Bästa ölen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pink_Tess
    Användare
    • februari 2011
    • 259

    st. peter's cream stout

    Den ultimata ölen för en liten flicka

    Känner riktigt hur det vattnas i munnen nu...
    XXX// PINK

    missindecisive.blogg.se

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      Singelhumlad IPA
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Ove Planstedt
        NCS Medlem
        • maj 2006
        • 1816

        dugges

        Strong bitter.

        Kommentar

        • Ove Planstedt
          NCS Medlem
          • maj 2006
          • 1816

          Eriks

          Detta är en av mina absoluta favoriter.
          St: Eriks pale ale.


          St: Eriks blev för övrigt utnämnt till bästa bryggeri på Stockholm beer festival.
          Och denna pale ale fick silver i klassen ale max 4,7% endast slagen av Brew dogs trashy blonde.

          Kommentar

          • cf.akvarielagret
            Användare
            • april 2002
            • 5028

            Ursprungligen postat av Ove Planstedt
            Detta är en av mina absoluta favoriter.
            St: Eriks pale ale.


            St: Eriks blev för övrigt utnämnt till bästa bryggeri på Stockholm beer festival.
            Och denna pale ale fick silver i klassen ale max 4,7% endast slagen av Brew dogs trashy blonde.
            Hmmm är det din ärtgröna gardin som skymtar i bakgrunden
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

            Kommentar

            • Ove Planstedt
              NCS Medlem
              • maj 2006
              • 1816

              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
              Hmmm är det din ärtgröna gardin som skymtar i bakgrunden
              Hehehe... nej det är faktiskt mitt akvarium som för tillfället är mörklagt, med hjälp av en "spygrön" filt från Ikea, på grund av att jag vill bli av med envisa alger/cyano

              Kommentar

              • Ove Planstedt
                NCS Medlem
                • maj 2006
                • 1816

                Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                Gav belgarna en ny chans.
                Mycket syrligt och fruktigt, men fullt drickbart riktigt bra faktiskt
                De två senaste gångerna jag köpt detta öl så har killen i kassan rynkat på näsan och kommenterat "tycker du om den där"
                "jag tyckte den smakade ättika" eller " du vet hur den där smakar va?" Kan hålla med om att den smakar väldigt annorlunda men jag gillar den skarpt.

                Kommentar

                • cichlids4fun
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 3111

                  fredagsöl
                  Mvh
                  Peter

                  don´t drink water-fish ..... in it!

                  Kommentar

                  • Gäst

                    Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                    Hehehe... nej det är faktiskt mitt akvarium som för tillfället är mörklagt, med hjälp av en "spygrön" filt från Ikea, på grund av att jag vill bli av med envisa alger/cyano
                    Cyano är ett aber... Jag hade själv nyligen problem med det i en av mina växtburkar... Efter total mörkläggning i tre dagar (Brukar fungera/räcka) tycktes det ha försvunnit men det växte tillbaka starkt redan inom några dagar igen... Jag funderade på att stänga ner hela karet... MEN... För några veckor sedan lade dessutom belysningen av ( Då var jag stensäker på att karet skulle bort) och det dröjde ungefär en och en halv vecka innan jag bytte ut belysningen. Vid den tidpunkten gjorde jag ochså ett större vattenbyte (Något jag "aldrig" gör i växtakvarier) då en del av växterna hade börjat bli väldigt risiga. Nu har det gått ungefär 2 veckor och det finns inte ett spår av cyano och växterna börjar repa sig... Så tålamod är en dygd när det gäller cyano!

                    ----------

                    Sofiero är bra.

                    Mvh/Andreas.

