Diskussion om framtida innehåll i Ciklidbladet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Diskussion om framtida innehåll i Ciklidbladet

    Edit Ola:

    Vi började diskutera artiklar i Ciklidbladet i den här tråden http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=64377 Detta passar utmärkt att diskutera i en egen tråd. Först vill jag dock påpeka att Ciklidbladet publicerar artiklarna som vi får in och att jag som redaktör inte styr innehållet så mycket förutom det jag själv skriver. Det jag däremot gör är att placera artiklarna i olika nummer för att få en bra mix samt trycker på folk att skicka in det de sagt att de ska göra om det t ex saknas en artikel om tanganyikaciklider.

    Med vänliga hälsningar

    Ola

    __________________________________________________ ______

    Ajajaj det hade varit kul att höra.

    Kan du inte kolla med henne om vill skriva en artikel i ciklidbladet åt oss. Det vore toppen!!!
    Senast redigerad av Ola Svensson; 12 augusti 2011, 12:52.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Hehe, vi har ju ibland enstaka artiklar om udda fiskar som komplement. det tror jag i allmänhet uppskattas men feedback är alltid intressant kring dylikt.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Rooster
      NCS Medlem
      • november 2009
      • 473

      #3
      Ursprungligen postat av DaRe
      Ajajaj det hade varit kul att höra.

      Kan du inte kolla med henne om vill skriva en artikel i ciklidbladet åt oss. Det vore toppen!!!
      Ja visst hade det.
      Jo det kan jag göra.

      Kommentar

      • luppe
        Användare
        • februari 2006
        • 154

        #4
        Ciklider i all ära...men även vi som håller ciklider kanske kan vara intresserade av andra arter...en artikel om Kulfiskar vore intressant..då man bara har hört om deras aggressivitet...o inte om att det kan vara en trevlig art att hålla......
        /Bosse

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Och, kan man hålla kulfiskar med ciklider. Min gissning vissa går andra inte.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av DaRe
            Ajajaj det hade varit kul att höra.

            Kan du inte kolla med henne om vill skriva en artikel i ciklidbladet åt oss. Det vore toppen!!!
            Ursprungligen postat av cichlids4fun
            nog för att ett föredrag om kulfiskar vore intressant, men däremot inte en artikel i ciklidbladet om dessa då får vi byta namn på tidningen till fiskbladet
            Självklart ska tyngden ligga på ciklider i CB!

            Jag har haft som föresats att ha minst en "utblickartikel" i vartannat nummer och max en "ren" per nummer. Detta har inte varit högprioriterat och det har blivit färre. (Att ha så stor bredd på ciklidartiklarna som möjligt i varje nummer är högprioriterat). Vissa har jag bett om som räkartikeln, andra har kommit in av sig självt som den om odling av bladfisk. Rent generellt är vissa av dessa rena utblickar. Hur man håller räkor säger inte så jättemycket om hur man håller ciklider. En artikel om tanganyikakillin skulle inte kännas som en "ren" utblick liksom artiklar om lämpliga växter eller malar i ciklidakvariet. Alla artiklar om odling massor för en ciklidist. "Vi" som ciklid.org-kollektiv är dåliga på hur man föder upp små yngel som inte tar Artemia t ex (rotiferer någon?). Jag har en medlemsartikel om kulfiskar som kommer i nästa nummer så just kulfisk är kanske inget vi aktivt ska be om (att det handlar om odling gör det förstås intressant).
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • cichlids4fun
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 3111

              #7
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Självklart ska tyngden ligga på ciklider i CB!

              Jag har haft som föresats att ha minst en "utblickartikel" i vartannat nummer och max en "ren" per nummer. Detta har inte varit högprioriterat och det har blivit färre. (Att ha så stor bredd på ciklidartiklarna som möjligt i varje nummer är högprioriterat). Vissa har jag bett om som räkartikeln, andra har kommit in av sig självt som den om odling av bladfisk. Rent generellt är vissa av dessa rena utblickar. Hur man håller räkor säger inte så jättemycket om hur man håller ciklider. En artikel om tanganyikakillin skulle inte kännas som en "ren" utblick liksom artiklar om lämpliga växter eller malar i ciklidakvariet. Alla artiklar om odling massor för en ciklidist. "Vi" som ciklid.org-kollektiv är dåliga på hur man föder upp små yngel som inte tar Artemia t ex (rotiferer någon?). Jag har en medlemsartikel om kulfiskar som kommer i nästa nummer så just kulfisk är kanske inget vi aktivt ska be om (att det handlar om odling gör det förstås intressant).
              Jag hävdar ju att sånt inte ska höra hemma i ciklidbladet men det är ju bara min åsikt, faktiskt så har jag aldrig skrivit nån kritik om ciklidbladet ännu, men på sistone har det varit mindre intressant än förr för mig iaf, finns inget värre för mig än en artikel där det hänvisas hit och dit för vetenskapen......... tyvärr vet jag ju att du brinner för sånt.

