Projekt: Apistogramma beskrivningar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Projekt: Apistogramma beskrivningar

    Vi saknar ju en del beskrivningar av Apistrogramma just nu.

    Jag tänkte mig att vi bygger upp en generell beskrivning per rubrik nedan och sedan komplettera med individuella anpassningar om så krävs. Hojta till om idén inte duger (suger).

    Alla som har ideer är välkomna att bidra. Jag håller detta 1:a inlägg uppdaterat med den generella beskrivningen.

    Jag tar på mig att mata in all info i artregistret.

    Detta kan kanske bli ett kul projekt under September. Sök på nätet och ös på med ideer/tankar, hest kopplat till vardera rubrik nedan.

    För att kick-starta tänkte jag vi utgår från en modifierad variant av Hans Appelskogs Cacatuoides beskrivning.

    De rubriker jag tänker på är:
    Naturlig biotop:
    Man finner denna ciklid över ett vidsträckt område med varierande biotoptyper. Den förekommer i både mer långsamtflytande flodarmar och i grunda stillastående laguner eller vattensamlingar. Bottenvegetationen består av löv och grenverk som bildar ett virrvarr av skydd för fiskarna.

    Könsskillnader:
    Hanen avsevärt större än honan. Hanen har kraftiga förlängda fenstrålar i rygg- och bröstfenorna, stjärtfenans spetsar mer utdragna än honans. Hanarna är också avsevärt färggrannare än honorna.

    Beteende och lek:
    De trivs bäst med en inredning som ger dem bra möjligheter till skydd och avgränsningar gentemot artfränders revir. I sin naturliga miljö söker de gärna gömställen och lekrevir kring de löv och rotsystem som täcker bottenvegetationen. Växter och sten är inte vanligt i den biotop som de bebor. Man kan med fördel hålla flera honor till en hane, hanen kommer efterhand att leka av alla som är könsmogna. En hona i lekdräkt antar en klargul färg med svarta markeringar, denna lekdräkt är ämnad att fungera som signalfärg till de frisimmande ynglen. Äggen som avgetts kläcks efter ca. 48 timmar, honan flyttar de nykläckta till en i grop i bottenunderlaget där hon vaktar dem med stor noggrannhet. Inte ens hanen tillåts komma för nära.

    Föda:
    En del Apistogrammas kan vara lite kinkiga med maten, men levande foder eller fryst mat brukar vara bra tips för att få igång matlusten. Yngel matas med fördel av Artemia.
    Om flera honor har lekt samtidigt är det viktigt att fodret, Artemianauplier) sprids över hela akvariet. Allteftersom de växer varieras fodret till att t.ex. omfatta även finfördelad vuxen Artemia, Cyklops m.m.

    Akvariemiljö:
    Viktigt är att sörja för att akvariet inte blir för hårt belastat, t.ex. på grund av överutfodring, så att nitritvärdena stiger. Bra filtrering med ett bakteriefilter typ droppfilter borgar för nedbrytningen av avfallsprodukter och ger en god syresättning av akvariet.
    Då de leker i grottor eller hålor är det lämpligt att skapa en inredning som sörjer för detta

    Allmänt:
    En mycket trevlig liten ciklid som kan hållas tillsammans med andra inte alltför stora arter.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Om vi börjar med
    Naturlig biotop:
    Man finner denna ciklid över ett vidsträckt område med varierande biotoptyper. Den förekommer i både mer långsamtflytande flodarmar och i grunda stillastående laguner eller vattensamlingar. Bottenvegetationen består av en stor mängd löv och grenverk som bildar ett virrvarr av skydd för fiskarna. Dessa multnande massor bildar bra miljöer för mängder av små kräftdjur och annat som vuxna och yngel kan livnära sig på.

    Kanske skulle man kunna beskriva miljön ännu bättre. De bilder och filmer jag sett på biotoper visar rätt mycket förmultnande löv och väldigt stillastående men klart vatten. Jag kan tänka mig att i de förmultnande gren och löv massorna finns en hel del småkryp yngel och vuxna kan gå loss på.


    Kan man säga att klart vatten är en vanlig biotop?
    Beror den stora mängden multnande biomassa på att det är översvämningar eller helt enkelt att det rasar ned sådana mängder material i vattnet vid dessa skogar?


    Kanske biotoptexten duger som ovan, i den generella beskrivningen? Ska något till/bort.

    Kan man använda denna till alla apistos? Sedan tänkte jag att vi kunde komplettera med några rader per art.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Moving Waves
      Användare
      • maj 2011
      • 45

      #3
      Vet inte om jag vill hålla med om att yngel flyttas till en grop, inget jag nånsin sett. Tycker ynglena vallas fritt redan från början.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Ja, det har du nog rätt i, gäller det alla eller vissa? Kommentarer på det?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #5
          Ursprungligen postat av Moving Waves
          Vet inte om jag vill hålla med om att yngel flyttas till en grop, inget jag nånsin sett. Tycker ynglena vallas fritt redan från början.
          Du ser nog inte de nykläckta eftersom de inte är frisimmande (fast det borde kanske stå lite mer tydligt att larverna flyttas till en grop, eller något). När de väl är frisimmande kan de nog vallas fritt ganska fort.