                    Kommentar

                    • Ove Planstedt
                      NCS Medlem
                      • maj 2006
                      • 1816

                      Ursprungligen postat av A C-son
                      Cyano är ett aber... Jag hade själv nyligen problem med det i en av mina växtburkar... Efter total mörkläggning i tre dagar (Brukar fungera/räcka) tycktes det ha försvunnit men det växte tillbaka starkt redan inom några dagar igen... Jag funderade på att stänga ner hela karet... MEN... För några veckor sedan lade dessutom belysningen av ( Då var jag stensäker på att karet skulle bort) och det dröjde ungefär en och en halv vecka innan jag bytte ut belysningen. Vid den tidpunkten gjorde jag ochså ett större vattenbyte (Något jag "aldrig" gör i växtakvarier) då en del av växterna hade börjat bli väldigt risiga. Nu har det gått ungefär 2 veckor och det finns inte ett spår av cyano och växterna börjar repa sig... Så tålamod är en dygd när det gäller cyano!

                      ----------

                      Sofiero är bra.

                      Mvh/Andreas.

                      Jag har, på senare tid, efter varje vattenbyte tillsatt nitrat, vilket gjort att "algerna" i alla fall minskat men ej försvunnit. En kompis till mig hade samma problem och mörklade 3 dygn och han blev av med skiten.

                      Kommentar

                      • doohan
                        NCS Medlem
                        • augusti 2004
                        • 1607

                        Min

                        favorit öl togs ur sortimentet i slutet av 80-talet, ev 1990...Den hette Nordic Wolf. Carlsberg Hof är ev den som ligger närmast, fast den är inte lika god som wolfen var

                        Kommentar

                        • Rivulatus
                          Användare
                          • december 2002
                          • 811

                          Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                          Jag har, på senare tid, efter varje vattenbyte tillsatt nitrat, vilket gjort att "algerna" i alla fall minskat men ej försvunnit. En kompis till mig hade samma problem och mörklade 3 dygn och han blev av med skiten.
                          Cyano ska tydligen gynnas av obalans mellan fosfor och just nitrat. Fick förklarat för mig av en saltakvarist.

                          Själv kör jag en god Brooklyn brewery IPA ikväll. Godaste IPA:n i prisklassen!
                          Senast redigerad av Rivulatus; 29 oktober 2011, 17:51.
                          SA:

                          Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                          Kommentar

                          • oaken
                            Användare
                            • januari 2008
                            • 269

                            Ursprungligen postat av Rivulatus
                            Cyano ska tydligen gynnas av obalans mellan fosfor och just nitrat. Fick samma tips av en saltakvarist.

                            Själv kör jag en god Brooklyn brewery IPA ikväll. Godaste IPA:n i prisklassen!
                            Saken är väl den att cyanobakterier kan fixa kväve från luften och är då alltså inte beroende av att det finns nitrat i vattnet.

                            Kommentar

                            • Rivulatus
                              Användare
                              • december 2002
                              • 811

                              Ursprungligen postat av oaken
                              Saken är väl den att cyanobakterier kan fixa kväve från luften och är då alltså inte beroende av att det finns nitrat i vattnet.
                              Nu handlar detta inte om öl . Men cyano kan fixera kväve genom luften ja. Men det säger väll inget om hur man blir av med dom eller kontrollerar dom (har man cyano har man det alltid typ..)? Orsaken jag fått förklarat för mig till alg-explosionerna är obalans mellan nitrat och fosfor. För att stävja obalansen så tillsätter man nitrat vid vattenbyte! Och det fungerar.

                              Så förlåt för ot. Posta mer öltips nu!
                              SA:

                              Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                              Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                              Kommentar

                              • oaken
                                Användare
                                • januari 2008
                                • 269

                                Ursprungligen postat av Rivulatus
                                Nu handlar detta inte om öl . Men cyano kan fixera kväve genom luften ja. Men det säger väll inget om hur man blir av med dom eller kontrollerar dom (har man cyano har man det alltid typ..)? Orsaken jag fått förklarat för mig till alg-explosionerna är obalans mellan nitrat och fosfor. För att stävja obalansen så tillsätter man nitrat vid vattenbyte! Och det fungerar.

                                Så förlåt för ot. Posta mer öltips nu!
                                Jo, jag skrev det bara som ett förtydligande av ditt inlägg Däremot så håller jag inte med om resonemanget att cyano inte skulle gå att bli av med. Men som sagt, nog med ot.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...