Påfågelciklider....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • luppe
    Användare
    • februari 2006
    • 154

    Påfågelciklider....

    Hej har ett par påfågelciklider, misstänker att det är två hanar då de bråkar, biter varandra o det smäller ordentligt i burken o stänker då jag inte har täckglas. Flera gånger dagligen. De är runt 25 cm. Hur stort bör man ha för att två hanar ska kunna samsas? Har endast dom två i burken. De går i en burk på 1000 liter. Ska man slå ihjäl en?
    /Bosse
  • salmberg
    NCS Medlem
    • oktober 2007
    • 830

    #2
    Ursprungligen postat av luppe
    Hej har ett par påfågelciklider, misstänker att det är två hanar då de bråkar, biter varandra o det smäller ordentligt i burken o stänker då jag inte har täckglas. Flera gånger dagligen. De är runt 25 cm. Hur stort bör man ha för att två hanar ska kunna samsas? Har endast dom två i burken. De går i en burk på 1000 liter. Ska man slå ihjäl en?
    /Bosse
    Hadde ett lekpar i 8år och dom bråkade ibland. Dagar iband veckor innan de lekte så brukade gick det hårt till.. Har du inga andra ciklider med dem så dade jag stoppat i 2 till. Lycka till..

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Låter onekligen som två hannar. Kan iofs vara en av varje som vill prova sina styrkor, om de antagligen träffats, men det brukar inte gå så vilt till, tror jag.
      Hur länge har de gått ihop i det akvariet?
      Har inte haft påffar dock.

      Sent via tapatalk
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • luppe
        Användare
        • februari 2006
        • 154

        #4
        Dom har gått ihop sen de var små...ett tag trodde jag att det var ett par då de putsade o fejade i burken ibland...när de gick med andra invånare men de har slagits
        så läppen hänger på den ena..

        Kommentar

        • Barracudan
          Användare
          • april 2005
          • 453

          #5
          Du behöver bara vänta på att en hoppar ur, så löser det sig.
          Frontosamarkus

          Kommentar

          • luppe
            Användare
            • februari 2006
            • 154

            #6
            Ursprungligen postat av Barracudan
            Du behöver bara vänta på att en hoppar ur, så löser det sig.
            Väntar o väntar o väntar........

            Kommentar

            • Kajjjan
              NCS Medlem
              • juni 2008
              • 1882

              #7
              Ursprungligen postat av luppe
              Hej har ett par påfågelciklider, misstänker att det är två hanar då de bråkar, biter varandra o det smäller ordentligt i burken o stänker då jag inte har täckglas. Flera gånger dagligen. De är runt 25 cm. Hur stort bör man ha för att två hanar ska kunna samsas? Har endast dom två i burken. De går i en burk på 1000 liter. Ska man slå ihjäl en?
              /Bosse
              Hur menar du nu? För att undvika att den ene slår ihjäl den andra funderar du på att slå ihjäl den ene...
              Vill du ha en konstruktiv lösning så släng i ett gäng stora rötter så att de inte behöver se varandra hela tiden.
              //Kaj

              Kommentar

              • jinnarparen
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 2670

                #8
                Ursprungligen postat av luppe
                Hej har ett par påfågelciklider, misstänker att det är två hanar då de bråkar, biter varandra o det smäller ordentligt i burken o stänker då jag inte har täckglas. Flera gånger dagligen. De är runt 25 cm. Hur stort bör man ha för att två hanar ska kunna samsas? Har endast dom två i burken. De går i en burk på 1000 liter. Ska man slå ihjäl en?
                /Bosse
                Inte slå ihjäl.

                Vad har du mer i burken, 1000 liter är ju stort.
                Lösningen kan faktiskt vara att stoppa i fler påfågelciklider.
                Åter till CA

                Det är där jag hör hemma

                Kommentar

                • Jaggan
                  Användare
                  • november 2006
                  • 61

                  #9
                  Ursprungligen postat av luppe
                  Hej har ett par påfågelciklider, misstänker att det är två hanar då de bråkar, biter varandra o det smäller ordentligt i burken o stänker då jag inte har täckglas. Flera gånger dagligen. De är runt 25 cm. Hur stort bör man ha för att två hanar ska kunna samsas? Har endast dom två i burken. De går i en burk på 1000 liter. Ska man slå ihjäl en?
                  /Bosse
                  Du kan ju byta in den ena och skaffa andra ciklider. Slå ihjäl tycker jag låter som en mindre bra idé...
                  Lycka till!
                  /Uffe

                  Kommentar

                  • luppe
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 154

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kajjjan
                    Hur menar du nu? För att undvika att den ene slår ihjäl den andra funderar du på att slå ihjäl den ene...
                    Vill du ha en konstruktiv lösning så släng i ett gäng stora rötter så att de inte behöver se varandra hela tiden.
                    //Kaj
                    Sant lät inte så bra... ha ha ha
                    Har bara dessa två samt några stora gibbiceps. de har tidigare gått ihop med Kajman och ett par Mata mata men relaterat till ett stort läckage var jag tvungen att göra mej av med de andra djuren. Dessa två har lixom nu blivit över...
                    Vill egentligen skrota dammen de går i och sätta upp en burk på 1200 liter men då finns ambitionerna att kanske ha andra fiskar.....haft påfågel tidigare och de är de trevligaste fiskar jag haft under alla mina år som akvarist....vill ha allt o inget.......

                    Kommentar

                    • Kajjjan
                      NCS Medlem
                      • juni 2008
                      • 1882

                      #11
                      Ursprungligen postat av luppe
                      Vill egentligen skrota dammen de går i och sätta upp en burk på 1200 liter men då finns ambitionerna att kanske ha andra fiskar.....haft påfågel tidigare och de är de trevligaste fiskar jag haft under alla mina år som akvarist....vill ha allt o inget.......
                      Men då är det bara att bestämma dig för att sätta upp den där 1200-liters burken. Det låter som en bra idé!
                      Håller med dig angående påfåglarna - jag har 6 stycken just nu men 4 ska flytta och två ska förmodligen stanna livet ut. De kan vara väldigt trevliga personligheter.

                      //Kaj

                      Kommentar

                      • Barracudan
                        Användare
                        • april 2005
                        • 453

                        #12
                        Kunde inte låta bli, köpte idag 8 st 7 cm, och en orangeröd på 14 cm. Ska bli kul att se dom växa.
                        Frontosamarkus

                        Kommentar

                        Arbetssätt...