Arter med vilobehov, låg temp. Period på året?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    Arter med vilobehov, låg temp. Period på året?

    Arter med behov av lägre temperatur under del av året, t.ex Gymnogeophagus. Någon som vet om det spelar roll när under året viloperioden infaller? Är arterna "programmerade" att gå ner i vila under speciell del av året beroende på var de härstammar från? Vildfångade kanske, eller anpassar de sig i fångenskap till rådande förhållanden?

    Någon som vet av erfarenhet?
  • Pelle
    Användare
    • maj 2002
    • 387

    #2
    Ursprungligen postat av Pabbe
    Arter med behov av lägre temperatur under del av året, t.ex Gymnogeophagus. Någon som vet om det spelar roll när under året viloperioden infaller? Är arterna "programmerade" att gå ner i vila under speciell del av året beroende på var de härstammar från? Vildfångade kanske, eller anpassar de sig i fångenskap till rådande förhållanden?

    Någon som vet av erfarenhet?
    Gymnogephagus årstids rytm passar perfekt för svenska förhållanden. En kall period i en svensk sommar damm motsvarar en uruguansk vinter. och ett varmt akvarium inomhus under vår vinter stämmer bra med en uruguyansk sommar.
    Eftersom Gymnogeophagus kommer från södra halvklotet, så är ju deras årstider de omvända, jämfört med våra.

    Är fiskarna vildfångade så har årstidsväxlingarna säkert stor betydelse, men för odlade fiskar, så spelar det nog ingen roll alls när du lägger en "vinter period". Det viktiga är nog bara att du är konsekvent.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Funderar lite på om syrehalten i vattnet varierar med tempen av skäl som att vid vid ökande temp i slutet av kall period så kommer smältvatten med mycket syre på grund av forsar. Kan det påverka på ett väsentligt sett?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #4
        Jo odlade borde vara lättare att styra om. Jag tänker praktiskt för egen del om jag skaffar någon av dessa arter. Slutet av augusti och september in till oktober vore lämpligt, då jag bor i lägenhet som är som svalast då innan fastighetsägaren dragit igång värmen. Balkongen kan vara ett alternativ tidvis om det inte blir för kalla nätter.
        Finns ju lite olika råd om längd på viloperiod och temp för Gymnogeo. Två månader under 20* till några veckor med så låga temp som 10*.

        Ja, syrehalten stiger väl per automatik med svalare vatten och förmodligen tätare påfyllning av friskt, svalt vatten under kallperioden. Tänker mig att man kan tömma hälften av karet på vatten och ha ett fåtal individer som matas minimalt under kallperioden så att värmealstrande pumpar ej behövs i samma utsträckning. Sedan kan man kanske dagligen fylla på ett par hinkar iskallt vatten.

        Har länge tänkt skaffa G. balzaanii. Den tycks inte kräva fullt så låga temperaturer som övriga.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Låter spännande jag kommer själv att dra igång något med gymnos så fort jag kan få ok på ett kar till. jag har ju allt i ett halvisolerat garage där jag lätt kan ta ned tempen till 5-10 grader om jag vill vintertid.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Ola Sjödin
            Användare
            • augusti 2003
            • 514

            #6
            Jag har en del arter från Uruguay med dessa behov (2 Australoheros, 1 "Cichlasoma"och 1 Crenicichla). Jag håller dem i garaget där det är svalt (12-15 grader) på vintern och varmt på sommaren. Vissa år har jag släppt ut "uruguaysingarna" i dammen och det tror jag har blivit en perfekt vintervila när de får vara ute till en bit in i september.

            Idealet tror jag är att hålla dem utomhus maj-september och övrig tid i ouppvärmda akvarier inomhus, kanske doppvärmare som ger 23-24grader under dec-feb.

            Balzanii som säljs i våra affärer har sitt ursprung längre norrut och klarar sig fint utan svalare perioder.

            Kommentar

            Arbetssätt...