Aulonocara cobwe

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Santa
    Användare
    • december 2006
    • 93

    Aulonocara cobwe

    Har odlat på A.cobwe i tre genarationer från vilt,har bara fått blåa hanar fram tills nu när en nästan blivit röd med lite blåt..
    Nån mer som har fått nått liknande?
    Dom är aldrig korsade men kommer från Stuartgranti släktet,tänkte om det kan ha kommit från sjön på nått sätt.
    Malawi i massor
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Hej

    Jag har ingen egen erfarenhet av fisken så jag skriver ett generellt svar istället. Inavel gör att sådant här dyker upp, särskilt om ursprunget är vildfångat. Ofta får man det i F2 generationen t ex. albino. Antingen är det en mutation, gener som korsats in i naturen eller så är det helt enkelt genetisk drift dvs. att det finns en variation i naturen men när inte de avvikande "sållas bort " (troligen honval i detta fallet) så kan fiskarna av slumpskäl avvika från utseendet i naturen.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Hona från fel fångstplats som kommit med som Cobwe??
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • RobinH
        Användare
        • augusti 2008
        • 2150

        #4
        Ursprungligen postat av Santa
        Har odlat på A.cobwe i tre genarationer från vilt,har bara fått blåa hanar fram tills nu när en nästan blivit röd med lite blåt..
        Nån mer som har fått nått liknande?
        Dom är aldrig korsade men kommer från Stuartgranti släktet,tänkte om det kan ha kommit från sjön på nått sätt.
        Har du några foto på den? Hade varit kul att se hur den ser ut!
        CA

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av ozric
          Hona från fel fångstplats som kommit med som Cobwe??
          Det är förstås en variant av "gener som korsats in i naturen", men fick honan söner borde det kanske ha setts redan då?

          Det finns hybrider i sjön och en sådan kan man ju få in. Då blir F1 en "tillbakakorsning" som i stor utsträckning ser ut som arten man korsar tillbaka med. Först hennes F2 avkomma (om syskon leker) kommer att "segregera" och egenskaper från den andra arten dyker upp.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Santa
            Användare
            • december 2006
            • 93

            #6
            Jag märkte ju att jag skrev fel namn på fisken hehe
            Det ska vara en A.chilumba som är från Stuartgranti släktet.
            Har haft från början 2 hanar och 4 honor 2008,sen sparde jag några från varje kull och blandade in.Ska bli kul och kolla vad dom andra blir för färg dom är runt 5-6cm nu.
            Ska försöka fixa bild på han..
            Malawi i massor

            Kommentar

            • Santa
              Användare
              • december 2006
              • 93

              #7
              Det översta fotot är den som fått fel färg,den nedresta hur den ska se ut.Dom är från samma kull.
              Malawi i massor

              Kommentar

              Arbetssätt...