SA är helt dött

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368
    Användare
    • september 2007
    • 890

    SA är helt dött

    Rubriken är ett referat från min lokala fiskaffär

    Jag ställde frågan till dem om de var intresserade av att byta in mina Jordätare mot att jag beställde fiskar för X antal kronor.

    Svaret var ett klart NEJ!

    Enligt den akvarieansvariga är SA ciklider helt dött på marknaden. Gäller både dvärgciklider och jordätare. Försäljningen har varit konstant dalande hela året.

    Om detta eventuellt har något att göra med att det är ny ansvarig för akvariedelen i affären som är duktig på att kränga Guppy och liknande vet jag inte?

    Men det är enligt mig svårt att sälja några ciklider om man inte har fina ex hemma och dessutom inte pratar väl om dem inför kunderna

    Eller har han rätt?

    Personen i fråga har sålt fisk sedan åttitalet så det är kanske jag som har fel, det går ju inte att sälja Saab bilar idag, spelar ingen roll hur många man har hemma för att visa upp.
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Inte dött hos mig i alla fall. Jag tycker jag sett ett antal firrar säljas slut snabbt. Aequidens Janerro herrera och annat som jag knappt hann med. Sedan blev det ju en riktig rusch

    Men visst tror jag det säljs bra mycket bättre av malawi och tanganyika...
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • c90368
      Användare
      • september 2007
      • 890

      #3
      Ursprungligen postat av DaRe
      Inte dött hos mig i alla fall. Jag tycker jag sett ett antal firrar säljas slut snabbt. Aequidens Janerro herrera och annat som jag knappt hann med. Sedan blev det ju en riktig rusch

      Men visst tror jag det säljs bra mycket bättre av malawi och tanganyika...
      Tanganyika finns knappt i affären sedan Jonas slutade och det är väl ett par år sedan.

      Ja, Jonas har varit ordförande i den lokal akvarieföreningen. När han var ansvarig för akvarierna i affären kunde man köpa prakt Ap direkt importerade från Tysklan. Men det kanske inte var så många som var villiga att betala +500:- för ett par?
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Jag tror också det hänger mycket på entusiastisk man är i sitt jobb som försäljare. Jag tror det går att sälja mycket mer intressant fisk om säljarna visste lite mer om de fiskar de har, åtminstone mer än vilken planet de kommer ifrån.


        Det vore ju fel att förvänta sig att alla som kommer och ska köpa fisk ens vet vad en ciklid är.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • c90368
          Användare
          • september 2007
          • 890

          #5
          Ursprungligen postat av DaRe
          Jag tror också det hänger mycket på entusiastisk man är i sitt jobb som försäljare. Jag tror det går att sälja mycket mer intressant fisk om säljarna visste lite mer om de fiskar de har, åtminstone mer än vilken planet de kommer ifrån.


          Det vore ju fel att förvänta sig att alla som kommer och ska köpa fisk ens vet vad en ciklid är.
          Håller med till 100%

          Men den här försäljaren finns på bild från Singapore mässan, här på Zoopet! Man åker inte till Singapore om man inte vet eller kan något!

          Jag handlade Ap från denna man i en källarlokal i början på åttitalet.

          Hmm, jag är förvirrad, han har kanske rätt?

          Jag känner de som driver Djuraffären, där akvariedelen är en liten del av helheten, ska se om jag får tillfälle att höra mig för hur siffrorna för akvariedelen ser ut. Skulle inte förvåna mig om det är pluss i försäljningen
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • endymion

            #6
            Dvärgciklider är väl inget problem att sälja men stora fiskar har väl blivit svårare.

            Kommentar

            • endymion

              #7
              Sen är det ju många ggr så att det den ena butiken säger är osäljbart söker nästa butik efter med ljus och lykta troligtvis på grund av att de har olika profiler.

              Kommentar

              • c90368
                Användare
                • september 2007
                • 890

                #8
                Ursprungligen postat av endymion
                Sen är det ju många ggr så att det den ena butiken säger är osäljbart söker nästa butik efter med ljus och lykta troligtvis på grund av att de har olika profiler.
                Nja, profiler är nog inget vi har här i Linköping. Det finns två affärer, i den ena handlar du sällskapsfisk av tjejer under arton som inte vet vad som är bak och fram på en fisk (finns undantag som varit aktiv på forum) den andra som har varit lite seriös... Ja det lutar åt samma håll tyvärr
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • endymion

                  #9
                  Ursprungligen postat av c90368
                  Nja, profiler är nog inget vi har här i Linköping. Det finns två affärer, i den ena handlar du sällskapsfisk av tjejer under arton som inte vet vad som är bak och fram på en fisk (finns undantag som varit aktiv på forum) den andra som har varit lite seriös... Ja det lutar åt samma håll tyvärr
                  Ja ibland får man söka sig till andra städer. Men finns det bara två Zooaffärer i Linköping?

