250 l Malawi, inspiration sökes!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linda_77
    Användare
    • November 2006
    • 13

    250 l Malawi, inspiration sökes!

    Pga diverse omständigheter är det nu bara några tappra överlevare kvar i min malawiburk. Som tur är så är nu ordningen återställd och det är bara fiskar som saknas.

    Dessa är kvar:
    2 fullvuxna rödzebrahonor
    1 stor superfin saulosihane (tyvärr en riktig tuffing)
    + en stor gibbiceps

    Måste jag byta ut dem jag har, eller skulle det funka att sätta i följande uppsättning och i så fall, hur många?

    X antal "fläckiga" rödzebrahonor + x antal hanar?
    X antal saulosihonor
    X antal maingano
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22831

    #2
    Låter som ett riktigt trevligt projekt nu när du ska återställa/börja om. tyvärr kan jag för lite av malawi för att kunna hjälpa dig. Jag gillar dock uppstarter särskilt med bilder
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Krille
      Användare
      • January 2011
      • 103

      #3
      Hongi är nått man kan skaffa in, auratus, bright blue, Ahli, nått av några jag har i min lilla tank ...

      jag kör med 2 honor 1 hane....

      kan alltid köra 2 hanar 2 honor då focuserar hanen på den andra hanen så det inte bir stress
      Senast redigerad av Krille; 21 July 2011, 07:23.
      Har ett 375L Malawi kar och et yngel kar

      Kommentar

      • Linda_77
        Användare
        • November 2006
        • 13

        #4
        Hej och tack för svaren!

        Ska försöka lägga upp lite bilder sen när jag fixat mer fisk

        Hongi och auratus har jag funderat på bara för att de är så fina. Men eftersom jag bara har 250 liter till förfogande och tajt studentbudget så tog jag mitt förnuft till fånga och slog det ur hågen. Tror det kan bli lite väl livat i akvariet då...

        Frågan är om min gammelsaulosi kommer att uppskatta att få nytt sällskap eller inte? Fler hanar är nog uteslutet, för medan de andra fortfarande levde var han en riktig terrorist. De tappade färgen så fort han kom i närheten.
        Han verkar förvisso inte nöjd med två rödzebrabrudar heller, så för tillfället åker han runt och har hela karet för sig själv medan de andra undviker honom så gott det går.

        Tur för honom att han är så fruktansvärt snygg, annars hade han nog blivit nackad .

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22831

          #5
          Tur för honom att han är så fruktansvärt snygg, annars hade han nog blivit nackad ;9.
          Hehe, låter hårdhudat.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • endymion

            #6
            För att få lugna fiskar måste de få ordentligt med mat och mat som inte ger dem några brister. Sedan tror jag ända sättet är att slänga i en stor mängd fisk på en gång annars kommer han bara jaga livet ur dem om du sätter i någon enstaka fisk.

            Kommentar

            • Krille
              Användare
              • January 2011
              • 103

              #7
              japp.... gammelfarfar(saulosi) vs pojkskolingar

              alltid svårt och veta vad man ska ha i karet... men jag tar fiskar jag gillar

              Bright blue.. en fav för mig sen hongi reödzebra ahli kodango... venustus...

              men i 250 l kan man skaffa in zebror


              har bara ett 375L nu själv så men kan inte skaffa in allt man vill ha tyvärr.....
              Senast redigerad av Krille; 22 July 2011, 12:24.
              Har ett 375L Malawi kar och et yngel kar

              Kommentar

              • Anna Österman
                Användare
                • March 2006
                • 282

                #8
                Jag har aldrig haft den men jag tycker att Pseudotropheus crabro är en läcker fisk.

                Annars gillar jag socolofi och rostciklid-snälla och snygga.
                Fiskar är vänner-inte mat!

                Kommentar

                • Jarnis
                  Användare
                  • November 2005
                  • 415

                  #9
                  Mitt kanske halvtrista svar är nog att bygga vidare på det du redan har, d v s köp fler rödzebror. Ditt kar är inte så stort och det är risk för vilda västern om du blandar i för många olika arter. Brukar man inte säga 1 art per 100L som tumregel lite grovt? Blir det slagsmål och frånfälle så sitter du snart med en massa udda honor och hanar i en trist blandning. Försök bli av med saulosihanen och köp fler rödzebror är mitt tips. 1 arts akvarium är alltid vackra. "Fläckiga" rödzebror funkar också som lite kontrast till dom enkelfärgade.

                  Är man intresserad så vill man alltid ha nya arter och lockas av alla tjusiga bilder på fiskar, speciellt här på denna site som har många duktiga akvarister och fotografer. Svårigheten är att stå emot ;-)
                  Micke

                  Kommentar

                  Arbetssätt...