Svarta alg toffsar på allt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sune_021

    Svarta alg toffsar på allt.

    Jag har ett akvarium på 200l och ett på 75l och i båda har det blivit alger som liknar svarta toffsar och varken Ancistrus malarna eller mina siamesiska bandsugfiskar vill käka dem är det någon som vet vad det är och hur man tar bort dem!!

    M.P
  • askur_
    Användare
    • december 2002
    • 10

    #2
    Hej du glade
    De alger du pratar om tror jag heter tofsalger....oavsett vad dom heter så går dom inte att få bort då deras rötter går långt in i växterna de växer på. Om det är i ett "tidigt" stadium kan du försöka klippa bort de växtdelar de sitter på...har det spritt sig överallt är det bara att slänga alla växter de finns på.
    Algerna är inte farliga på nåt sett så du behöver inte slänga alla växter om du inte vill......det är mer en fråga om du tycker det är snyggt eller inte.

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Det enda som verkar fungera mot tofsalger är att få bort dem på "kemisk" väg. Jag har testat allt jag kunnat komma på och har slutligen använt mig av ett "anti-alg"-preparat i tablettform (som jag inte har namnet på just nu). Det verkar fungera, men man får ge det ett par månader skulle jag tro. Inga nya tofsalger har dykt upp, och de befintliga har så sakta börjat försvinna.



      mvh

      Tony Lejvell
      Tony Englund

      Kommentar

      • Mohlin
        Användare
        • maj 2002
        • 139

        #4
        Tony

        Ta GENAST reda på vad det medlet hette, för jag var tvungen att stänga ner mitt akvarie helt för att de äckliga svarta algerna tog över allting. Har du hittat något som hjälper så blir du utnämnd till min personliga hjälte!!

        Mvh Eva

        Kommentar

        • defdac
          Användare
          • april 2002
          • 865

          #5
          Här kan ni se en bildserie jag gjort på hur man kan använda Apotekets 3-procentiga väteperoxid för att retas med toffsalger:


          Dagen efter blir dom röda och senare vita (döda). Låt dom trilla av själva eller borsta bort dom.



          _@_, www.akvarie.net/defdac/ _@_,
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Återkommer under kvällen med namnet på tabletterna (sitter ju på jobbet tyvärr).

            Defdac, hur bra är det för fisk att använda väteperoxid? Är det skadligt i en dos som tar kål på tofsarna? Är man tvungen att "punktbekämpa" som görs på bilderna eller går det att blanda upp i vattnet?

            Kan ju tillägga att tabletterna är långt ifrån gratis, så har man stora akvarier kostar det en slant.



            mvh

            Tony Lejvell
            Tony Englund

            Kommentar

            • defdac
              Användare
              • april 2002
              • 865

              #7
              Jag punktbehandlar enbart med 3 procentig H2O2, och aldrig mer än 5 stycken 5 ml doser i min 300-litersburk.

              Jag har aldrig sett att fiskarna mår dåligt - tvärtom så kommer dom gärna och kollar på det intensiva bubblandet (se t ex Fjärilcikliden som tittar fram på sista bilden .

              Väteperoxid är ju så fiffigt att det blir vatten och syre när det kommer ner i vattnet.


              _@_, www.akvarie.net/defdac/ _@_,
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • defdac
                Användare
                • april 2002
                • 865

                #8
                Jag har skrivit "BBA" i forumet men menar naturligtvis toffsalger. Men det fungerar effektivt mot BBA också. Här är en annan jeppe som tagit sig tid att visa hur man plågar alger:
                Nana4d sebuah agen toto slot yang sudah dikenal sejak lama di indonesia karena kemenangan jutaan rupiah pasti dibayar full dan syarat ketentuan berlaku hanya dengan bermodalkan minimal deposit 10ribu




                _@_, www.akvarie.net/defdac/ _@_,
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4594

                  #9
                  Klart intressant!

                  Vad tror du om att plocka ur alla fiskar från karet och köra en ordentlig dos vp? Några idéer om mängd per liter vatten?

                  Eftersom beståndsdelarna var för sig inte är skadliga bör ju risken för att överdosera vara minimal om inga firrar finns i karet(?). En ordentlig dos vp och ett 50%-igt vattenbyte dagen därpå borde väl ge dem en match som heter duga?

                  Vet du även vad en sådan 300ml flaska kostar?`



                  mvh

                  Tony Lejvell
                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • Mohlin
                    Användare
                    • maj 2002
                    • 139

                    #10
                    WOW!!!

                    Köper man en såndär spruta på apoteket också, eller tittar de underligt på en då o tror att man är knarkare??

                    Kommentar

                    • defdac
                      Användare
                      • april 2002
                      • 865

                      #11
                      citat:
                      Vad tror du om att plocka ur alla fiskar från karet och köra en ordentlig dos vp? Några idéer om mängd per liter vatten?
                      Det borde gå att göra så, men jag har ingen aning om doseringsmängd. Jag punktbehandlar enbart. Någon enstaka gång har jag även tagit ur en sten och "smort" den rejält med vp.

                      citat:
                      Eftersom beståndsdelarna var för sig inte är skadliga bör ju risken för att överdosera vara minimal om inga firrar finns i karet(?).
                      Ja jag har som sagt aldrig sett några negativa effekter på fiskarna. Snubben i den andra länken jag skickade verkade ju dessutom köra ganska rejält mycket mer än vad jag själv gör (med tanke på storleken på sprutan).

                      citat:
                      Vet du även vad en sådan 300ml flaska kostar?`
                      ~28 spänn.


                      _@_, www.akvarie.net/defdac/ _@_,
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Tony
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4594

                        #12
                        Jösses, hittade lite skum text på http://www.phbalans.com/html/allm/vateper.htm

                        "Tag syreberikande bad då och då. Drick då och då syreberikande vätska t ex en tesked 30% väteperoxid i ett stort glas ljummet rent vatten PÅ FASTANDE (morgon-)MAGE."

                        Verkar ju onekligen ganska ofarligt, men läser man mer om väteperoxid på andra ställen står det ju att det är liftfarligt att ens hantera =)

                        Och namnet på tabletterna jag använder just nu kommer senare, när jag hittat förpackningarna.



                        mvh

                        Tony Lejvell
                        Tony Englund

                        Kommentar

                        Arbetssätt...