Påfågelciklid som fått yngel!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    Påfågelciklid som fått yngel!

    Ja jisses nu har mina Oscar blivit mamma o pappa! Jag som trodde att de var två honor! De har lekt några gånger och det har aldrig blivit annat än mögelrom! för tre dagar sedan så var det en romkaka på en platt sten och paret försvarade sin rom mot en envis vändmal som tydligen var hungrig på lite fiskrom! Igår fångade jag upp den + några elfenbenciklider som hade rom under någon sten. Förhoppningsvis är det inte elfenbensyngel som påffarna har tagit i sitt förvar. Men det visar sig snart. Bilder kanske kommer när batterierna är laddade!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Kul. Ännu m,er kul när du smackar på med lite bilder. Prova albumet vetja...
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Ursprungligen postat av Wilhelm
      Ja jisses nu har mina Oscar blivit mamma o pappa! Jag som trodde att de var två honor! De har lekt några gånger och det har aldrig blivit annat än mögelrom! för tre dagar sedan så var det en romkaka på en platt sten och paret försvarade sin rom mot en envis vändmal som tydligen var hungrig på lite fiskrom! Igår fångade jag upp den + några elfenbenciklider som hade rom under någon sten. Förhoppningsvis är det inte elfenbensyngel som påffarna har tagit i sitt förvar. Men det visar sig snart. Bilder kanske kommer när batterierna är laddade!
      Grattis! (Förutsatt att det nu är påffarnas avkomma)
      Ja, bilder på det emotses...

      Mvh/Andreas.

      Kommentar

      • cichlids4fun
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 3111

        #4
        bilder!!!!
        Mvh
        Peter

        don´t drink water-fish ..... in it!

        Kommentar

        • järnvägar
          Användare
          • mars 2008
          • 87

          #5
          Härligt, inte alldeles lätt...Akvaristens bästa tillgång, tålamod....Det läste jag i en bok för många år sen, men jag har fortfarande inte hittat något till salu

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Det bidde inget! Och det var med stor säkerhet elfenbensyngel som påffarna tog hand om 2 dagar för att sedan göra processen och käka upp dem!
            Nåja, det ser ut som om de skulle leka igen och det kanske går bättre om de är ensamma.
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Jaha, tråkigt, men det blir fler tillfällen
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #8
                För några dagar sedan, så lade dom en blaffa rom på den vanliga platsen.
                De gruffade o buffade, öppnade käftarna på vid gavel, så jag hade ingen förhoppning att det skulle bli något. Förra gången de lekte, så begravde dom rommhögen med grus efter tre dagar. Likaså denna gång och jag hade i princip "bestämt" att det var två honor!
                Men idag så när jag kikade på den begravda romhögen, så såg jag sprattel!!!!!
                Det finns inga andra fiskar i akvariet, så om det inte är jungfrufödsel, så är det ett par. Tog några bilder , men man kan inte se några sprattelyngel. Ska ta o byte objektiv senare och då kanske få till nån hyfsad bild!
                Men det är Oscaryngel på väg! Och förhoppningsvis, så fixar föräldrarna uppväxten. Det är säkert tionde gången de leker och nu får de väl skärpa till sig med yngelvården. Intressant är ju att de "begraver" ynglen med sand!
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Kul.

                  Jag har sett att mina jordätare sprider ut sand över äggen men inte ynglen. Jag tolkar det som att det är ett sätt att dölja äggen från eventuella hot.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Pabbe
                    NCS Medlem
                    • september 2006
                    • 1805

                    #10
                    Grattis, kul att se en klassisk, nästan legendarisk art som hänger med!
                    Som sagts, tålamod och envishet lönar sig.

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9122

                      #11
                      Ny flyttar dom på ynglen! Den första bilden är det honan som spanar efter yngel för att suga upp dem i munnen och transportera dem till det nya boet Bild 2
                      Tänk sådana stora klunsar med millimeterstora yngel!
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • RobinH
                        Användare
                        • augusti 2008
                        • 2150

                        #12
                        Grattis Wilhelm riktigt kul!
                        CA

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9122

                          #13
                          Ja, får väl hoppas att de överlever denna gång! Ska bli kul att få se 1cm påffar!!

                          Bara synd att rutorna är så skitiga att det är svårt att fota! Vill inte störa dom med att rengöra rutan!
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Bland det läckraste man kan se är ju stora fiskar med en svärm av yngel på 1-3cm intill. Det vorehäftigt.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9122

                              #15
                              Nuså har Oscarparet lyckats med konststycket att få en liten barnaskara att vallaomkring i karet!

                              Honan är lite bitsk mot hanen och förhoppningsvis åker han inte på smörj! Han ska ju bli pappa flera ggr.
                              Svårt att ta bilder på ynglen, men om man anstränger sig lite, så syns dom!

                              Artemia i magen såklart!
                              Nu är det bara att avvakta och hoppas på att de blir stoooooooooooora!
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...