M.altispinosus som gräver

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aejohansson
    Användare
    • maj 2011
    • 432

    M.altispinosus som gräver

    En av mina Mikrogeophagus altispinosus (hane tror jag) Har börjat gräva en grop under en svärdsplanta. Varför gör dom så? Den plockar som bort all grövre sten för att bara ha sand kvar i sin lilla grop.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Låter som lekförberedelser. Har han någon hona att visa upp sig och sin grop för?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • aejohansson
      Användare
      • maj 2011
      • 432

      #3
      Ursprungligen postat av DaRe
      Låter som lekförberedelser. Har han någon hona att visa upp sig och sin grop för?
      Går om jag inte sett fel 3 honor och 3 hanar i karet, men har inte sett tecken på parbildning. Sen har de ju släta ytor som leksubstrat och inte gropar?

      Kommentar

      • aejohansson
        Användare
        • maj 2011
        • 432

        #4
        Sen ska det vara alldeles för kallt för att de ska vilja leka, iof så kan jag ha lurat den då det blev lite meck med vattentempen under dagens vattenbyte.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Även om de har släta ytor så brukar de flytta ynglen då de kläcks till en intilliggande grop de grävt i förväg. De flesta om inte alla substratruvare gör så.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • aejohansson
            Användare
            • maj 2011
            • 432

            #6
            Åh fan, men borde jag skruva upp tempen då och se vad som händer? Eller låta den ligga på 25 grader?

            Har ju 15 sorgmanteltetror som jag börjar misstänka har blivit lite hunsade då de plötsligt är lite skygga, 3 långsträckta pansarmalar, 2 ancistrus och 2 siamesisk algätare, 6 bolivianer i karet. Så jag vet inte om ynglen skulle ha någon chans att överleva om jag fick lek på dom.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Temp på 25 kan nog duga. Tempändringar kan ju trigga lek så låt det gå du så får vi se vad som händer...
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • aejohansson
                Användare
                • maj 2011
                • 432

                #8
                Det blev ju en oavsiktlig tempraturförändring idag när jag testade mina nya grejor för vattenbyte..

                Kommentar

                Arbetssätt...