SA-Akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • irwin_fletch
    Användare
    • april 2010
    • 306

    #16
    Ursprungligen postat av Tisse89
    Helt plötsligt så blev mitt kar fult.. Fruktansvärt snyggt kar! Ska du ha altumskalar?

    MVH
    Inte alls Tisse, gillar ditt kar och en bakgrund kommer höja det mycket. Alltid ett val att göra när man inreder, öppen inredning eller trångt med mycket sten,rötter,växter.

    Blir inte Altum utan blir 4 F1 redback. Blande de fyra är det ett par. Kan lägga upp bilder på dem när de har gått några veckor.

    Kommentar

    • Rivulatus
      Användare
      • december 2002
      • 811

      #17
      Ursprungligen postat av olof
      Många fina akvarium i tråden. Här är blocket bilden på mitt nyligen avvecklade 600 liters akvarium. Rätt taskiga växter tyvärr och dessutom mycket trasiga växtbitar i vattnet:

      Jag får återkomma med bilder på mitt nystartade 540 liters. Någon som har bra tips på hur man får riktigt fina Amazonplantor?

      mvh

      olof
      Förutom de vannliga tipsen med näring etc. så fick jag rådet att ansa de yttre bladen kraftigt så skjuter den som tusan (har dock inte testat själv)
      SA:

      Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
      Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

      Kommentar

      • Tisse89
        Användare
        • januari 2011
        • 330

        #18
        Ursprungligen postat av irwin_fletch
        Inte alls Tisse, gillar ditt kar och en bakgrund kommer höja det mycket. Alltid ett val att göra när man inreder, öppen inredning eller trångt med mycket sten,rötter,växter.

        Blir inte Altum utan blir 4 F1 redback. Blande de fyra är det ett par. Kan lägga upp bilder på dem när de har gått några veckor.
        hehe så bra! :-) "redbacks" blir snyggt som tusan i ditt kar, bilder bilder!


        MVH
        CA

        Parachromis loisellei
        Cryptoheros sajica
        Hypsophrys nicaraguensis

        SA

        Pterophyllum altum

        < 2124L >

        Kommentar

        • Crenicichla
          Användare
          • november 2006
          • 1055

          #19
          Saknar just nu en "gilla" knapp på forumet



          Ursprungligen postat av irwin_fletch
          Inte alls Tisse, gillar ditt kar och en bakgrund kommer höja det mycket. Alltid ett val att göra när man inreder, öppen inredning eller trångt med mycket sten,rötter,växter.

          Blir inte Altum utan blir 4 F1 redback. Blande de fyra är det ett par. Kan lägga upp bilder på dem när de har gått några veckor.
          MVH

          Kristofer

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #20
            Det var ju en bra idé!
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Gäst

              #21
              Ursprungligen postat av olof
              Här är blocket bilden på mitt nyligen avvecklade 600 liters akvarium. Rätt taskiga växter tyvärr och dessutom mycket trasiga växtbitar i vattnet:
              Biotopriktigt och stilrent Olof... Det gillas!
              Jag har iofs ett svagt minne av att du sagt att du inte har några direkta problem med det men "trasiga växtbitar i vattnet" är mer regel än undantag i ett akvarium med hantelciklider enligt min erfarenhet - Oavsett om växten är ätbar eller inte... (Vilket amazonplantor ju tydligen är)

              Ursprungligen postat av olof
              Jag får återkomma med bilder på mitt nystartade 540 liters.
              Någon som har bra tips på hur man får riktigt fina Amazonplantor?

              mvh

              olof
              Torv och lera i bottensubstratet är ett hederligt och beprövat framgångsrecept för diverse Echinodorus... Med risk för att låta som en sjuttiotalsakvarist...

              Ursprungligen postat av Crenicichla
              Saknar just nu en "gilla" knapp på forumet
              Saknar just nu ditt hängivna engagemang på forumet...



              Mvh/Andreas.

              Kommentar

              • Tisse89
                Användare
                • januari 2011
                • 330

                #22
                *push* Nu är det för få bilder i denna tråden! *push*


                MVH
                CA

                Parachromis loisellei
                Cryptoheros sajica
                Hypsophrys nicaraguensis

                SA

                Pterophyllum altum

                < 2124L >

                Kommentar

                • olof
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1823

                  #23
                  Ursprungligen postat av A C-son
                  Biotopriktigt och stilrent Olof... Det gillas!
                  Jag har iofs ett svagt minne av att du sagt att du inte har några direkta problem med det men "trasiga växtbitar i vattnet" är mer regel än undantag i ett akvarium med hantelciklider enligt min erfarenhet - Oavsett om växten är ätbar eller inte... (Vilket amazonplantor ju tydligen är)
                  Jag har en ny uppsättning hantlar. Tidigare hade jag ett par VF "vanliga" hantlar som var snälla mot växter som inte var ivägen för deras lek. Nu har jag fyra små "redshoulder". Jag har inte riktigt utvärderat hur tuffa de är mot växterna och om de får vara kbvar och bete sig.

                  Ursprungligen postat av A C-son
                  Torv och lera i bottensubstratet är ett hederligt och beprövat framgångsrecept för diverse Echinodorus... Med risk för att låta som en sjuttiotalsakvarist...

                  Mvh/Andreas.
                  Tack! Jag har dålig erfarenhet av bottengödning men om det är det som krävs...

                  mvh

                  Olof
                  http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #24
                    Jag hade svärdsplantor med mina red shoulder, men de pga upp direkt, endast crinum fungerar som jag ser det, kålplantor om de inte är nära lekområdet!
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • järnvägar
                      Användare
                      • mars 2008
                      • 87

                      #25
                      Sist jag hade 2 par red shoulder på 20+ i ett 720, så rördes inte en växt..Återigen individ relaterat Och jag matade inte direkt grönt, förutom när dom växte upp...Då öste jag ner andmat var vecka....Tog tyvärr slut i alla burkar när S.redback införskaffades....Andmaten alltså, dom såg nästan ut som kulfiskar med jättefenor...........

                      Kommentar

                      Arbetssätt...