Fråga om Malawisjön:)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BjooorK
    Användare
    • August 2011
    • 64

    Fråga om Malawisjön:)

    Jag har malawi ciklider nu, skulle kolla ifall någon visste ifall det finns fler arter från sjön för utom ciklider? Vill helst hålla mig till fiskar från sjön
    1x720L Malawi (Kommer snart innehålla rovmalawi)
    2x375L
    4x300L Under uppstart
    1x300L Tillväxtkar
    1x50l Yngelkar
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22831

    #2
    Välkommen hit!!

    Dessa kunde jag hitta, om det nu kan stämma:
    Nothobranchius kirki, Redfin Notho
    Barbus choloensis (Cyprinidae) Silver Barb
    Barbus johnstonii (Cyprinidae)
    Varicorhinus dimidiatus (Cyprinidae)
    Varicorhinus xyrocheilus (Cyprinidae)
    Malapterurus shirensis OC (Malapteruridae)
    Barbus seymouri (Cyprinidae)
    Labeobarbus nthuwa (Cyprinidae)
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • BjooorK
      Användare
      • August 2011
      • 64

      #3
      Tack ska du ha dom ska genast kollas igenom
      1x720L Malawi (Kommer snart innehålla rovmalawi)
      2x375L
      4x300L Under uppstart
      1x300L Tillväxtkar
      1x50l Yngelkar

      Kommentar

      • Lars Andersson
        NCS Medlem
        • October 2002
        • 601

        #4
        Ickecichlider från Malawisjön

        Lämpliga akvariefiskar bland ickecichlider är det inte sa gott om. I handeln finns dessutom nästan ingenting. De enda fiskar som förekommer i handeln regelbundet är Synodontis njassae, som inte ar sa varst vacker och darför inte så vanlig, och små ex. av Labeo cylindricus, som ar snabbsimmare, blir ganska stor och behöver lite större akvarier, minst två meter långa. Min uppfattning är att Lab. cylindricus är ett störande inslag i akvariet. Mastacembelus shiranus har funnits till och från i handeln ocn Mastacembelus sp. "rosette" har någon enstaka gång importerats. Det finns någon eller några arter små fina barber i sjön men jag har aldrig sett dem vare sig i handeln eller på listor från grossister. De flesta malar och mormyrider är stora monster, som är fiskätare.

        Jag rekommederar inte någon av dessa fiskar med undantag av Mastacembelus, som dock kommer att äta alla fiskar som går in i dess mun. Barberna vet jag inte så mycket om, jag har sett dem "swicha" förbi cyclopet och jag har sett uppspolade döda ex på stranden, men har inte någon kunskap om dem. Syn. njassae är oattraktiv och blir lite större än de mer populära släktingarna från Tanganyikasjön.
        Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

        Kommentar

        Arbetssätt...