Bästa ölen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Getingen
    Användare
    • december 2012
    • 412

    Håller med DaRe. Vad är ditt eget mål med bryggningen? Har du drömmar om att expandera? Vore kul att höra vad du har försökt uppnå i smaken mer än en Pale Ale och hur bra du tycker att du lyckades, antar att det krävs några bryggningar och justeringar av receptet innan det blir som man tänkt sig.

    Själv drack jag Oppigårds Golden Ale på fat igår.

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      Oppigårds är alltid bra! Deras Golden Ale är lättdrucket och bra, ett perfekt sommaröl.

      Målet med att brygga hemma är att testa lite idéer och göra goda öl. Det är alltid kul att kunna bjuda på egen öl om den är bra. Det finns inga drömmar om att expandera, men eftersom mina intressen ofta tenderar att gå överstyr så vet man aldrig När vi gjorde vår första Pale Ale hade vi begränsat med ingredienser, men vi hoppas att den blir lätt med frisk humlekaraktär. I helgen ska det bryggas julöl, det blir en välhumlad Brown Ale.
      Senast redigerad av Micke; 12 oktober 2012, 16:47.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • tege
        Användare
        • februari 2005
        • 2753

        Ursprungligen postat av Micke
        Oppigårds är alltid bra! Deras Golden Ale är lättdrucket och bra, ett perfekt sommaröl.

        Målet med att brygga hemma är att testa lite idéer och göra goda öl. Det är alltid kul att kunna bjuda på egen öl om den är bra. Det finns inga drömmar om att expandera, men eftersom mina intressen ofta tenderar att gå överstyr så vet man aldrig När vi gjorde vår första Pale Ale hade vi begränsat med ingredienser, men vi hoppas att den blir lätt med frisk humlekaraktär. I helgen ska det bryggas julöl, det blir en välhumlad Brown Ale.
        Tack Micke för dina rekommendationer, sitter precis och avsmakar min första Gudelös som kom hem i veckan. Den smakar utroligt gott....
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          Kul att du gillade Gudelös Tege! Fylliga och välbalanserade stouts värmer gott i höstkylan

          Här blev det en Wookie IPA, ett samarbete mellan danska Amager Bryghus och amerikanska Port Brewing. Helt okej utan att glänsa. 47,90:- för en halvliter i Systembolagets tillfälliga sortiment.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Getingen
            Användare
            • december 2012
            • 412

            Ursprungligen postat av Micke
            Kul att du gillade Gudelös Tege! Fylliga och välbalanserade stouts värmer gott i höstkylan

            Här blev det en Wookie IPA, ett samarbete mellan danska Amager Bryghus och amerikanska Port Brewing. Helt okej utan att glänsa. 47,90:- för en halvliter i Systembolagets tillfälliga sortiment.

            Denna har jag i kylskåpet, men för 48kr får den vänta till rätt tillfälle

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • april 2002
              • 9579

              Idag har det varit julöls-bryggning i köksbryggeriet på Kanonen (kvarteret heter Kanonen). Allting gick enligt planerna och det finns förutsättningar till ett riktigt bra öl.

              Det blir en blandning av brittisk och amerikansk Brown Ale med både kraftig maltbas och rikliga humlegivor. Som basmalt användes Pale Ale malt tillsammans med Münchnermalt och två olika karamellmalter.

              Som bitterhumle användes den den brittiska humlen Target och som aromhumle East Kent Goldings.

              Resultatet blev en vackert rubinröd stamvört som sats på jäsning. Färgen kommer att blekna något under jäsningen, men det ser riktigt lovande ut. Den ursprungliga densiteten hamnade på 1.072. Om det jäser ut som det ska kommer alkoholstyrkan att hamna på ca 7,7%.

              Nu står 17 liter stamvört i jästunnan och väntar på att jästen ska börja ovandla sockret till alkohol.

              Lite bilder från bryggningen:
              Bild 1). Den okrossade malten.
              Bild 2). Lakning av sötvört.
              Bild 3). Första humlegivan i vörtkoket.
              Bild 4). Vörtkylning.
              Bild 5). Mätning av densitet.
              Bild 6). Det använda humlet.
              Bild 7). Upptappning av stamvört i jäskaret.
              Senast redigerad av Micke; 14 oktober 2012, 22:22.
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Getingen
                Användare
                • december 2012
                • 412

                7,7% var ganska starkt ändå. Själv upplever jag det som att jag har svårare att fastna för starkare öl, inte pga det smakar för mkt sprit, det lyckas dom alltid dölja fint om man köper lite bättre öl, men mer pga dom ofta döljer det av massa andra smaker som oftast blir konstigt, inte alltid. Det är iaf min upplevelse. Tycker ofta att alkoholsmaken döljs antingen av nån konstig smak som inte passar in eller alldeles för mkt humle. Men det är ju olika beroende på vad man tycker om.

                Idag testade jag min Wookie IPA. Instämmer med ditt omdöme Micke. Medelbra, men absolut inte värd sitt pris. Men alltid kul att testa nytt.

