västafrikanska ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • glasblåsaren
    Användare
    • augusti 2008
    • 81

    #16
    Provar igen då.Någon som vet om nån väst afrikansk killi som kan passa ihop med palletter och andra va ciklider. Kanske bara är jag som är intresserad av västafrikanska ciklider?

    Kommentar

    • Nicke SA
      NCS Medlem
      • januari 2007
      • 290

      #17
      Hej
      Epiplatys kan funka. De är orienterade till de övre delarna av akvariet. Tror också de går att få tag på i nån butik.
      Mvh Niklas
      Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #18
        Paletter är inte alls särskilt hårda, så det borde finnas ett gäng. Aplocheilichthys normani (lyktöga), funkar säkert, det är en liten fredlig stimfisk. Plataplochilus ngaensis som jag hade för en räcka år sedan borde också funka, den är mycket större och färggladare. Växtlekare som Fundulopanchax nigerianus kanske kan funka, men det kan också tänkas paletthanen ser hanarna som rivaler och det vore inte bra.

        Kommentar

        • glasblåsaren
          Användare
          • augusti 2008
          • 81

          #19
          Tackar för svaren är just växtlekare jag är ute efter ett stim på en 10 styck borde väl funka i ett 250 karihop med palletter och Nannochromis transvesistus?

          Kommentar

          • nicson
            Användare
            • januari 2010
            • 639

            #20
            Aphyosemion gardneri gardneri - en av de vackraste (i mitt tycke), växtlekande (garnmopp funkar bäst) och nigerian. Jag har haft den ihop med palett i 100 l. Problemet var huvudsakligen att gardneri-hannarna slogs inbördes med ständiga skador som följd. Skall man dra upp yngel av denna är det bäst med ensamma par.

            Kommentar

            • Anna Österman
              Användare
              • mars 2006
              • 282

              #21
              Ursprungligen postat av monki65
              Jag har rödciklider i mitt, men vill gärna ha andra också, men alla djuraffärer avråder oss att skaffa andra fiskar. Men nån stackars annan fisk måste jag väl kunna ha. Fick överta dessa för drygt 1,5 år sen. De ynglar av sig bra, men överlevnadsprocenten är inte många %
              Har nån här några förslag?
              Min erfarenhet är att djuraffärer ger råd enligt försiktighetsprincipen-dvs. inget fisk får ens titta elakt på någon annan. Jag har inte haft rödciklider, men jag skulle lyssna på råden här nedan. De gånger jag har följt råd om vilka fiskar som ska kombineras härifrån har det gått bra.

              Håller en tumme för ditt nya kar.
              Fiskar är vänner-inte mat!

              Kommentar

              Arbetssätt...