                  Kommentar

                  • c90368
                    Användare
                    • september 2007
                    • 890

                    #10
                    Ursprungligen postat av endymion
                    Ja ibland får man söka sig till andra städer. Men finns det bara två Zooaffärer i Linköping?
                    Finns tre, men den tredje vill jag inte handla från. Sannolikheten att de skulle ha något jag skulle vilja handla är dock minimal, så det spelar ingen större roll.

                    Akvarievalvet i Norrköping är en bra affär, men tyvärr ligger den mitt inne i centrum och politikerna i Norrköping har inte prioriterat parkeringsplatser, typ!

                    Dessutom är trafiken mellan städerna, ca fem mil, ganska häftig vid de tider jag skulle kunna åka. Så en tur till valvet kan ta två timmar, vilket jag inte är så road av.
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • cichlids4fun
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 3111

                      #11
                      Ursprungligen postat av c90368
                      Rubriken är ett referat från min lokala fiskaffär

                      Jag ställde frågan till dem om de var intresserade av att byta in mina Jordätare mot att jag beställde fiskar för X antal kronor.

                      Svaret var ett klart NEJ!

                      Enligt den akvarieansvariga är SA ciklider helt dött på marknaden. Gäller både dvärgciklider och jordätare. Försäljningen har varit konstant dalande hela året.

                      Om detta eventuellt har något att göra med att det är ny ansvarig för akvariedelen i affären som är duktig på att kränga Guppy och liknande vet jag inte?

                      Men det är enligt mig svårt att sälja några ciklider om man inte har fina ex hemma och dessutom inte pratar väl om dem inför kunderna

                      Eller har han rätt?

                      Personen i fråga har sålt fisk sedan åttitalet så det är kanske jag som har fel, det går ju inte att sälja Saab bilar idag, spelar ingen roll hur många man har hemma för att visa upp.
                      oftast styr man ju kunderna till det man vill sälja och rätt ofta lyckas man få dem att börja med det man vill sälja så mycket beror ju på försäljaren, det vet jag av erfarenhet, 70% av alla kunder vill ha nåt rött nåt blått och nåt gult typ sen skiter de i vad det är...........
                      Mvh
                      Peter

                      don´t drink water-fish ..... in it!

                      Kommentar

                      • c90368
                        Användare
                        • september 2007
                        • 890

                        #12
                        Ursprungligen postat av cichlids4fun
                        oftast styr man ju kunderna till det man vill sälja och rätt ofta lyckas man få dem att börja med det man vill sälja så mycket beror ju på försäljaren, det vet jag av erfarenhet, 70% av alla kunder vill ha nåt rött nåt blått och nåt gult typ sen skiter de i vad det är...........
                        Har full förståelse för det, när det gäller "barn" akvarier.

                        Men sen när de har blivit lite intresserade och vill gå vidare, vem ska då sälja fisk till dem?

                        Eller går det att leva på att sälja fisk till nybörjare enbart?
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Suma
                          Användare
                          • januari 2011
                          • 606

                          #13
                          Intressant råd....en fråga..kanske lite OT men iallafall:

                          Är det bara jag som tycker att alla zooaffärer numera heter Arken?
                          Vad innebär Arkens frainchiseavtalet map sortiment?

                          Nån som vet ? /
                          -------------------
                          Mats

                          Kommentar

                          • Jarnis
                            Användare
                            • november 2005
                            • 415

                            #14
                            Butiken du pratar om har väl byggt ut med en avdelning småkar som det simmar en del räkor, minitetror, endlers m m i. Det är väl egentligen en ganska bra trendkänsla med nano...?

                            Själv försöker jag handla så mycket det bara går där, dels för att jag tycker att det är fräscht och dels för att jag gärna vill ha en bra butik i stan. Men visst hade det varit roligare att bo granne med Nols eller liknande!
                            Micke

                            Kommentar

                            • c90368
                              Användare
                              • september 2007
                              • 890

                              #15
                              Ursprungligen postat av Jarnis
                              Butiken du pratar om har väl byggt ut med en avdelning småkar som det simmar en del räkor, minitetror, endlers m m i. Det är väl egentligen en ganska bra trendkänsla med nano...?

                              Själv försöker jag handla så mycket det bara går där, dels för att jag tycker att det är fräscht och dels för att jag gärna vill ha en bra butik i stan. Men visst hade det varit roligare att bo granne med Nols eller liknande!
                              Jag håller med dig i allt du skriver. Har inget negativt att säga om affären som sådan eller de fiskar jag har köpt där, de har levererat de flesta av mina fiskar genom åren. Även jag väljer att handla lokalt istället för på nätet, om det inte är allt för stor prisskillnad.

                              Bara synd att fiskvalet har blivit så begränsat.
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              Arbetssätt...