Vargjakt 2012

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ravenskog
    Användare
    • mars 2007
    • 311

    Vargjakt 2012

    Kunde inte hålla mig..
    Lika mycket som vargförespråkarna jämrade sig då vargjakten startade, har jag också rätt att göra det när jakten uteblir.

    Det är bara att beklaga att vi inte har politiker med råg i ryggen att de orkar stå emot EU. Det enda som uppnås är att jägarna, de flesta förbannade, kommer att skjuta varg när som helst under året. Många såg fram emot legal jakt, regeringens svek kan bli dyrt för vargstammen...
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Ja regeringen saknar råg i ryggen så att de kan stå emot jägarlobbyn. Tur då att EU kan gå in och påtala att licensjakten som bedrivits under 2 år, och taket på antalet vargar, bryter mot konventionen om biologisk mångfald som Sverige förbundit sig att följa.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Lundensis
      Användare
      • mars 2004
      • 2262

      #3
      Ursprungligen postat av snarten
      Kunde inte hålla mig..
      Lika mycket som vargförespråkarna jämrade sig då vargjakten startade, har jag också rätt att göra det när jakten uteblir.

      Det är bara att beklaga att vi inte har politiker med råg i ryggen att de orkar stå emot EU. Det enda som uppnås är att jägarna, de flesta förbannade, kommer att skjuta varg när som helst under året. Många såg fram emot legal jakt, regeringens svek kan bli dyrt för vargstammen...
      Så fort man inte får som man vill tar man lagen i egna händer. Tänk om alla hade gjort så? Är det ett sånt samhälle du vill se?

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av snarten
        Kunde inte hålla mig..
        Lika mycket som vargförespråkarna jämrade sig då vargjakten startade, har jag också rätt att göra det när jakten uteblir.

        Det är bara att beklaga att vi inte har politiker med råg i ryggen att de orkar stå emot EU. Det enda som uppnås är att jägarna, de flesta förbannade, kommer att skjuta varg när som helst under året. Många såg fram emot legal jakt, regeringens svek kan bli dyrt för vargstammen...
        Från den andra tråden
        Ursprungligen postat av snarten
        Ja, det är tur att det finns tjuvskyttar då
        Nu kan dom väl inte fortsätta med inplantering, när inte vargen får jagas officiellt.....
        Vadå saknar råg i ryggen? De borde ha fattat att det var olagligt. Finland har redan testat. De framstår som idioter. Borde de då skämt ut sig ännu mer?

        Det kommer säkert jagas men i form av skyddsjakt där det från början bestäms vad som ska skjutas (och framförallt vad som inte ska skjutas). Det är det som var fel på förra jakten. Att jaktlag gick ut i pressen och sa att de främst siktat in sig på alfadjur visar att åtminstone dessa jaktlag inte klarade av uppgiften.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • HåkanM
          NCS Medlem
          • november 2005
          • 1294

          #5
          Ursprungligen postat av Micke
          konventionen om biologisk mångfald som Sverige förbundit sig att följa.
          Hum, Hur är konventionen skriven ?. Vi utrotar ju gladeligen om vi kan pest,kolera,digerdödenbakterien,spanska sjukan, mul ock klövsjuka men inte vargar ?. Kan någon förklara vari skillnaden ligger...............

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Skillnaden är inte rationell utan känslomässig. Vi agerar inte rationellt utan efter en subjektiv sortering/värdering av världen runt oss
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • april 2002
              • 5028

              #7
              Jäsp .....
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Håll tyst på dig du bara Christer
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  #9
                  Ursprungligen postat av HåkanM
                  Hum, Hur är konventionen skriven ?.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Ravenskog
                    Användare
                    • mars 2007
                    • 311

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lundensis
                    Så fort man inte får som man vill tar man lagen i egna händer. Tänk om alla hade gjort så? Är det ett sånt samhälle du vill se?
                    Vi har ett sånt samhälle redan nu, folk mördar, misshandlar, stjäl, och begår en massa olika kriminella handlingar.
                    Senast redigerad av DaRe; 11 september 2011, 07:50.

