Labeotropheus fuelleborni!!! Hona eller hane ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    Labeotropheus fuelleborni!!! Hona eller hane ?

    Halloj !

    Köpte 3 fulleborni i dag till mitt mbuna kar.
    En var en klar hane medans de 2 andra var ob-honor hoppas jag.
    Är det bara honorna som är ob? Vet att det finns sk "marmelade cats" hanar men ser man inte klart skillnad på ob hanar och ob honor?

    Hoppas någon har nått tips.

    Calle.

    Calle
    Tropheus ikola & moliro
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Ingen som vet nått ?
    Hur ser man tydligast om det är en ob hane eller ob-hona ?

    Calle.

    Calle
    Tropheus ikola & moliro
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      Det enda säkra sättet är att titta på fiskens könsöppningar. Hos honan är könsöppningen rundare och något större än hos hanen.



      Mvh Michael Persson
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Mikael
        Användare
        • april 2002
        • 347

        #4
        För ett par månader sedan skaffade vi fyra stycken av släktingen
        L. trewavasae. En redtophane och tre OB honor till honom. Efter någon vecka blev det allt mer tydligt att fördelningen mellan könen var en helt annan. Vi hade fått med oss tre hanar och en hona hem.

        Som Michael Persson skriver här ovan är det nog bara ett sätt som ger säkert svar, tyvärr kan man kanske tycka.
        Vad gäller OB och MB så bör det finns någon här på webben som kan reda ut begreppen. Det finns säkert en liten vink under frågor och svar också, kolla där. Personligen törs jag inte säga mer än att jag har för mig att OB-färgade hanar går under namnet MC och därför skulle din fråga kanske istället vara "hur ser man skillnad på OB honor och MC hanar"? Men som sagt så är det lite snårigt och viss begreppsförvirring brukar råda.

        Lycka till med dina fulleborni och förhoppningsvis har du haft tur med könsfördelningen.

        Mikael Mayer

        Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

        - Lars Falk

        Kommentar

        • David Johansson
          Användare
          • april 2002
          • 581

          #5
          Normalt är det inga svårigheter att se skillnad på en OB-hona och en MC-hanne bara genom att tilla på färgteckningen. Jag skulle vilja påstå att det alltid är en klar skillnad, men jag är inte bekant med alla varianter.

          Honorna är ljust gula med mörka partier, alltifrån tydliga bruna/svarta (men ej blå) fläckar till bara se smutsiga ut. Hannarna har istället en annan gulare grundton med inslag av blått ofta ljust blåa och med mörka blå partier/fläckar (ej bruna/svarta).

          Detta är min uppfattning men det kan givetvis vara så att den inte stämmer fullt ut.

          David
          David

          Kommentar

          Arbetssätt...