Zebraciklid yngel, men vågar jag möblera?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FiskarN
    Användare
    • maj 2011
    • 17

    Zebraciklid yngel, men vågar jag möblera?

    Varit bortrest över helgen och när jag tittade idag så såg jag att det var fullt med yngel i mitt zebraciklid kar! Även om jag hört att de ynglar av sig lätt, så är det ändå första gången jag får yngel av större fiskar, vilket är fantastiskt!

    men en del grön alger har satt sig på glaset och jag undrar om det går bra att stoppa ner handen och rengöra utan att utsätta ynglen eller deras föräldrar för "stress" osv?

    planerade även att köpa massa rötter som jag skulle lägga på mina grottor som jag byggt för zebrorna för att skapa ytterliggare gömställen och atmosfär, men vågar jag det nu med yngeln?

    Det enda positiva med algerna är att mina grottor blivit så fint dekorerade av grön alger och på dom så smaskar yngel i sig godsaker, vilket är väldigt roligt att se, som kalvar på en äng.

    En sista fråga; Zebraciklidern sköter väl om sina yngel rejält, så något yngelkar är väl inte på sin frågan?

    Tacksam för alla svar!
  • RobinH
    Användare
    • augusti 2008
    • 2150

    #2
    Grattis

    Ja du kan stopa ner händerna men du lär nog bli biten av dom hehehe...
    Zebra ciklider är mycket bra föräldrar och vaktar sin avkomma otroligt bra!
    är dom ensamma i karet så kan du låta dom gå kvar med föräldrarna men tänk på att det kan vara ganska svår att göra av med en massa zebraciklid yngel om du tänker sälja dom senare!

    Lycka till
    CA

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Ursprungligen postat av FiskarN
      Det enda positiva med algerna är att mina grottor blivit så fint dekorerade av grön alger och på dom så smaskar yngel i sig godsaker, vilket är väldigt roligt att se, som kalvar på en äng.
      Håller med Robin, men detta låter häftigt,bilder youtubefilm?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Ciklid_Martin
        Användare
        • maj 2011
        • 136

        #4
        Stoppar du ner ett finger blir du attackerad, stoppar du ner en hel arm eller hand så skyggar dom undan. Det är inga mordiska Disney Pirajjor.
        sigpic

        Kommentar

        • RobinH
          Användare
          • augusti 2008
          • 2150

          #5
          Ursprungligen postat av Ciklid_Martin
          Stoppar du ner ett finger blir du attackerad, stoppar du ner en hel arm eller hand så skyggar dom undan. Det är inga mordiska Disney Pirajjor.
          Nä Jag påstod inte heller att det var några mordiska disney pirajor!!!!!!!

          Jag har själv erfarenhet av att dom attackerat min hand när jag har haft Zebraciklider med yngel, men det beror ju nog på hur tuffa dom är som individer och alla gör ju garanterat inte det! (Dom biter inte så det gör ont iaf.)
          CA

          Kommentar

          • Ciklid_Martin
            Användare
            • maj 2011
            • 136

            #6
            Ursprungligen postat av RobinH
            Nä Jag påstod inte heller att det var några mordiska disney pirajor!!!!!!!

            Jag har själv erfarenhet av att dom attackerat min hand när jag har haft Zebraciklider med yngel, men det beror ju nog på hur tuffa dom är som individer och alla gör ju garanterat inte det! (Dom biter inte så det gör ont iaf.)
            Ha Ha Ha.
            Då får man hjälp med pedikyren. Det har aldrig hänt varit med om och jag har odlat massor med zebraciklider som mat till mina Gäddciklider. Men det stämmer ju som du säger de är individer.
            sigpic

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Har du tagit några foton på det hela?
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              Arbetssätt...