Bästa ölen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Getingen
    Användare
    • december 2012
    • 412

    Coolt.

    Testade Barney Flats Outmeal Stout idag.



    Överraskande god. 5,7% 355ml för 19,90kr

    Skummade ganska bra och gav ett nästan brunt skum. Skummet sjunker lämnar lite rester kvar på glaset. Färgen på vätskan är svart.

    Ölet känns ganska tjockt och trögflytande men är förhållandevis lättdrucket.

    Smaken är bra balanserad. Aningen torr med tydlig smak av kaffe, även choklad och en annan smak som är väldigt bekant som jag inte kan sätta fingret på nu. Medel kolsyra.

    8/10 ger jag den och den kommer köpas igen. Stout är trevligt men den kräver sitt rätta tillfälle och tid. Tar en lite tid att dricka även om jag tycker denna var mer lättdrucken än Carnegien.

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      Mer kvalitetsöl på burk. Det är den gamla favoriten Modus Hoperandi från amerikanska Ska Brewing som kommit in i Systembolagets ordinarie sortiment. Den upplevs tyvärr inte lika färsk och fruktig som varianten på flaska som fanns tillfälligt på systemet härom året. Köp nu mycket av denna så att den kvar till sommaren! 22,90:- för en burk på 355ml.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Getingen
        Användare
        • december 2012
        • 412

        Håller med dig. Den kommer köpas igen av mig. Jag testade aldrig flaskvarianten, så jag har inget att jämföra med men det hade inte skadat om den var mer fruktig. Personligen så gillar jag det. Beror det på att denna är på burk? Eller är den bara äldre helt enkelt?

        Själv köpte jag boken Öl från fat till flaska idag. Såg den på Ica Maxi för 99kr så det kändes överkomligt. Boken släpptes ju för 2 veckor sedan. Bara bläddrat lite i den än så länge och tycker den är fint ihop satt.

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          Ursprungligen postat av Getingen
          Beror det på att denna är på burk? Eller är den bara äldre helt enkelt?
          Gissningsvis är den äldre och humlen är tröttare och beskare.

          Ursprungligen postat av Getingen
          Själv köpte jag boken Öl från fat till flaska idag. Såg den på Ica Maxi för 99kr så det kändes överkomligt. Boken släpptes ju för 2 veckor sedan. Bara bläddrat lite i den än så länge och tycker den är fint ihop satt.
          Jag har inte tittat i den senaste men författarens förra bok "Öl - kunskap ger mersmak" är mycket läsvärd.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Getingen
            Användare
            • december 2012
            • 412

            Hällde upp en Sierra Nevada Pale Ale nyss. Var ganska grumlig med mkt fällningar. Ska den vara så? Minns inte att det har sett ut såhär tidigare men kanske bara jag som inte varit lika observant? Nu ser den ut som ett ofiltrerat öl.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              Nej den brukar inte ha fällningar men inte helt klar som en lager iofs
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Getingen
                Användare
                • december 2012
                • 412

                Googlade lite och jag är inte ensam om att ha stött på det. Undra om det ska vara så? Smaken var bra iaf.

                Kommentar

                • Getingen
                  Användare
                  • december 2012
                  • 412

                  Baron Trenck. En ljus tjeckisk lager. Tjeckerna kan som vanligt göra bra öl.



                  6%, 500ml och 19,90kr i ordinarie sortimentet. 7/10. Detta är en öl som får följa med mig hem lite då och då.

                  Köpte en Mikkeller K:rlek Höst/Vinter 2012 idag. Omdöme kommer senare.

                  Kommentar

                  • Getingen
                    Användare
                    • december 2012
                    • 412

                    Sigtuna East Coast Pale Ale 5%, 33cl för 17,90kr



                    En ganska bra Pale Ale. Men tyvärr så saknas i princip ett skum och kolsyran var väldigt dålig den med.

                    Sierra Nevadas Pale Ale är bättre men denna är inte dålig, lite små justeringar och den hade kunnat bli riktigt bra.

                    Kommentar

                    • Getingen
                      Användare
                      • december 2012
                      • 412

                      Mikkeller K:rlek Höst/Vinter 2012

                      6,2% 33cl 33,90kr i systembolagets tillfälliga sortiment (Väldigt begränsat antal)



                      En riktigt bra Pale Ale. Otroligt fruktig doft med framför allt inslag av citrus.
                      Ett ordentligt gräddvit skum som lämnar resten på glaset. Ölet har ett kraftigt ljus oranget utseende, ölet ser ofiltrerat ut. Väldigt fruktig smak. Lite besk eftersmak med en aning gräddig ton. Otroligt god! Ångrar att jag bara köpte en flaska, trots det ganska höga priset.

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9579

                        Ursprungligen postat av Getingen
                        Ångrar att jag bara köpte en flaska, trots det ganska höga priset.
                        Mikkeller gör alltid bra och prisvärda öl! Jag gillade denna också, lite kraftigare än sommarvarianten vilket passar bra. Citrahumlet fungerar riktigt bra tillsammans med lite mörkare malt.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • Getingen
                          Användare
                          • december 2012
                          • 412

                          Ursprungligen postat av Micke
                          Mikkeller gör alltid bra och prisvärda öl! Jag gillade denna också, lite kraftigare än sommarvarianten vilket passar bra. Citrahumlet fungerar riktigt bra tillsammans med lite mörkare malt.
                          Jo detta var första ölen ifrån Mikkeller för min del. Har ju inte haft mitt intresse särskilt länge. Är ju säkert slut i morgon med största sannoliket. Jag fick en av dom sista flaskorna idag och var där strax innan stängning.

                          Hade tänkt köpa Sierra Nevada Tumbler också men den var tyvärr slut.

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9579

                            Ursprungligen postat av Getingen
                            Hade tänkt köpa Sierra Nevada Tumbler också men den var tyvärr slut.
                            Jag tycker inte Thumblern är någon av Sierra Nevadas bättre öl men köpte ändå ett par av den. Av denna månadens släpp är det Chocolate Oak Aged Yeti jag har störst förhoppningar på, den kanske får testas till helgen.
                            Senast redigerad av Micke; 01 november 2012, 22:55.
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • Getingen
                              Användare
                              • december 2012
                              • 412

                              Oppigårds SMÖF Lager 5,5%, 33cl för 18,60kr, systembolagets tillfälliga sortiment.



                              En Lager som smakar som en Pale Ale. God var den iaf. Köpte en extra av denna och det är jag glad över

                              Kommentar

                              • Micke
                                Användare
                                • april 2002
                                • 9579

                                Pink IPA från italienska Almondo22, en IPA kryddad med rosépeppar. Helt okej med en viss hetta i eftersmaken.
                                45,20:- för 375 ml i Systembolagets tillfälliga sortiment.
                                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...