              Vet ju oxå att styrelsen har som uppgift att bredda så att fler blir intresserade av NCS, jag tycker tyvärr det det är fel väg att gå, men den som lever får se, min avgift kommer nog in iaf men det kanske blir så att intresset för att vara aktiv på forumet och annat dör så småningom för mig, med allt vad räkor kulfiskar tetror malar nano och annat som smyger sig, men vem är jag att klaga som förmodligen aldrig kommer orka bidra med nåt vettigt, högst lite bilder på tanganyika i forumet och ett och annat tjafs.

              sorry för trådkapningen GCG kanske läge att flytta dessa inlägg till ciklidbladettråden
              Mvh
              Peter

              don´t drink water-fish ..... in it!

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Ursprungligen postat av cichlids4fun
                Jag hävdar ju att sånt inte ska höra hemma i ciklidbladet men det är ju bara min åsikt, faktiskt så har jag aldrig skrivit nån kritik om ciklidbladet ännu, men på sistone har det varit mindre intressant än förr för mig iaf, finns inget värre för mig än en artikel där det hänvisas hit och dit för vetenskapen......... tyvärr vet jag ju att du brinner för sånt.

                Vet ju oxå att styrelsen har som uppgift att bredda så att fler blir intresserade av NCS, jag tycker tyvärr det det är fel väg att gå, men den som lever får se, min avgift kommer nog in iaf men det kanske blir så att intresset för att vara aktiv på forumet och annat dör så småningom för mig, med allt vad räkor kulfiskar tetror malar nano och annat som smyger sig, men vem är jag att klaga som förmodligen aldrig kommer orka bidra med nåt vettigt, högst lite bilder på tanganyika i forumet och ett och annat tjafs.

                sorry för trådkapningen GCG kanske läge att flytta dessa inlägg till ciklidbladettråden
                Jag tycker det är väldigt svårt att veta vad jag ska göra av kritik av något (ickeciklider) som inte ens tar upp 5% av tidningen. Här är innehållet de senaste numren. En artikel om hur malar påverkar ciklidbiotoper, en sida om växter i Tanganyikasjön och en om typmaterial hos diskus uppfyller det du inte gillar men nog är det ciklidrelaterat. Vi har min nyhetsspalt också förstås som förstås är vetenskaplig (Men lite vetenskap måste väl även du tycka hör hemma i CB?).
                Senast redigerad av Ola Svensson; 12 augusti 2011, 10:43.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Här är innehållet i fyran förra året. Det ser likadant ut hela tiden. Jag tycker att det är viktigt att poängtera var tyngden i CB ligger när den här uppfattningen förs fram. (Klicka på bilden för att få den större). I detta nummer är det min nyhetsspalt (Dramat Viktoriasjön...) som uppfyller det du inte gillar, men där borde bilder mm göra att det inte är helt ointressant. Min rapport från ISBE är bara en halv sida. Som sagt - Ciklidernas dominans är total. Vi ska inte lura någon att detta är en allmänakvaristisk tidskrift.
                  Senast redigerad av Ola Svensson; 12 augusti 2011, 10:38.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Med bredd menar jag förövrigt att jag vill ha med Malawi- Tanganyika, Sydamerika, Västafrika och Centralamerika i varje nummer och sedan gärna något ytterligare som Viktoria och Asien. Ovanpå detta vill jag ha med föreningsliv, akvaristik samt vetenskap. Det senare oftast endast genom min nyhetsspalt. Akvaristik fixar Patrik med sin spalt.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Jag ser att jag verkar lite väl "brysk". Det var inte meningen. Jag är mycket tacksam för åsikter både vad folk gillar och vad de inte gillar, men vad folk gillar och saknar är viktigare - då lägger jag krut på att få in det. Att lägga krut på att ta bort är inte lika "kul" och känns inte lika "konstruktivt" om ni förstår vad jag menar.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Jag tycker absolut den riktigt tunga delen ska vara ciklider, men det skadar inte med någon enstaka utblick åt andra fiskar som är helt orelaterade till ciklider och sedan ser jag gärna artiklar om lite ovanligare tetror som förekommer i samma biotoper som ciklider, astyanax exempelvis, men det behöver ju inte vara så djuplodande dock.

                        Jag kanske är ute och cyklar, men med en tidning som 4 ggr per år kommer ut och 60 sidor i varje om man offrar 10 eller så av dessa 240 sidor till annat är väl ok.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Fildur
                          Användare
                          • april 2005
                          • 68

                          #13
                          "Hemma hos" reportage hos de som har något speciellt och den/de som är hemma hos personen ifråga ställer relevanta intressanta frågor om hur just han/hon har lagt upp skötsel/odling/tekniska lösningar osv osv är givande tycker jag.
                          Troffar, centralamerika och sydamerika.

                          Kommentar

                          • johho
                            Användare
                            • mars 2007
                            • 1825

                            #14
                            Jag uppskattar folks projekt väldigt mycket, det är alltid spännade att se hur någon sätter ihop sitt akvarium från grund till färdigt akvarie med fisk i. Hur man tänker om fiskbestånd och inredning.

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Just "hemma hos" och "projekt" brukar jag gå ner på mina knän och tigga om men det funkar inte... Snälla, kan ni inte skriva om era projekt samt gå hem och fota och skriva hemma-hos-reportage? Det går nog bättre om ni säger till era akvaristkompisar att detta MÅSTE bli en artikel i CB än om jag gör det. Svaret när jag frågar brukar bli jante dvs. "inte duger väl mitt projekt" och "ingen vill väl läsa om min lokal". JO! Det är detta folk önskar mest av allt!
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...