Julidochromis: Three way lovers

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    Julidochromis: Three way lovers

    Intressant läsning om jullar
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Ursprungligen postat av Wilhelm
    Intressant läsning om jullar
    Bra artikel! Burundimarlierin måste vara en av världens vackraste fiskar alla kategorier (första bilden). Fantastiskt mönster.

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Ja, den är verkligen snygg! Marlieribegäret har satt fart igen. Det är nu ett par år sedan jag hade en stor grupp. Men de är bra på att slå ihjäl varandra.
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        Ursprungligen postat av Wilhelm
        Ja, den är verkligen snygg! Marlieribegäret har satt fart igen. Det är nu ett par år sedan jag hade en stor grupp. Men de är bra på att slå ihjäl varandra.
        Jo, visst är det så. Det var 10 år sedan jag hade arten, och då var det precis den varianten. Men nu är det dags för Tanganyika igen efter några års paus. Om en vecka kommer jag ha några härliga arter från sjön igen

        Kommentar

        • doohan
          NCS Medlem
          • augusti 2004
          • 1607

          #5
          Nu

          Ursprungligen postat av Banderad
          Jo, visst är det så. Det var 10 år sedan jag hade arten, och då var det precis den varianten. Men nu är det dags för Tanganyika igen efter några års paus. Om en vecka kommer jag ha några härliga arter från sjön igen
          blir jag nyfiken på vilka arter du skaffar efter ditt uppehåll? O välkommen tebax till den intressantaste och vackraste sjön som finns.

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #6
            Ursprungligen postat av doohan
            blir jag nyfiken på vilka arter du skaffar efter ditt uppehåll? O välkommen tebax till den intressantaste och vackraste sjön som finns.
            Jag är lika nyfiken jag Jag kommer att starta med ett kar på runt 70 liter, och ett på 375 liter. I 70-liters karet blir det någon av de mindre jullarna. I det större karet blir det också någon julle, eventuellt någon hästnosart och någon mindre sandlekare. Sedan kommer jag inom kort göra i ordning ett litet kar till för en grupp L. similis. Jag är svag för occelatus och stappersi med, så vi får se om någon av de arterna kommer hem här inom kort.... Men jag rapporterar vidare längre fram när jag har bestämt mig och får hem fisken....

            /Jocke

            Kommentar

            • Anders i Askim
              NCS Medlem
              • februari 2008
              • 1032

              #7
              Ursprungligen postat av Wilhelm
              Intressant läsning om jullar
              Ja det var det verkligen!
              Måste ha missat denna tråd när den dök upp.
              Sedan 7-8 månader så har jag en trio som funkar klockrent.
              Många intressanta beteenden i gruppen och en extra dimension med två hanar och en dominant alfa hona.

              En risig bild som illustrerar just nämnda:
              Bifogade filer
              Mvh Anders
              Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Delar av det där fick Ciklidbladets läsare ta del av redan 2007 innan det var publicerat. Jag gjorde även en liten teckning för att visa hur honan utnyttjade boformen för att få två hanar som vårdar hennes avkomma. Den finns i pdf-en men inte textversionen förstås http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...200701&lopnr=5
                Senast redigerad av DaRe; 04 juli 2013, 10:57.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • augusti 2002
                  • 8598

                  #9
                  Ursprungligen postat av Banderad
                  Bra artikel! Burundimarlierin måste vara en av världens vackraste fiskar alla kategorier (första bilden). Fantastiskt mönster.
                  Nä-ä. En ornatusvariant (minns inte varifrån), där de gula områdena är gula (alltså inte beige som hos de flesta) och med en fin blå kant på stjärtfenan, är vackrast.
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mikael W
                    Nä-ä. En ornatusvariant (minns inte varifrån), där de gula områdena är gula (alltså inte beige som hos de flesta) och med en fin blå kant på stjärtfenan, är vackrast.
                    Det är nog Zaire-varianten du menar va? Den simmar här hemma nu för tiden. Nu har jag även den tidigare givna favoriten marlieri (från Burundi då) och dickfeldi "Moliro". Jag kommer aldrig tröttna på Jullar, otroligt intressanta, vackra och udda fiskar.


                    /Jocke

                    Kommentar

                    • AnnaK
                      Användare
                      • april 2014
                      • 7

                      #11
                      Kapar er tråd lite med en fråga och taskiga mobilbilder.
                      Jag tror mig ha köpt ornatus men enligt säljaren är hanen mycket mörkare vilket jag inte finner i artbeskrivningarna.
                      Hur är det egentligen med den saken och är det j.ornatus jag har?
                      (vill också nämna att säljaren är absolut seriös men jag var stressad vid fiskköpet och glömde fråga namnet..)
                      Bifogade filer
                      Glad nybörjare!

                      488 l;
                      - M.auratus 1+3
                      -M.estherae 2+2
                      -P.crabro, ensam hane...
                      -Demasoni 1+2
                      -Elongatus Chewere, F1r 1+3
                      -2 st lifalilli, röd juvelciklid.

                      Kommentar

                      • jonre723
                        Användare
                        • oktober 2004
                        • 439

                        #12
                        Tyvärr Anna, det där ser ut att vara Melanochromis auratus .
                        Och så är det.
                        /J

                        Kommentar

                        • Pabbe
                          NCS Medlem
                          • september 2006
                          • 1805

                          #13
                          Ursprungligen postat av Banderad
                          Jag är lika nyfiken jag Jag kommer att starta med ett kar på runt 70 liter, och ett på 375 liter. I 70-liters karet blir det någon av de mindre jullarna. I det större karet blir det också någon julle, eventuellt någon hästnosart och någon mindre sandlekare. Sedan kommer jag inom kort göra i ordning ett litet kar till för en grupp L. similis. Jag är svag för occelatus och stappersi med, så vi får se om någon av de arterna kommer hem här inom kort.... Men jag rapporterar vidare längre fram när jag har bestämt mig och får hem fisken....

                          /Jocke
                          Kul med jullar. Minst 15 år sedan jag hade några, kanske 20. Nu har jag precis som du ett 375 tomt (125x60 i bottenyta). Dit ska jag flytta över 10-12 hästnosar jag har i ett annat kar. De börjar bli könsmogna. Har funderat på någon av de större jullarna också, marleri eller regani, tillsammans med hästnosar.
                          Funkar de bra ihop tro?
                          Och är j. regani lite snällare kanske?

                          Kommentar

                          • Banderad
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 3479

                            #14
                            Jag hade nog valt en julle. Dickfeldi och marlieri har jag iof i samma kar här hemma.

                            Kommentar

                            • RobinH
                              Användare
                              • augusti 2008
                              • 2150

                              #15
                              Ursprungligen postat av AnnaK
                              Kapar er tråd lite med en fråga och taskiga mobilbilder.
                              Jag tror mig ha köpt ornatus men enligt säljaren är hanen mycket mörkare vilket jag inte finner i artbeskrivningarna.
                              Hur är det egentligen med den saken och är det j.ornatus jag har?
                              (vill också nämna att säljaren är absolut seriös men jag var stressad vid fiskköpet och glömde fråga namnet..)
                              Säljaren kan inte ha varit speciellt seriös om han säljer Melanochromis auratus som en Julidochromis-art!
                              CA

                              Kommentar

                              Arbetssätt...