Frigobakgrund med husfix...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tege
    Användare
    • februari 2005
    • 2753

    #16
    En riktig stengrotta, rikligt med alger på så blir det riktigt snyggt.

    Hm, undra om det inte var husfix jag använde mig utav en gång i tiden, en del husfix är gjorda för våtutrymmen och kan i värsta fall innehålla antimögel. I alla fall var det så för mig, bara att riva ut skiten och börja om då fiskarna lämnade in en efter en.

    Hoppas du har kollat upp ordentligt vad det är i din fix, tror inte ens det stog något om det på min förpackning men hittade det på nätet. Men det var längesedan. Kommer ej ihåg fabrikat.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #17
      Ursprungligen postat av tege
      En riktig stengrotta, rikligt med alger på så blir det riktigt snyggt.

      Hm, undra om det inte var husfix jag använde mig utav en gång i tiden, en del husfix är gjorda för våtutrymmen och kan i värsta fall innehålla antimögel. I alla fall var det så för mig, bara att riva ut skiten och börja om då fiskarna lämnade in en efter en.

      Hoppas du har kollat upp ordentligt vad det är i din fix, tror inte ens det stog något om det på min förpackning men hittade det på nätet. Men det var längesedan. Kommer ej ihåg fabrikat.
      Det är kollat. Vanlig husfix som jag använt mig av förr med goda resultat. 100% säker är man ju bara efter att man sett fiskar i akvariet och jag har nu haft en liten krabat på 4-5cm som frivillig kamikazepilot under tre dagar utan minsta negativa reaktion. Han simmar runt som om han var i wonderland med allt vatten, alla grottor för sig själv.

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #18
        Utmanar jag ödet eller är det här ok?

        Bygget består av reglar 45*70. Det är sammanlagt 8 ben och jag har byggt två långsidor som jag sedan monterat samman med 4st 45*70 på ovandelen. Jag har inga övergående reglar på nederdel.

        Ställningen är stabil då jag stått på den och rört den utan att den "vinglar" någonstans. Man blir ändå lite stirrig när det är ett drygt halvt ton som vilar på konstruktionen.

        Någon som vet om detta duger eller om jag bör förstärka?
        Senast redigerad av StefanL; 23 augusti 2011, 11:59.

        Kommentar

        • HåE
          Användare
          • september 2007
          • 1525

          #19
          Snyggt projekt Stefan! Den där bänken kan du säkert lasta 1 ton på utan problem.
          När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #20
            Tackar HåE!

            Det är svårt att veta hur mycket en konstruktion tål...så det är bra att få fler synvinklar på det. Jag har nog aldrig haft ett akvarium som står rakare/slätare än det här gör nu.

            Jag fick bitarna kapade på Beijer Bygg så att de är raka och med rätt mått.

            Bitarna är sedan limmade tillsammans med skruvning av montageskruv 4,2*65mm.
            Jag förborrade hålen för skruven så att det inte skall bli spänning på träet vid skruvfästningen.

            Kommentar

            • tege
              Användare
              • februari 2005
              • 2753

              #21
              500kg ger 62 kg per ben. Ganska precis handlar det om 1kg per kvadrat cm.

              Tror du kan slänga upp ett 5000 liters på den bänken.

              Bara den inte vinglar så är den riktigt barnsäker.
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #22
                Hehe...bra. Den vinglar inte...för det testade jag innan karet kom dit. Tror ju att det är skapligt stabilt men man är ändå lite nojig efter att man gjort något nytt..både inne i karet som utanför.

                Kommentar

                • Rivulatus
                  Användare
                  • december 2002
                  • 811

                  #23
                  Stiligt bygge! Har du förseglat husfixen på något sätt? Tänkte om det inte blir ph-spikar eller nått? Har funderat på en egen bakgrund länge men tycker att det skenar iväg för mycket med akvarielack (om man vill täcka 3 sidor på ett 1000-liters).
                  SA:

                  Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                  Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #24
                    Husfixen är inte förseglad med någon lack alls. Bara påsmetad i tre lager (tre omgångar). Använde händerna för att placera ut på svårare områden annars gjorde jag fixen i gräddkonsistens och penslade ut den. Fungerade mycket bra.

                    Jag har haft karet gående i tre dagar utan fisk...gjort några vattenbyten...sedan testade jag ett ungdjur i karet under ett dygn och det var inga som helst problem. Nu är karet fyllt med 18st Tropheus Kasakalawe i varierande storlek som trivs oförskämt bra.

                    Kommentar

                    • Rivulatus
                      Användare
                      • december 2002
                      • 811

                      #25
                      Ursprungligen postat av StefanL
                      Husfixen är inte förseglad med någon lack alls. Bara påsmetad i tre lager (tre omgångar). Använde händerna för att placera ut på svårare områden annars gjorde jag fixen i gräddkonsistens och penslade ut den. Fungerade mycket bra.

                      Jag har haft karet gående i tre dagar utan fisk...gjort några vattenbyten...sedan testade jag ett ungdjur i karet under ett dygn och det var inga som helst problem. Nu är karet fyllt med 18st Tropheus Kasakalawe i varierande storlek som trivs oförskämt bra.
                      Intressant, har du kollat ph nått? Vill hellst inte röra mig för högt över 7 nämligen..
                      SA:

                      Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                      Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #26
                        Har inget att mäta pH med för tillfället så det får jag försöka göra imorrn.

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #27
                          Lite bilder...

                          Kommentar

                          • Rivulatus
                            Användare
                            • december 2002
                            • 811

                            #28
                            Snyggt som tusan!!! Förlåt alla frågor men hur är husfixen i kosistensen? Jag har en plan på att göra en "lerbank" och tänkte toppa av fixen med fin sand (tror du det fastnar bra?)
                            SA:

                            Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                            Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #29
                              Hur har du tänkt ha sanden? strö den ovanpå eller blanda in den i husfixen? I vilket fall som helst så fungerar det säkert med båda varianterna. Husfixen är i pulverform så det är inte grusigt eller sandigt att arbeta med som t ex finbetong.

                              Kommentar

                              • Rivulatus
                                Användare
                                • december 2002
                                • 811

                                #30
                                Ursprungligen postat av StefanL
                                Hur har du tänkt ha sanden? strö den ovanpå eller blanda in den i husfixen? I vilket fall som helst så fungerar det säkert med båda varianterna. Husfixen är i pulverform så det är inte grusigt eller sandigt att arbeta med som t ex finbetong.
                                Om jag får tummen ur var tanken att göra bakgrunden på samma sätt som du gjort. Men så tänkte jag hälla på mycket fin sand på fixen för att imitera en sand/lerbank. Men jag är nojjig över att mina fiskar ska klara det.. Och om nån skulle dö så skulle allt vara ovärt .
                                SA:

                                Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                                Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                                Kommentar

                                Arbetssätt...