Svenska Grenar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tisse89
    Användare
    • januari 2011
    • 330

    Svenska Grenar!

    Hej! Jag stoppade ner lite Svenska grenar i mitt SA kar för några veckor sedan. Allt var frid och fröjd tills igår, när jag upptäckte att det växte ngt vitt och luddigt på grenarna (mögel?) Jag plockade genast bort alla grenar i karet och slängde pinnarna.

    1. Ngn som vet om detta är farligt för fiskarna?
    2. Måste grenar vara helt döda?
    3. Hur tar man reda på om grenarna är döda? De jag la ner i mitt kar gick av hela tiden medan jag monterade dessa i karet.


    MVH
    CA

    Parachromis loisellei
    Cryptoheros sajica
    Hypsophrys nicaraguensis

    SA

    Pterophyllum altum

    < 2124L >
  • RobinH
    Användare
    • augusti 2008
    • 2150

    #2
    Jag vet inte om det är någon form av svamp eller något men det går bort efter ett tag har haft det på mina grenar oxå speciellt på ek grenar! jag har inte märkt att fiskarna tagit skad av det iaf.
    CA

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Jag skulle undvika barrträd men ek och björk bör gå bra om de har fått torka ordentligt, jag har ekgrenar tunna med bark men de hade torkat 6 månader innan jag lade i dem. Viss svampbildning som du beskriver fick de men jag tror inte det är någon fara, jag lämnade dem i akvariet i alla fall.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Tisse89
        Användare
        • januari 2011
        • 330

        #4
        Ursprungligen postat av DaRe
        Jag skulle undvika barrträd men ek och björk bör gå bra om de har fått torka ordentligt, jag har ekgrenar tunna med bark men de hade torkat 6 månader innan jag lade i dem. Viss svampbildning som du beskriver fick de men jag tror inte det är någon fara, jag lämnade dem i akvariet i alla fall.
        Tack för snabba svar!

        Nej det kommer inte från ngt barrträd, hörde att det fanns ngn slags syra som var skadlig för fiskarna?
        Okej då får jag leta reda på ngn annan fin gren!

        MVH
        CA

        Parachromis loisellei
        Cryptoheros sajica
        Hypsophrys nicaraguensis

        SA

        Pterophyllum altum

        < 2124L >

        Kommentar

        Arbetssätt...