Ang malawisjön, strömt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mreque
    Användare
    • juni 2011
    • 348

    Ang malawisjön, strömt?

    Hejsan, hur kommer det sig att malawiciklider ska ha högt flöde i akvariet?
    Har kört utan högt flöde och endast normalcirkulation och ytrörelse, då yngla dom på som vanligt och trivdes.

    Så hur kommer det sig att alla säger man ska ha högt flöde?
  • endymion

    #2
    Ja det är en stor gåta som fler än du undrar över.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Syresättningen? Svårigheten med att efterlikna sjöns egna syresättning gör kanske att det blir den turbulenta varianten i akvarium som ges till råd.

      Nu är det väl sällan som man ser råd på t ex Aulonocaras och haplisar där det sägs att det ska vara rejält strömt i akvariet. Mestadels är ju råden i samband med mbunas (malawi) och tropheus (tanganyika)..och de lever i ganska turbulent vatten.

      Bra fråga dock...som är intressant att se vad andra har att säga om.

      Kommentar

      • Mreque
        Användare
        • juni 2011
        • 348

        #4
        Jag har nämligen en 5000l/h streamer riktad snett uppåt och ett eheim 2252 i andra änden som står för cirkulationen. Strömmar på riktigt bra och behöver aldrig bottensuga ir liknande. samt att cikliderna vänder på sanden konstant så behöver i princip bara mata,byta vatten och rengöra filter lite då och då ^^

        Kommentar

        • pontus
          Användare
          • oktober 2003
          • 514

          #5
          tror att det är för att efterlikna (för tropheus / Mbunas)bränningszonen den biotop många av våra fiskar lever i, med skummande vågor och branta klipprev under ytan. sen är det ju så att alla stora smala sjöar som oxå är djupa har något som kallas egenfrekvens. ,som gör att kraftiga vindar kan pressa vatten massor tex till sjöns norra spets, sen när vinden avtar så börjar sjön "skvalpa" dvs vatten massan pendlar fram och tillbaka då kan det bli bra med rörelse i vattnet, kanske inte värdens bästa förklaring men ändå ;D

          mvh / Pontus
          Passenger on Planet Earth:
          Pet.macro nsumbu
          Pet.moshi ikola
          Pet.Trewavasae
          Pet.Bulu-Point "Red"
          Pet.orthognathus tricolor mvuna
          Pet.Longola
          Tr.Ilangi
          Tr.Muzi
          Tr.Katonga
          Neo.Leleupi

          Kommentar

          • Mreque
            Användare
            • juni 2011
            • 348

            #6
            Bör man inte då med tex timer efterlikna tilfälliga strömmar med tex en cirkulationspump?
            Istället för att ha ett konstant drag,

            Kommentar

            • Carl
              NCS Medlem
              • maj 2002
              • 374

              #7
              Min uppfattning är att rekomendationerna om pumpstorlekar är kraftigt överdrivna, visstska dom ha syrerikt vatten men det räcker med mer resonabel cirkulation för det. jag har två stora burkar med Tanganyika, 1000 resp 840 liter har kört allt möjligt, inklusive troffar och mycket fisk också, använder ett par småpumpar som nu börjar bli gamla och slöa har sannolikt inte mer än drygt 1000l cirkulation/timme, kanske mindre, funkar bättre än nånsin. Jag gillar inte när mindra fiskar ser ut att stå i snålblåst.
              /Carl
              www.stockholmsciklidklubb.com

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Jag har alltid trott att det berott på att malawi ska man ha stora grupper av för att sprida aggressionen och därmed skitar de ned mycket och därmed ska man ha rejäla filter och flöde som fångar upp skiten. Inte så mycket att det ska vara strömt.

                Men jag har aldrig haft malawi och inte trängt ned i frågan, mycket intressant dock!
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • augusti 2002
                  • 8597

                  #9
                  Jag gissar på syret i första hand. I andra hand på motion. Dvs våra akvarier är väldigt små för dessa fiskar, och genom att ha rulle i vattnet ger vi dem tvånget att simma, dvs motionera. Utan det blir de slöa, feta och apatiska. Men det är bara en gissning.
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Jag gissar på att det är samma orsak som att man ska ha bilar som går i flera hundra km/h trots att man bara behöver kunna köra i drygt 100.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Kajjjan
                      NCS Medlem
                      • juni 2008
                      • 1882

                      #11
                      Eftersom jag håller på med ett Malawiprojekt just nu så har jag också funderat över det här. Jag tror att det stundtals kan vara strömt vid strand- och klipprevsområden när vågorna rullar in - det är precis som vid ett korallrev. Malawisjön är ju stor så det kanske inte är så ofta den ligger spegelblank och stilla, kan jag tänka. Men vi har ju flera medlemmar här som varit där nere som kan berätta om hur det förhåller sig i verkligheten.
                      //Kaj

                      Kommentar

                      • Kajjjan
                        NCS Medlem
                        • juni 2008
                        • 1882

                        #12
                        Har kollat runt lite på nätet och insett att Malawi är ju som ett mindre hav och då är det ju klart att fisk som lever ganska grunt vid kusten eller klipprev ute på sjön också lever i ganska strömt vatten stora delar av tiden, men att det naturligtvis också varierar under dygnet. På så sätt liknar det korallrevet. Tidvatten har man väl inte dock.
                        Hmm, jag ska nog se till att ha lite mer varierade strömmar i mitt...

                        //Kaj

                        Kommentar

                        • Santa
                          Användare
                          • december 2006
                          • 93

                          #13
                          Jag har mina malawi går i burkar där det finns både pumpar och luftfilter.Har inget med starka strömmar som det står att dom behöver.Dom lekar o mår bra.
                          Så man ska inte följa allt som står,det är så olika mellan akvarium och det finns inget rätt o fel.Bara fiskarna mår bra och har ytan..
                          Malawi i massor

                          Kommentar

                          • tege
                            Användare
                            • februari 2005
                            • 2753

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mreque
                            Hejsan, hur kommer det sig att malawiciklider ska ha högt flöde i akvariet?
                            Har kört utan högt flöde och endast normalcirkulation och ytrörelse, då yngla dom på som vanligt och trivdes.

                            Så hur kommer det sig att alla säger man ska ha högt flöde?

                            Frågan är, vem säger det? absolut inte alla i alla fall. Forumskrönor finns det gott om. En bra regel att hålla vid är att man inte ska tro på allt man hör.
                            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                            Kommentar

                            • Mreque
                              Användare
                              • juni 2011
                              • 348

                              #15
                              Aja jag har slumpat streamer etc nu och har en slangkoppling kopplat till en meter slang som går över ytan och sedan sprutar ner i vattnet med halva slangen nere i vattnet.. Så det blir lite bubblor ..

                              Pumpen är 1200L/h och det är ej strömt men fiskarna mår finfint och flåsar inte..

                              Sen så gräver mina fiskar konstant så inget ligger länge på bottnen.
                              Är i ett 375 liters kar med ca 35 malawiciklider, 4 Praktbotior 1 zebrabotia och 4 malar varav 3 anci och 1 gibbon på 26cm..

                              Sen är de 3st regnbågshajar med men dom tar inte någon plats direkt.
                              Och jag matar endå med räkmix jag gjort själv så det skräpar ner en hel del!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...