Demasoni-yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Viggo
    Användare
    • mars 2003
    • 17

    Demasoni-yngel

    Hej!
    Efter att jag nyligen kom hem från jobbet fick jag till min stora förtjusning se att jag fått yngel! det skedde tidigare än vad jag hade räknat med. Så nu sitter jag här och undrar.. "Vad gör jag nu???"
    Jag har änsålänge bara sett ett ynka pyttelitet yngel. Kan det vara så att honan fortfarande har yngel kvar hon inte spottat? När ska jag börja ge dom mat? Vad för mat ska jag ge dom? När ska jag ge "mamman" mat. Hur länge ska jag låta mamman vara kvar hos sina bäbisar??
    Ja det va många frågor det.. Som ni kanske förstår är jag nybörjare på detta.. Men jag hoppas att nån erfaren vänlig själ därute vill hjälpa mig tillrätta.

    /Viggo

    375l Malawi
    100l Malawi/spott/yngel
    112l Malawi/uppväxt

    Ytterligare 2 kar på 180l och 240l om en vecka..
  • Crillo
    Användare
    • september 2002
    • 31

    #2
    Grattis

    Det är mycket möjligt att hon har fler yngel kvar i munnen, du bör börja mata dem med en gång med tex nykläckt artemia eller frysta cyclops, låt en liten bit tina i tex ett snapsglas med vatten och sen häll i.

    Mamman kommer äta när hon inte ruvar längre så det är inget du behöver oroa dig över, du kan låta henne gå kvar några dagar iallafall så hon kommer igång med ätandet osv igen, hon kan få en tuff tid när hon kommer tillbaks till de andra.


    Fick ganska nyss yngel av demasoni själv, 13-15 stycken blev det, honan ruvade kortare tid än jag trodde hon skulle göra, lite drygt 2 veckor kanske.

    Kommentar

    • Ola
      Användare
      • augusti 2002
      • 1232

      #3
      Hej,

      När jag får yngel av mina Röd Zebror så smular jag bara pelletsen så matar jag med det, funkar hur bra som helst.

      Mvh Ola

      ola lindeberg
      ola lindeberg

      Kommentar

      • Viggo
        Användare
        • mars 2003
        • 17

        #4
        Jag får tacka för alla tips.. Tyvärr så dog min demasonihona nyss, jag fattar inte varför! De få yngel jag kan se verkar vara väldigt pigga och friska.

        375l Malawi
        100l Malawi/spott/yngel
        112l Malawi/uppväxt

        Ytterligare 2 kar på 180l och 240l om en vecka..

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Det låter som att du bara hade en hona? I så fall kan nog det vara dödsorsaken. Demasoni är ganska våldsamma och brukar vara bättre att hålla i grupp. Om inte så i alla fall några stycken honor åt hanen.

          mvh,

          Fredrik H.
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • Viggo
            Användare
            • mars 2003
            • 17

            #6
            citat:
            Det låter som att du bara hade en hona? I så fall kan nog det vara dödsorsaken. Demasoni är ganska våldsamma och brukar vara bättre att hålla i grupp. Om inte så i alla fall några stycken honor åt hanen.

            mvh,

            Fredrik H.
            Jo det är så sant, jag hade bara en hona, men hon blev inte utsatt för nåt våld alls, hon hade levt helt ensam i mitt lilla 100l i nästan 2 veckor innan hon kolade.
            Men hur många honor skulle du/ni rekomendera att ha till min hane i huvudkaret?

            375l Malawi
            100l Malawi/spott/yngel
            112l Malawi/uppväxt

            Ytterligare 2 kar på 180l och 240l om en vecka..

            Kommentar

            Arbetssätt...