          /Jocke

          Kommentar

          • kaj.p
            Användare
            • april 2002
            • 2294

            #6
            Nu gäller ju den oavanstående beskrivningen cacadoides o klart den går o använda för en del men långt ifrån alla.
            Det finns ju parlekare, haremlekare, munruvande apistogrammor.
            Jag har haft Eunotus där mor dotter gemensamt vallat en yngel kull.
            En annan sak är att de inte vill ha flöde i karet detta är annars ett vanligt sätt o förbruka dem snabbt på .
            Diskussällskapet
            www.diskusforum.se

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Perfekt input. Vi kanske kan del aupp arterna i parlekare, haremslekare, munruvande (det visste jag nte)

              Men; Om vi börjar med just Naturliga biotopen, så kan vi återkomma till detta. Skiljer den sig mellan arterna i fråga om beskrivning. Om vi har olika pH och temp så behöver inte det ingå i detta fält det finns egen info om detta.

              Dock har jag förstått att vissa apistogrammas får huvuddelen av avkomman som hannar om pH ligger i det högre spannet. Är det så, gäller det alla?
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                Användare
                • september 2006
                • 796

                #8
                Några funderingar trots att jag inte har så där jättestor erfarenhet:

                Misstaget de flesta gör är nog att tro att små apistos inte behöver så stora akvarier. För stora centralamerikanare är det så uppebart att även akvarierna måste vara stora. Ett fungerande cichlidpar behöver ju inte heller så stor plats så länge de är sams och det inte finns fler närstående cichlider i samma kar, men så fort de blir osams bör även små cichlider ha åtminstone nån halvmeter mellan reviren för att ingen skall bli skadad. Två apistohanar av samma art i samma akvarium, även ett ganska stort akvarium, så verkar det som dom inte ens behöver slåss. Den ena bara tröttnar på att leva. Åtminstone verkar det så.

                Kommentar

                • c90368
                  Användare
                  • september 2007
                  • 890

                  #9
                  Ursprungligen postat av DaRe
                  Jo jag har vänner som har provat just apistogrammas och de verkar svåra att hålla vid liv. antingen jagar honan ihjäl hannen eller tvärtom.

                  Kanske ännu viktigare att försöka skriva ihop en bra artbeskrivning där just hur man håller dem i akvarium framgår med olika alternativ?
                  Från Ap bild jakt tråden, passade bättre att svara här.

                  Artbeskrivning av Ap var det på schemat ja.

                  Det finns beskrivningar från fångstplatser för i princip alla arter som finns i handeln. Eller så kan man utifrån fångstplats lista ut vilka vattenvärden de vill ha.

                  De beskrivningar som finns i olika artregister säger väldigt lite om hur man tar hand om sina Ap, även om inget är direkt fel.

                  Personligen har jag inga Ap idag, eftersom jag inte har tid med att förse dem med den föda de kräver. Det går i princip inte att hålla Ap om man bara erbjuder torrfoder.

                  Dessutom krävs en hel del fingertoppskänsla och en massa erfarenhet för att kunna känna, lukta och navigera ett kar med Ap. Hur beskriver man det i en artbeskrivning?

                  Ju mer jag lär mig om Ap, desto ödmjukare blir jag i fråga om utmaningen och framförallt inser jag hur mycket mer jag har att lära.

                  Naturligtvis kan det vara lättare med en del odlade varianter som inte simmat i en SA flod sedan flera hundra generationer, men jag tolkar det som att det är inte de vi pratar om i den här tråden.

                  Så slutsatsen blir att jag inte kan lämna några konkreta artbeskrivningar, utan hänvisar till de rapporter som finns från olika vattendrag i Sydamerika. Den som är intresserad av Ap får helt enkelt göra sin hemläxa.
                  Senast redigerad av c90368; 22 augusti 2011, 22:32.
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • c90368
                    Användare
                    • september 2007
                    • 890

                    #10
                    En fortsättning på förra inlägget.

                    Det man kan göra är att skapa en allmän beskrivning av Ap, uppdelad efter det som Kaj.p skrev i en tidigare tråd om haremslekare osv.

                    Dessutom kan det vara bra att dela upp dem i riktiga survattensarter och de som lever i lite mer normalt vatten.

                    Om man dessutom fick in lite om detta med figertoppskänslan och hur viktigt det är med rätt foder, ja då är det en bra bit på väg mot något som kan vara användbart. Men jag tror inte att det är jag som kan få fram det här.

                    Pelle, kan vara mannen! Kunskapen har han och han kan skriva, frågan är om han har lust och tid?
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Jag var lite inne på att hålla mig till rubrikerna i första inlägget, det är nämligen den man matar in i ciklid.orgs artregister.