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  Jag tycker att det hänger mycket på vilken öltyp det är. Belgiska spontanjästa öl som är min favoritstil bland öl ligger ofta på ca 5% och det räcker bra där. Andra favoritstilar är Imperial Stouts, Barley Wines och dubbelipor, dom ligger ofta på runt 10% eller t o m. lite över och det fungerar bra där.
                  Julölen som bryggdes i helgen är tänkt att vara en fyllig Brown Ale med tydlig humlekaraktär att smutta på till jul, då tror jag att en alkoholstyrka på ca 7,5% blir lagom. Men hur det blir återstår att se .
                  Senast redigerad av Micke; 15 oktober 2012, 17:06.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Gäst

                    INFO //

                    Får jag fråga en sak ??är det det enda ni tänker på här och supa er fulla?? har ni inget vettigare tillvaro än at dricka er berusade?? det är er ensak vad ni gör, men ni verkar ju helt galna i alkohol. // Ann-Mari PS Människor som höjer alkohol till skyarna som ni gör har nog en trist tillvaro. //

                    Kommentar

                    • tege
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 2753

                      Ursprungligen postat av Micke
                      Idag har det varit julöls-bryggning i köksbryggeriet på Kanonen (kvarteret heter Kanonen). Allting gick enligt planerna och det finns förutsättningar till ett riktigt bra öl.

                      Det blir en blandning av brittisk och amerikansk Brown Ale med både kraftig maltbas och rikliga humlegivor. Som basmalt användes Pale Ale malt tillsammans med Münchnermalt och två olika karamellmalter.

                      Som bitterhumle användes den den brittiska humlen Target och som aromhumle East Kent Goldings.

                      Resultatet blev en vackert rubinröd stamvört som sats på jäsning. Färgen kommer att blekna något under jäsningen, men det ser riktigt lovande ut. Den ursprungliga densiteten hamnade på 1.072. Om det jäser ut som det ska kommer alkoholstyrkan att hamna på ca 7,7%.

                      Nu står 17 liter stamvört i jästunnan och väntar på att jästen ska börja ovandla sockret till alkohol.

                      Lite bilder från bryggningen:
                      Bild 1). Den okrossade malten.
                      Bild 2). Lakning av sötvört.
                      Bild 3). Första humlegivan i vörtkoket.
                      Bild 4). Vörtkylning.
                      Bild 5). Mätning av densitet.
                      Bild 6). Det använda humlet.
                      Bild 7). Upptappning av stamvört i jäskaret.
                      Ser riktigt spännande ut, hoppas det blir riktigt bra nu åckså.... Julen börjar tidigt för en del.
                      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        Att njuta av en öl blir ingen full av.

                        Dock ligger jag själv lågt med öl nu. jobbar på att testa LCHF och då har öl för mycket kolhydrater
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          Ursprungligen postat av Micke
                          Idag har det varit julöls-bryggning i köksbryggeriet på Kanonen (kvarteret heter Kanonen). Allting gick enligt planerna och det finns förutsättningar till ett riktigt bra öl.

                          Det blir en blandning av brittisk och amerikansk Brown Ale med både kraftig maltbas och rikliga humlegivor. Som basmalt användes Pale Ale malt tillsammans med Münchnermalt och två olika karamellmalter.

                          Som bitterhumle användes den den brittiska humlen Target och som aromhumle East Kent Goldings.

                          Resultatet blev en vackert rubinröd stamvört som sats på jäsning. Färgen kommer att blekna något under jäsningen, men det ser riktigt lovande ut. Den ursprungliga densiteten hamnade på 1.072. Om det jäser ut som det ska kommer alkoholstyrkan att hamna på ca 7,7%.

                          Nu står 17 liter stamvört i jästunnan och väntar på att jästen ska börja ovandla sockret till alkohol.

                          Lite bilder från bryggningen:
                          Bild 1). Den okrossade malten.
                          Bild 2). Lakning av sötvört.
                          Bild 3). Första humlegivan i vörtkoket.
                          Bild 4). Vörtkylning.
                          Bild 5). Mätning av densitet.
                          Bild 6). Det använda humlet.
                          Bild 7). Upptappning av stamvört i jäskaret.
                          Du det såg proffsigt ut, ja jag väntade mig inget annat av dig heller iofs!
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • cf.akvarielagret
                            Användare
                            • april 2002
                            • 5028

                            Micke såg smaskigt ut
                            hur många timmar tog det ?
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9579

                              Det tog närmre 7 timmar totalt.
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              • Getingen
                                Användare
                                • december 2012
                                • 412

                                Har letat efter info på hemsidan men tycker inte det står så tydligt. Iaf om ens lokala butik inte har en öl som jag vill köpa, ölen finns i systembolagets ordinariesortiment men inte i butikens sortiment, då kan jag inte beställa den genom nätet utan måste göra det i butiken?

                                Det är bara beställningssortimentet som man kan beställa från via nätet?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...