Är det något fel på min värmare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aejohansson
    Användare
    • maj 2011
    • 432

    Är det något fel på min värmare?

    Eller duger jag inte till att ställa in den?

    Jag har en jäger doppvärmare av modellen med den röda pilen. Lyckas för det första inte kalibrera den utan får ställa in den efter termometer. Vidare så åker tempen i karet upp och ner nästan en grad åt varje håll, är det normalt?
  • Thommy
    Användare
    • februari 2011
    • 84

    #2
    Ursprungligen postat av aejohansson
    Eller duger jag inte till att ställa in den?

    Jag har en jäger doppvärmare av modellen med den röda pilen. Lyckas för det första inte kalibrera den utan får ställa in den efter termometer. Vidare så åker tempen i karet upp och ner nästan en grad åt varje håll, är det normalt?
    på natten kan det ju sjunka lite förstås,jäger brukar funka bra,men det kan ju va något fel på den kolla med en annan termostat om du kan.

    Kommentar

    • endymion

      #3
      Det måste ju vara ett visst spel i temperatur. Tror att det är en bimetallbrytare i dem.

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8598

        #4
        Det är bra om en termostatvärmare låter temperaturen fluktuera lite. Bra för bimetallavbrytaren, den håller mycket längre så, än om den skulle hålla på och bryta på/av hela tiden. Bättre för fiskarna också tror jag.

        Detta då sagt utan att veta om just ditt exemplar är trasigt.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          blä


          edit: haha detta inlägg ovan var min son Jakobs påhitt, hehe
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Pabbe
            NCS Medlem
            • september 2006
            • 1805

            #6
            Ursprungligen postat av aejohansson
            Eller duger jag inte till att ställa in den?

            Jag har en jäger doppvärmare av modellen med den röda pilen. Lyckas för det första inte kalibrera den utan får ställa in den efter termometer. Vidare så åker tempen i karet upp och ner nästan en grad åt varje håll, är det normalt?
            Har två jäger av den modellen. Vid nystart har jag fått trixa ett par dygn med kalibrering. Även efter att de varit igång en tid och fungerat bra och om jag sedan haft dem avstängda en tid, har jag behövt kalibrera på nytt. Tycks som om man får ställa önskad temp och sedan låta den vara något dygn och korrigera efter önskad uppnådd temp. Upplever att de sedan är väldigt stabila och som nämnts så tillåts tempen variera någon grad ibland.

            Kommentar

            • Santa
              Användare
              • december 2006
              • 93

              #7
              Jägern kan va lite klurig o ställa in om inte jag har fel ska man "lyfta" nån plugg innan man kan ställa in den.Är nån säkerhets grej så man inte kan ställa om den hur som helst.
              Rätta mig om jag har fel,kommer ihåg att jag vart tokig innan jag fixade den hehe
              Malawi i massor

              Kommentar

              • Pabbe
                NCS Medlem
                • september 2006
                • 1805

                #8
                Ursprungligen postat av Santa
                Jägern kan va lite klurig o ställa in om inte jag har fel ska man "lyfta" nån plugg innan man kan ställa in den.Är nån säkerhets grej så man inte kan ställa om den hur som helst.
                Rätta mig om jag har fel,kommer ihåg att jag vart tokig innan jag fixade den hehe
                Den med knappen på ovansidan är en äldre eller senare modell. De jag har med röd pil saknar sådan. Märkte det när jag upptäckte det låg fel instruktionsblad medskickat. Letade som tokig efter en knapp som ej fanns. Butiken upplyste om att det var fel instruktioner medskickat.

                Kommentar

                • Santa
                  Användare
                  • december 2006
                  • 93

                  #9
                  Va fan säljer dom gamla grejor
                  Malawi i massor

                  Kommentar

                  • aejohansson
                    Användare
                    • maj 2011
                    • 432

                    #10
                    Ursprungligen postat av Thommy
                    på natten kan det ju sjunka lite förstås,jäger brukar funka bra,men det kan ju va något fel på den kolla med en annan termostat om du kan.
                    Ok, för nu har jag tittat under dagen och sett att under dagen är det rätt konstant men imorse så var det lägre

                    Kommentar

                    • nicson
                      Användare
                      • januari 2010
                      • 639

                      #11
                      Varierar rumstemp upp och ner säg 20-24 C så kan temp i karet variera mellan 25-27 C (om du siktat på 26 C). I varje fall på ett mindre kar på 100l. Kalibreringen kan du skippa, det har jag gjort på mina. Tycker du karet är för varmt o den värmer - skruva ner tills det slocknar, och tvärtom ifall det är för kallt. Efter några dar går Franz Jägern som en tysk klocka. Vill du ha en ännu exaktare (schweiziskt ur) får du köpa en digital version som jobbar utan bimetallfjäder men de kostar dubbelt så mkt.

                      Kommentar

                      • aejohansson
                        Användare
                        • maj 2011
                        • 432

                        #12
                        Ursprungligen postat av nicson
                        Varierar rumstemp upp och ner säg 20-24 C så kan temp i karet variera mellan 25-27 C (om du siktat på 26 C). I varje fall på ett mindre kar på 100l. Kalibreringen kan du skippa, det har jag gjort på mina. Tycker du karet är för varmt o den värmer - skruva ner tills det slocknar, och tvärtom ifall det är för kallt. Efter några dar går Franz Jägern som en tysk klocka. Vill du ha en ännu exaktare (schweiziskt ur) får du köpa en digital version som jobbar utan bimetallfjäder men de kostar dubbelt så mkt.
                        justerar ner lite varje dag, vill helst inte ligga så nära 28 då de flesta av mina fiskar inte ska trivas riktigt fullt så varmt. Däremot så har det blivit en del fart på bolivianerna..

                        Kommentar

                        Arbetssätt...