Korallkross i sanden bra för högt Ph

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rochan
    Användare
    • juli 2011
    • 24

    Korallkross i sanden bra för högt Ph

    Läste någonstans att blanda korallkross i sanden (typ 50/50) gör att ph hålls uppe högt i akvariet, stämmer detta och är korallkross dyrt?
  • Krille
    Användare
    • januari 2011
    • 103

    #2
    nja korallgrus 18-20kg för 180;- ca

    Jag kör 20kg korallgrus sen ciklidgrus
    Har ett 375L Malawi kar och et yngel kar

    Kommentar

    • doohan
      NCS Medlem
      • augusti 2004
      • 1607

      #3
      Det

      Ursprungligen postat av Krille
      nja korallgrus 18-20kg för 180;- ca

      Jag kör 20kg korallgrus sen ciklidgrus
      var grymt billigt korallgrus. Billigaste jag sett har varit drygt 400kr för 20kg, om det har funnits att köpa. Men en bra blandning med korallgrus + ciklidsand tycker jag,

      Kommentar

      • nicson
        Användare
        • januari 2010
        • 639

        #4
        Ursprungligen postat av Rochan
        Läste någonstans att blanda korallkross i sanden (typ 50/50) gör att ph hålls uppe högt i akvariet, stämmer detta och är korallkross dyrt?
        Stämmer att pH stiger men det når inte 8 med denna metod. Jag kör med bikarbonat o pH håller sig alltid över 8. Är väl iofs viktigare att man är konsekvent med sitt pH än att det ligger riktigt högt.

        Kommentar

        • Rochan
          Användare
          • juli 2011
          • 24

          #5
          Men hur reagerar fisken om ph plötsligt sjunker....dör den direkt eller bara blir dåsig? och om man höjer ph omvandlas inte amunium till amoniak då?

          Kommentar

          • Moving Waves
            Användare
            • maj 2011
            • 45

            #6
            En grads förändring (över ett dygn?) har jag förstått att fiskar generellt ska klara. Rätta mig om jag har fel.
            Jo det stämmer, därför ska man alltid föregå en pH-höjning med ett rejält vb.

            Kommentar

            Arbetssätt...