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Ursprungligen postat av snarten
                      Vi har ett sånt samhälle redan nu, folk mördar, misshandlar, stjäl, och begår en massa olika kriminella handlingar.
                      Folk? Du får det att låta som att var eller varannan människa är grovt kriminell. Det är faktiskt bara en försvinnande liten andel av befolkningen som mördar och misshandlar.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • HåkanM
                        NCS Medlem
                        • november 2005
                        • 1294

                        #12
                        Ursprungligen postat av Micke
                        Ja nu har jag snabbläst detta. Vad jag förstår finns det inget värderingsskillnad mellan varg och digerdödenbakterien i denna konvention.
                        Dessutom på vilket sätt strider vargjakten mot denna ?, Det är ju inte frågan om utrotning. Måste få citera några ord från konventionen

                        "Ett viktigt syfte är att främja olika folkgruppers och urbefolkningars möjligheter att påverka beslut som rör biologisk mångfald i deras omgivningar. Det ska dels stärka demokratiutvecklingen, dels få till stånd beslut
                        och åtgärder som främjar behoven hos dem som berörs"

                        Alltså enligt konventionen så bör lokalbefolkningen ha ett stort inflytande...
                        Så låt de som bor i vargområderna avgöra mäng jakt o dylikt....

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Genetisk mångfald ingår samt att hålla livskraftiga bestånd. Problemet är att med licensjakt så skjuter man vilket djur som helst. Det är detta som EU har opponerat sig mot snarare än att det skjuts. Att t ex vissa jaktlag särskilt inriktat sig på alfadjur visar att licensjakten inte har fungerat. Min gissning är att det kommer att jagas men då vara en form av skyddsjakt där antingen redan utvalda djur skjuts eller åtminstone att vissa djur inte skjuts. Blir detta svårjagat/svåradministrerat? Tuff luck! För det är så det måste gå till om man jagar på ett så pass litet bestånd av ett lokalt utrotningshotat djur.

                          Jag håller med om att lokalbefolkningen ska ha inflytande men deras beslut måste ju vara lagliga. De kan t ex inte få besluta om lokal utrotning eller att skjuta alfadjuren för att dra ner på antalet valpar så mycket som möjligt. Dessutom är lokalbefolkningen för varg - det är bara bland de som är direkt negativt berörda som en majoritet är mot (och då är långt från alla mot).

                          Jag är mot biltrafik på ganska många ställen där jag bor. Jag tycker att vägarna ska stängas av. Dessa vägar begränsar mig ganska rejält och skulle jag få som jag ville då skulle mitt liv se helt annorlunda ut. De flesta som är direkt negativt påverkade av dessa vägar håller med. Men jag måste acceptera att min åsikt inte är i majoritet i ett större perspektiv.

                          Frågan med digerdöden är intressant, men här är det väl bara en dimridå? Det är rätt självklart att vi vill utrota pest och kolera. Man verkar ha "kommit överens" om att sjukdomar inte räknas till biologisk mångfald. Jag ska se om jag kan få fram motiveringen till det.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9579

                            #14
                            Ursprungligen postat av HåkanM
                            Ja nu har jag snabbläst detta. Vad jag förstår finns det inget värderingsskillnad mellan varg och digerdödenbakterien i denna konvention.
                            EU har införlivat sitt art- och habitatdirektiv för att se till att medlemsländerna följer FN-konvensionen. Där framgår vilka arter som inte avsiktligt får fångas eller dödas, däribland varg.

                            Se hela listan här: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...2L0043:SV:HTML
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • pontus
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 514

                              #15
                              Jag har bitit mig i tungan flera gånger att inte gå in i dom här trådarna,men jag kan väl bidra med lite agg. varg jakt i sverige är ju ett skämt, ända anledningen att decimera den svenska/norska/finska varg stammen är om den är så inavlad att den fysiska defekter. men då ska det ny introduseras gener från andra stammar, jag vet inte om alla som håller i en bössa fattar att hela poängen med vår "skyddsjakt" är att gallra ur i en genetisk svag stam och göra plats åt nya friska individer. Sen är det beklagligt att folk som skjuter älg inte fattar att vargen tillför älgenstammen mer en den förstör, och många älg jägare ser skogen och jakten som ett sätt att fylla frysen med gratis mat ,vilka jävla dårar ursäkta spåket, och om man kommer dragandes med saker som att vargen tar hundar etc, är man så jävla korkad ska man fan inte ha något vapen över huvudet taget, jägare skjuter fler av sina egna hundar än vargen tar, bilar kör på 100 gånger fler hundar en vad vargen tar, får jag höra om någon som illegalt skjuter en varg i mitt när område så kunde det lika gärna vara en pedofil i mina ögon och den personen kommer att få en oelastisk stöt mot ansiktet....
                              Passenger on Planet Earth:
                              Pet.macro nsumbu
                              Pet.moshi ikola
                              Pet.Trewavasae
                              Pet.Bulu-Point "Red"
                              Pet.orthognathus tricolor mvuna
                              Pet.Longola
                              Tr.Ilangi
                              Tr.Muzi
                              Tr.Katonga
                              Neo.Leleupi

                              Kommentar

                              Arbetssätt...