Fulländad Näringskedja

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Qvintus

    Fulländad Näringskedja

    Har funderat på om det kan fungera att ha en komplett näringskedja i ett akvarium. Jag indrar omdet är någon annan än jag som har testat detta, och isafall om den personen skulle kunna hjälpa mig.
    Jag tänkte nämligen förska mig på att upprätta en näringskedja som liknar den vi har i våra svenska insjöar.
    Alltså att ha både prodeucenter (växter) och nedbrytare (Förslag?).
    Självklart också ett par arter av svenska insjö fiskar som konsumenter, typ Abbore, mört, och på toppen som tredje konsument kanske en liten gädda?
    Att bilda den första näringspyramiden tror jag inte blir alltför svårt. Exempel: Detta är bara snabbt improviserat.
    4K Gädda
    3K Abbore
    2K Mört
    1K någon växtätande varelse.
    P Växter
    Jag tror detta första steg blir ganska lätt. Men sedan måste man ju ha den andra delen. Nedbrytarna, Kräftan är en sorts nedbrytare vet jag, men så många andra man kan ja i akvarium vet jag ej.
    Om någon har något alls att tillägga så snälla gör de.
    Detta kanske inte ens fungerar, men vill gärna testa.

    //johan

  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Du har alldeles för många steg i din näringskedja åtminstone om du kör fisk. Nöj dig med producent, konsument, nedbrytare. Du ska vara glad om du lyckas få produktion som försörjer en mört. Däremot kan du säkert ha en massa snäckor, sötvattensmärla, sötvattensgråsugga osv. + mört. Om du har mycket gömställen så kanske inte mörten äter upp alla djur. Är akvariet riktigt stort så skulle du kanske kunna våga på dig att ha ett litet stim mörtar. Mört käkar det mesta så om du har väldigt mycket ljus och näring så kanske det funkar. Ruda är ett annat fiskalternativ.

    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Kenneth
      Användare
      • april 2002
      • 277

      #3
      Kan lite snabbt påpeka att den största gäddan kommer glupsk sätta i sig alla andra gäddor och sedan alla andra som är mindre än den. Har sett film där en gädda ätit upp en annan gädda som endast var nån cm kortare.

      MVH
      /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
      MVH
      /Kenneth Johansson,

      ordförande
      Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
      Ansvarig för Ciklidstämman 2007

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Jag ska utveckla mitt svar lite. Det du kan göra är att åka till en sjö, gräva upp en massa jox från botten, lagom för att få ca. 10 cm bottenmaterial. Skaka sedan ur en massa organismer från vass, växter mm. Välj lite lämpliga växter också (ex. Hornsärv och kransalg). Det är bättre med artificiellt ljus. Man får problem med hysteriskt mycket alger om man ställer sitt akvarium i fönstret. Det här funkar utmärkt men jag har aldrig testat med fisk också. Kräfta förresten, det är ett fruktansvärt rovdjur som skulle kunna funka som toppredator här, men jag tror mer på mört eller ruda.

        Mvh.

        Ola
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Qvintus

          #5
          Okej, det kanske var att ta i lite med 2-3 konsumenter. Om jag tänker rätt så måste man iaf ha grymt mycket växter för att kunna underhålla några konsumenter med föda. Någon som vet om mörtar äter växter, elelr om man måste ha små växtätande djurplankton?
          Jag tror det blir svårt att hålla små djurplankton...
          Nedbrytarna består ju mest av mikroskopiska organismer, du föreslår att jag ska ta bottenmaterial från en sjö. Det tycker jag låter som en bra idé. Men hur mycket krävs för att de ska kunna bryta ner all avföring från de andra djuren?

          Volymen på akvariet är "bara" ca 400l. Men jag hoppas på att det ska fungera iaf... ja menar om det skulle gå snett så har man ju inte lagt ut så mycket pengar på det.

          Jag är ruskigt sugen på att genomföra detta. Det vore jäkligt tufft om man kunde ha ett självförsörjande akvarie.


          Kommentar

          • Bilbo
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 1159

            #6
            Självförsörjande kan det nog aldrig bli, tänk på hur mycket näring som tillkommer från luften från tex. insekter och vissnande löv.

            # 374
            // Magnus
            // Magnus Arvidsson

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Om du gör som jag skrev så kommer du att få mycket näring och även mycket plankton (väldigt mycket plankton och annat smått och gott). Jag har analyserat mört och funnit alger, växtdelar, detritus, snäckor ELLER röda mygg. Aldrig mer än en sak. Mört som simmar bredvid varandra kan ha helt olika maginnehåll. Ok, det jag beskriver är kanske inte ett kretslopp, utan snarare ett system där nedbrytare av "joxet" förser systemet med näring. Det kommer hursomhelst funka ett rätt långt tag och alla dessa djur jag beskriver är hur kul som helst.

              Mvh.

              Ola
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • imported_n/a
                Användare
                • augusti 2002
                • 330

                #8
                läste en gång i tidskriften akvariet om en tjej som tog en glas "flaska" vad heter det nu? en sån där jätteflaska,börjar på e tror jag,men i alla fall:hon tog grus från ett kar som vart i gång ett tag+ några enkla växter+ett par guppy,förseglade toppen(tror jag) o ställde i ett fönster,enligt artikeln så skötte allt sig själv sen:inga vattenbyten,ingen utfodring(fisken levde på alger som bildades+ev yngel).(om jag kommer ihåg rätt)

                Kommentar

                Arbetssätt...