Aequidens/Cichlasoma portalegrense

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rivulatus
    Användare
    • december 2002
    • 811

    Aequidens/Cichlasoma portalegrense

    Hejsan, finns det någon i svea som håller denna art? Hade en singelhane under mina 6 första år om akvarist och skulle gärna vilja veta statusen på arten och om den finns tillgänglig? Släng gärna upp en bild om nån håller arten så får en norrlänning en nostalgisk glimt i ögat .
    SA:

    Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Jag har inte sett nån i butiker i Sthlm, ej heller på listorna som jag ofta söker på.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      Användare
      • september 2006
      • 796

      #3
      Jag vet inte vilket decennium du talar om, men Cichlasoma portalegrense hade nog sin höjdpunkt på 1920 och 1930-talet. På 1960-talet kan det ha varit t ex Cichlasoma bimaculatum som förekom i handeln och idag t ex Cichlasoma amazonarum . Det här är inget jag vet, utan bara en gissning baserat på från vilka delar av Sydamerika som exporterade mest fisk under olika perioder. Alla de äkta Cichlasoma-arterna (C. amazonarum, C. aragguaiense, C. bimaculatum, C. boliviense, C. dimerus, C. orientale, C. orinocense, C paranaense, C. portalegrense, C. pusillum, C. sanctifrancisense, C. taenia) kan, åtminstone teoretiskt, ha förekommit i handeln någon gång, och knappast under rätt namn! Så, vilken art du haft, blir bara en ren gissning.

      Kommentar

      • Pelle
        Användare
        • maj 2002
        • 387

        #4
        Om det är 80 tal vi pratar om, så är jag ganska säker på att den art som såldes som portalegrense i handeln var Amazonarum, se videon här:



        Känns den igen, Rivilatus?

        Kommentar

        • Rivulatus
          Användare
          • december 2002
          • 811

          #5
          Inte så bevandrad i de olika varianterna hos aequidens förutom de vanliga. Men efter kollat på lite bilder är jag rätt så säker på att det var just en portalegrensis. Tror jag fick den i början av 90-talet. Synd att den var ovanlig då, för jag hade gärna haft dom igen och kanske ett par denna gången också (handlaren sålde den till mig med en tetramerus-hona som sa att båda var A. tetramerus )..
          SA:

          Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            Användare
            • september 2006
            • 796

            #6
            Ursprungligen postat av Rivulatus
            Men efter kollat på lite bilder är jag rätt så säker på att det var just en portalegrensis.
            Ursäkta om jag var otydlig. Vad jag ville ha sagt var att de flesta bilder och akvariefiskar ofta är felidentifierade. Och du har ju själv redan insett, att vad handlarna säjer inte heller är så mycket att lita på.

            Vi diskuterade hur man artbestämmer Cichlasoma för några år sedan:

            Kunde inte låta bli att köpa detta par. Butiken som jag köpte paret i visste inte vilken art det var. En privarperson hade sålt dom till honom som A.diadema,men vi var överens om att det var troligen en Cichlasoma art. Efter några få dagar lekte de och nu går de med 300 frisimande yngel. De går i ett alldeles för litet kar

            Kommentar

            Arbetssätt...