F1 ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jan Kohler
    Användare
    • augusti 2007
    • 128

    F1 ?

    Har fått yngel av Copadichromis azureus .
    Ett akvarium vars föräldrar kommer från Akvarielagret i Bromma och ett med yngel från viltfångade.
    Tyker ni att jag kan blanda ynglen eller ska jag hålla isär de ?
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Tja, de som är F1 är kanske lättare att sälja, men säljer du dem som Copadichromis azureus så är det bara att blanda.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Jan Kohler
      Användare
      • augusti 2007
      • 128

      #3
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Tja, de som är F1 är kanske lättare att sälja, men säljer du dem som Copadichromis azureus så är det bara att blanda.
      Det finns inget värde i sig att de är F1 ?

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av Jan köhler
        Det finns inget värde i sig att de är F1 ?
        De innehåller rimligen mer genetisk variation än de ALs akvariestam, men de innehåller även annan genetisk variation. Dina fiskar från Akvarielagret är säkert helsyskon så kvaliteten på dina F1 är rimligen högre. F2 dvs. odla på helsyskon är rent hypotetiskt inte så lyckat utan då borde man ta F1 från olika håll eller F1 med "akvariestammen". Det beror alltså i stor utsträckning på kvalitén på fiskarna från akvarielagret. Jag gissar att de inte hållits i massor av generationer och är totalt degenererade och då är det egentligen bara att blanda. Ser du någon skillnad på dem?

        En annan fråga är förstås hur många vildfångade du har. det bästa är självklart att upprätta en stor grupp från flera vildfångade honor och hanar.

        Men men. Det viktigaste är egentligen att du tar bort fisk som inte ser ut som föräldrarna! Det är så det sticker iväg och blir skräp av akvaristammar - inga avelsmål och därmed genetisk drift.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Krille
          Användare
          • januari 2011
          • 103

          #5
          Jag köra f1 honor och 1 VF hane....

          eller some säljs i i butik super red hongi har jag honor men hanen vf
          Har ett 375L Malawi kar och et yngel kar

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Genetisk är det ingen skillnad på F1 och VF, men F1or i en kull är (oftast) helsyskon - de kan vara halvsyskon om man har mer än en hane och har man mer än en hona hos arter som tar upp ynglen efter att de släppts ut kan de faktiskt ha olika mödrar och till och med höra till olika arter om det finns mer än en art i akvariet.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Jan Kohler
              Användare
              • augusti 2007
              • 128

              #7
              Tack Ola
              Jag kör ihop dem i samma akvarium, då frigör jag plats och det jag sen avyttrar finns chansen att det blir blandning.

              Kommentar

              Arbetssätt...