Diskus-Vitskitare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DanneN
    Användare
    • oktober 2005
    • 82

    Diskus-Vitskitare

    Såg just precis att en av mina diskusar sket vitt, hur fastställer jag vad det är och hur behandlar jag det?

    Den är stor ca 10cm hög utan fenor, inte blyg eller tillbaka dragen och äter som en hel häst, äter all mat jag ger dem, för tillfället är allt torrfoder.

    Tetrabits.
    Xotica Discusfood - grand champion från Tony Tan
    Senast redigerad av DanneN; 10 juli 2011, 14:46.
  • DanneN
    Användare
    • oktober 2005
    • 82

    #2
    Lägger upp 2 bilder så kanske det blir lättare att se

    Kommentar

    • Ove Planstedt
      NCS Medlem
      • maj 2006
      • 1816

      #3
      Så länge fisken äter och ser pigg och frisk ut så behöver du inte oroa dig.
      Är avföringen seg och trådig? Jag tycker inte det ser ut så på bilden i alla fall. Mina diskus har ibland "skitit" som din gör, beror lite på vad den ätit, jag inbillar mig att mina skitit vitt när de ätit räkmix som innehåller mycket räkskal.

      Men håll koll på den fortsätter den skita vitt samt börjar tappa aptit så bör du vidtaga lämpliga åtgärder.

      Kommentar

      • DanneN
        Användare
        • oktober 2005
        • 82

        #4
        Ursprungligen postat av Ove Planstedt
        Så länge fisken äter och ser pigg och frisk ut så behöver du inte oroa dig.
        Är avföringen seg och trådig? Jag tycker inte det ser ut så på bilden i alla fall. Mina diskus har ibland "skitit" som din gör, beror lite på vad den ätit, jag inbillar mig att mina skitit vitt när de ätit räkmix som innehåller mycket räkskal.

        Men håll koll på den fortsätter den skita vitt samt börjar tappa aptit så bör du vidtaga lämpliga åtgärder.
        Okej tackar, då kan jag vara lugn i några dagar till då, för äter som en häst gör den, äter allt den erbjuds och är nästan alltid först fram till glaset när jag kommer in i rummet och är riktigt pigg och alert.

        Mvh Daniel

        Kommentar

        • Ove Planstedt
          NCS Medlem
          • maj 2006
          • 1816

          #5
          Jag antar att din fisk är ny inköpt?
          Kan vara så att den tidigare fått ett annat foder. Omställningen till nytt foder kan vara orsak till att den skiter som den gör, byte av foder kan ibland leda till att de skiter vitt och får problem med tarmfloran. Men en pigg och frisk fisk bör klara ett foderbyte.

          Kommentar

          • DanneN
            Användare
            • oktober 2005
            • 82

            #6
            Ursprungligen postat av Ove Planstedt
            Jag antar att din fisk är ny inköpt?
            Kan vara så att den tidigare fått ett annat foder. Omställningen till nytt foder kan vara orsak till att den skiter som den gör, byte av foder kan ibland leda till att de skiter vitt och får problem med tarmfloran. Men en pigg och frisk fisk bör klara ett foderbyte.

            Jepp fisken är ny för mig, kommer från min far. Vet inte riktigt vad han matat dem med, tror det är lite allt möjligt.

            Men det är bara å vänta å se, blir nog bättre om nån dag

            Kommentar

            • Ove Planstedt
              NCS Medlem
              • maj 2006
              • 1816

              #7
              Ursprungligen postat av DanneN
              Jepp fisken är ny för mig, kommer från min far. Vet inte riktigt vad han matat dem med, tror det är lite allt möjligt.

              Men det är bara å vänta å se, blir nog bättre om nån dag
              Fråga farsan vad han matat med så att du kan ge samma foder.

              Kommentar

              • DanneN
                Användare
                • oktober 2005
                • 82

                #8
                Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                Fråga farsan vad han matat med så att du kan ge samma foder.
                Jo han var den första jag försökte få tag i men han svara inte, när jag matade dem så var det med samma foder som jag kör, men jag vet att han brukar ge flingor oxå, vet inte vad det är för sort dock

                Kommentar

                Arbetssätt...