Rötter + Ph = Surt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FiskarN
    Användare
    • maj 2011
    • 17

    Rötter + Ph = Surt?

    Har ett 240L med bara zebraciklider som har massa grottor, men det är ju på botten och jag skulle vilja köpa rötter som man bygger uppåt mot ytan och undrar hur känsliga är zebrorna för lägre ph
    - eftersom det blir en del rötter, så där 5-7st så kan jag tänka mig att det säker ph en bit?

    Idag är ju värdet på neutralt - grönt. Det kanske inte säker ph-värdet under neutral eftersom jag har ett mindre kar på 80l med en stor rot i och när jag mäta där så var det också neutralt.

    Den stora fråga är alltså , vågar jag stoppa ner rötterna i karet, finns det sätt att hålla ph-värdet på neutralt med rötter utan för mycket jobb eller ska jag strunta i det?

    Tacksam för snabba svar!
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Jag tror rötter har minimal påverkan på pH, jag har massor med rötter i några akvarium per liter vatten så att säga och samma pH i de som i de utan rötter. Kanske kan mjukare rötter påverka mer men de du köper i akvariebutik eller ek påverkar knappast.

    Har du mätt pH i ditt akvarium? Zebrorna är nog inte så känsliga, men långt under 7 ska du nog inte hamna oavsett om det är på grund av rötter eller vattnet i sig.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    Arbetssätt...