Att ha med Aulonocara?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mörken
    Användare
    • augusti 2011
    • 19

    Att ha med Aulonocara?

    Sitter och undrar vad jag skulle kunna ha ihop med 5st Aulonocaras. Har ett stort, fint stenröse och 240l, Men ingen som nyttjar grottorna! Så vad hade ni stoppat i? Inget aggresivt och allmänt stökig art som gillar grottor.

    Själv kikat på t.ex fåtal Demasoni. Kom med många förslag tack. :-)
  • Krille
    Användare
    • januari 2011
    • 103

    #2
    jag gillar bright blue så den röstar jag på snygg firre

    hongi kanske lite för agressiv..
    Har ett 375L Malawi kar och et yngel kar

    Kommentar

    • HåE
      Användare
      • september 2007
      • 1525

      #3
      Beror mycket på vilken sort Aulonocara du har i karet. Vissa är ganska tuffa och klarar dom flesta mbunas medans andra är lite vekare.
      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

      Kommentar

      • Mörken
        Användare
        • augusti 2011
        • 19

        #4
        Jo visst är det så, jag har chitande. Som vad jag sett står; Mildly aggressive, på. Den dominanta hanen i karet skulle nog göra de svettigt för dom mindre aggressiva mbunas, om dom kommer för nära hans lekgrop. Skulle vara så snyggt med några av mindre mbuna art, som simmar runt i alla skrevor jag byggt. Och med aulonocarorna som simmar över sanden närmast glaset. Men vad jag läst så ska man helst hålla runt 15-25+ demasior. Blir lite trångt i mitt kar med så många!

        Kommentar

        • diskus
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 276

          #5
          Bright Blue....skulle jag skippa

          ..även om det är en snygg firre.

          Ett 240 liters ska nog inhysa mindre mbunas alt lugnare malawi. Ingen fisk på samma nivå som Demasoni men som alltid funkar med Aulonocara och rör sig lite bland grottorna är Labidochromis golden....en kraftigt underskattad firre tycker jag. Se bara till att få tag i riktigt fina gula ex.

          Annars kan ju Ps Polit vara ett alternativ till demasoni. Hanarna är snygga och samma storlek som Demasoni...och varför inte köra "tvärtemot" gängse regler och stoppa i
          flera hanar än honor? Ex. 4-5 hanar och typ 3 honor, då hanarna kommer att bråka/stimulera varandra att färga fullt.



          Lycka till

          Björn H
          Lite diskus, mal & malawi bilder
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

          Kommentar

          • Mörken
            Användare
            • augusti 2011
            • 19

            #6
            Blir svårt detta! Är nog mer inne på golden eller mel. Johannii. Vet inte hur svårt de kan vara å hitta polit. Verkar vara som demasoni med annan färg. blir någon fredligare art, så långt är de klart. Vilka Elongatus klassas som generelt "fredligare" och som går få tag i relativt lätt här?
            Senast redigerad av Mörken; 21 augusti 2011, 23:56.

            Kommentar

            • doohan
              NCS Medlem
              • augusti 2004
              • 1607

              #7
              Just

              Ursprungligen postat av Mörken
              Blir svårt detta! Är nog mer inne på golden eller mel. Johannii. Vet inte hur svårt de kan vara å hitta polit. Verkar vara som demasoni med annan färg. blir någon fredligare art, så långt är de klart. Vilka Elongatus klassas som generelt "fredligare" och som går få tag i relativt lätt här?
              Johannin kan vara en elak rackare det men mest mot sina egna. Tror gula fina Golden som redan påpekats blir snyggt med blåa aulonocaror..Hade ps acei en gång i tiden och dom var riktigt fromma firrar o störde ingen annan. Kanske inte lika fin som golden dock.Röd zebra är lite för buffliga tycker jag och tappar dom rödfärg blir dom fula men rött o blått vore säkert nice. Ps polit är annars en rätt lugn firre som skulle funka ok.

              Men rösten slutar ändå på gula fina Golden

              Kommentar

              • Mörken
                Användare
                • augusti 2011
                • 19

                #8
                Får ta å skriva en "önskelista" till parvazoo i karlstad, se vad dom kan få in. Skulle dom kunna ta in både polit å golden, så blir de nog polit. Om dom inte kostar en förmögenhet dvs.

                Kommentar

                • Mörken
                  Användare
                  • augusti 2011
                  • 19

                  #9
                  Hur är cynotilapia arten? Några trevliga firrar?

                  Jösses så möe vacker fisk. Måste få ny silicon i 450l karet!
                  Senast redigerad av Mörken; 22 augusti 2011, 10:08.

                  Kommentar

                  • HåE
                    Användare
                    • september 2007
                    • 1525

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mörken
                    Men vad jag läst så ska man helst hålla runt 15-25+ demasior. Blir lite trångt i mitt kar med så många!
                    Du kan lätt ha 20 demasoni tillsammans med dina Aulonocaror utan att det blir för trångt i ett 240 liters.
                    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                    Kommentar

                    • Mörken
                      Användare
                      • augusti 2011
                      • 19

                      #11
                      ParvaZoo hade goldens inne, så de blir en lördastur å kika, hoppas de är rktigt gula å fina. Isåfall blir de nog en grupp på 7-8st. Om ja inte hittar någon annan trevlig grupp från annan art.

                      Kommentar

                      • classe
                        NCS Medlem
                        • april 2007
                        • 1147

                        #12
                        jag skall tippa den att aulonocara ihop med golden eller ps.acei white tail el marygold så dom är snälla av mbunas men kan hänt åsikter en del så stora inte risk fara...
                        375 LITER Malawi arter..
                        74 Liter Malawi yngel...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...