                      När väl dessa rubriker är fyllda så finns andra fält för
                      temp
                      pH
                      storlek firre
                      min storlek akvarium
                      min längd akvarium

                      Men det tänkte jag ta senare.

                      I exemplet med naturlig biotop skulle vi kunna ta fram en generell text som ovan om om behov finns lägga till en rad per art om det skiljer sig. Sedan nästa rubrik och så tuggar vi oss igenom alla rubriker. Just för de senare rubrikerna så tror jag det vore perfekt att lista upp vilka som är haremslekare osv och då skriva en text som passar dem för akvarieinredning, beteenden osv. Då kan ja mata in rätt text till rätt firre i registret.

                      Hänger ni med?

                      Eller så är det helt enkelt så att alla rubriker ovan måste vara specifika per art, men det tror jag inte på.

                      Jag visar fälten som man kan ange i artregistret om man har behörighet så ni ser.

                      Målet är att alla Apistogrammas har en beskrivning i vårt artregister som vi gemensamt tagit fram och är bra för alla kommande läsare. Kan vi inte enas om en specifik art går det utmärkt att kommentera i artregistret.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Med ovanstående sagt är denna beskrivning av den naturliga biotopen lämplig för alla arter eller ska den formuleras om eller ska något ändras per art?

                        Naturlig biotop:
                        Man finner denna ciklid över ett vidsträckt område med varierande biotoptyper. Den förekommer i både mer långsamtflytande flodarmar och i grunda stillastående laguner eller vattensamlingar. Bottenvegetationen består av en stor mängd löv och grenverk som bildar ett virrvarr av skydd för fiskarna. Dessa multnande massor bildar bra miljöer för mängder av små kräftdjur och annat som vuxna och yngel kan livnära sig på.

                        Iofs som du säger Maths så borde man, trots att pH finns i eget fält, dela in dem i just survattensarter osv med en textsnutt. det ger mer än bara lista pH 6-7,5.

                        har vi den infon?
                        Senast redigerad av DaRe; 23 augusti 2011, 00:08.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          Användare
                          • april 2002
                          • 2294

                          #13
                          Ingen lätt uppgift då många idag är odlingsvarianter, felidentifierade från början samtidigt som många apistos är svåridentifierade. Men eftersom de är uppdelande i grupper eller komplex så borde man väl försöka hålla sig till det.
                          Secure the right domain name for your business or website today. Custom tailored payment plans available to fit any budget.

                          Senast redigerad av kaj.p; 23 augusti 2011, 06:02.
                          Diskussällskapet
                          www.diskusforum.se

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Bra lästips. Jag hittar inget direkt om biotopskillnadser där, men massor av annat nyttigt. Ska grävas in i. Väldigt mycket information i de länkarna...
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Joakim Draktoft
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 7334

                              #15
                              Ursprungligen postat av DaRe
                              Vi saknar ju en del beskrivningar av Apistrogramma just nu.

                              Jag tänkte mig att vi bygger upp en generell beskrivning per rubrik nedan och sedan komplettera med individuella anpassningar om så krävs. Hojta till om idén inte duger (suger).

                              Alla som har ideer är välkomna att bidra. Jag håller detta 1:a inlägg uppdaterat med den generella beskrivningen.
                              Ursprungligen postat av c90368
                              En fortsättning på förra inlägget.

                              Det man kan göra är att skapa en allmän beskrivning av Ap, uppdelad efter det som Kaj.p skrev i en tidigare tråd om haremslekare osv.

                              Dessutom kan det vara bra att dela upp dem i riktiga survattensarter och de som lever i lite mer normalt vatten.

                              Om man dessutom fick in lite om detta med figertoppskänslan och hur viktigt det är med rätt foder, ja då är det en bra bit på väg mot något som kan vara användbart. Men jag tror inte att det är jag som kan få fram det här.

                              Pelle, kan vara mannen! Kunskapen har han och han kan skriva, frågan är om han har lust och tid?
                              Ursprungligen postat av DaRe
                              Jag var lite inne på att hålla mig till rubrikerna i första inlägget, det är nämligen den man matar in i ciklid.orgs artregister.
                              Jag tror inte det ena behöver utesluta det andra. Men att olika input kan komma kommer att användas i olika vyer.

                              Tänkte flagga lite för en kommande funktion i Artregister som jag jobbat med tidigare, men inte gått ut med publik info om, på grund av att jag ville få in en viss mängd grunddata innan så sker. Men varför vänta, om det redan finns ett släkte som visar vägen för andra släkten?

                              Tanken är en vy som presenterar ett helt släkte, genom en mer generell text som kan innehålla just skillnader mellan arter, referenser till taxonomi nycklar för ett släkte, samt en grafisk översikt av olika underarter.

                              Apistogramma


                              För släktet Vieja finns en liten generell beskrivning som kan ge en indikation på hur man kan skriva, och vad som kan tas med.

                              Vieja
                              Joakim Draktoft
                              f.d Webmaster Ciklid.se
                              ____________________________________________

                              Kommentar

                              Arbetssätt...