Insug till bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jan T
    Användare
    • mars 2003
    • 18

    Insug till bakgrund

    Jag har ett litet problem...

    Använder min polska BTN-kopia som filter. Insuget är ca 10 cm2 stort och klätt med myggnät. Problemet är att insuget snabbt blir igensatt, vilket medför att vattennivån i bakgrunden sjunker oroväckande mycket. Som filtermaterial använder jag "blåsvamp" och biobollar. Pumpen är ett powerhead som pumpar ca. 1000 l/h. Har funderat på att helt sonika ta bort nätet. Har någon en bättre idé ?

    MVH /Janne

    MVH / Janne
  • Marcus1979
    Användare
    • januari 2003
    • 404

    #2
    Jag har en sån "platta" som finns i eheim filter som håller filter materialet på plats. Sitter på baksidan utav hålet...
    Kanske lite otydligt men förhoppningsvis förstår du vad jag menar.
    Enda problemet är att riktigt små yngel hittar i igenom springorna. Men då jag har möjlighet att håva i filterutrymmet så är det lugnt.
    Mvh/Marcus

    Har ett 320L malawi akvarium.
    960L Malawi

    Kommentar

    • Jan T
      Användare
      • mars 2003
      • 18

      #3
      Hej

      Det låter som ett bra förslag, borde bli bättre ´"fart" vid insuget jämfört med myggnätet. Dessutom är det bara att håva upp ev. fiskar som förirrat sig in därbakom. Hur har du fäst in eheimplattan?

      MVH / Janne


      MVH / Janne

      Kommentar

      • Ante
        Användare
        • november 2002
        • 571

        #4
        jag använder en bit blå filtermatta i mona hål och det går utmärkt, jag har någa bilder på http://hem.passagen.se/turbonito/ på hur jag gjort.
        gör inte bitarna för tjock eller täta så att det går trögt för vattnet att komma igenom.


        Kommentar

        Arbetssätt...