Kalksten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rogli
    Användare
    • mars 2011
    • 119

    Kalksten

    Kan jag påverka vattenvärdena med högre PH och hårdare vatten med kalksten?
    Hur gör jag för bästa resultat? Bara lägga ner stenarna eller krossa dem?
  • Zebracikliden
    Användare
    • november 2007
    • 40

    #2
    Ursprungligen postat av Rogli
    Kan jag påverka vattenvärdena med högre PH och hårdare vatten med kalksten?
    Hur gör jag för bästa resultat? Bara lägga ner stenarna eller krossa dem?
    Det beror på hur högt PH-värde du har nu Kalk löser inte ut i vattnet vid pH över 7.6 så du höjer inte pH med kalk om du har över 8.
    Om du är orolig över att pH ska sjunka rek jag att du först höjer med bikarbonat lös upp 2 gram bikarbonat per 100 i lite vatten, för att få en omedelbar effekt, och sedan placera kalk i filtret eller i akvariet/dammen.

    Använder du kalkkross, skölj kalken.
    Faller pH så löser den upp kalken.

    Hur det ev påverkar hårdheten i vattnet vet jag inte riktigt..
    "Life isn´t like a box of chocolates... it´s more lika a jar of jalapeños. What you do today might burn your ass tomorrow. "

    Kommentar

    • Rogli
      Användare
      • mars 2011
      • 119

      #3
      Jag har inte mätt PH och hårdhet, men kommunens vatten (Strängnäs) ska vara mjukt och lite surt.
      Mer än PH 8 behöver jag inte, så då kan man väl säga att kalksten kan användas som en garant om det skulle sjunka men som inte gör det alltför basiskt? Inget att förlora i detta fall alltså.
      Men det känns som att jag måste skaffa mej en "PH- och DH-kollare".
      Anledningen till att jag funderar på det här är att jag har Sajica-ciklider som jag vill få igång att leka och jag misstänker att de inte är sugna om PH och DH är som jag misstänker. I övrigt tycks de trivas med tillvaron, men jag saknar det där extra som en lek utgör.
      Får pröva bikarbonat också!
      Tack för svaret!

      Kommentar

      • Zebracikliden
        Användare
        • november 2007
        • 40

        #4
        Ursprungligen postat av Rogli
        Jag har inte mätt PH och hårdhet, men kommunens vatten (Strängnäs) ska vara mjukt och lite surt.
        Mer än PH 8 behöver jag inte, så då kan man väl säga att kalksten kan användas som en garant om det skulle sjunka men som inte gör det alltför basiskt? Inget att förlora i detta fall alltså.
        Men det känns som att jag måste skaffa mej en "PH- och DH-kollare".
        Anledningen till att jag funderar på det här är att jag har Sajica-ciklider som jag vill få igång att leka och jag misstänker att de inte är sugna om PH och DH är som jag misstänker. I övrigt tycks de trivas med tillvaron, men jag saknar det där extra som en lek utgör.
        Får pröva bikarbonat också!
        Tack för svaret!
        Mät med dropptest så får du bästa mätresultat, det ger dig säkert en fingervisning om vad som kan tänkas behöva göras. Sedan då det handlar om önskemål då det gäller lek så kan allt ( nästan ) göra skillnad, allt från att flytta runt i karet som tätare vattenbyten mm mm som kan göra att det tänder till.. Lycka till nu...
        "Life isn´t like a box of chocolates... it´s more lika a jar of jalapeños. What you do today might burn your ass tomorrow. "

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Precis som Zebracikliden säger så behöver du vattenlösliga karbonater om du har ett PH över 7,8. Kalciumkarbonat (kalksten) är mycket svårlösligt, det hjälper dock om du har tillfälliga PH dopp ( vilket är vanligt nattetid om du har låg alkalinitet).

          Eftersom du inte vill högre än 8 så räcker det med bikarbonat 0.5 dl/100 liter bytt vatten.
          Gör ett stort vattenbyte innan du börjar dosera, så får du bort ev. amonium som går till amoniak vid PH höjning.

          Karbonaterna förbrukas om du har fotosyntes (lyse i karet). I mtt saltkar går det just nu 1 KH/dygn p.g.a krämen i lyset.

          2 gram/100 liter/dygn går det säkert minst, men kör du med 0.5dl/100 liter bytt vatten
          så går du inte torsk på iallafall en månad även om du har god växttakt.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Jag har iofs svårt att tro att det skulle krävas för att få sajicor att leka. Har du inga bildser på karet? Eller info om andra innevånare storlek osv... Kanske kan det vara annat som gör att de inte leker. mina leker i pH 6,5-7 utan minsta problem.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Nja alla kar är en egen biotop. Mina Sajica hade ingen lycka lek förrän ja hade någorlunda Kh.
              Här kommer lite bilder som togs för en timme sedan på mina kar jag har i huset. 540 SA-akvarium

              Här är en gammal tråd med lite bilder på mina Sajica o mitt lowtech kar.

              Gjorde även en artikel i CB om karet, karbonater och PMDD.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • Rogli
                Användare
                • mars 2011
                • 119

                #8
                Det är fyra ungfiskar på 7-8 cm. Jag tror att det är tre hanar och en hona. Tre av dem är rödare på fenorna och den fjärde mer gul.
                Akvariet är på 500 liter, 200x50x50. Befolkat med Mayasvärdbärare och Glitterlima som är ganska talrika, tre Fläckiga pansarmalar och en stackars Ancistrus. Två Kakaduaciklidhanar.
                Burken domineras av Valisneria och Anubias barteri. Det är gott om gömställen i Anubias, keramikrör, sten och rötter.
                Det börjar bli en del alger i akvaret och en rengöring är snart på sin plats. Byter vatten varje vecka 1/3 - 1/2. Temp. 20-22 gr.C.(i kallaste laget?)
                Vattnet filtreras med ett innefilter som tiltrerar genom en filtermatta.
                Matas med räkmix, torrfoder, frystorkad tubifex och med oregelbundenhet levande mygglarver och daphnia. Sannolikt slukas ett och annat Limia- och svärdbäraryngel också.

                Här är ett par filmklipp som inte är helt färska (maj 2011) och i den första filmen har inte Sajicorna kommit ner i aktuellt kar ännu, men det visar ungefär hur det ser ut också idag med fiskbesättning och gömställen. http://www.youtube.com/watch?v=VAOwwH-1Jdg
                Nästa klipp visar Sajicorna i maj de de fortfarande gick i karantän (100 l). http://www.youtube.com/watch?v=IhM3a...eature=related

                Kommentar

                Arbetssätt...