Aequidens metae ägg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Steff777
    Användare
    • mars 2011
    • 27

    Aequidens metae ägg

    Jag har 6 st Aequidens metae (2 par) som lägger ägg ungefär varannan vecka. Trots 12 -14 försök har det aldrig blivit mer än ägg.

    Nu till frågan:
    Är det överhuvudtaget meningsfullt att flytta äggen till ett yngelakvarium eller är det dömt att misslyckas? (Själva flytten är inget problem, men kommer de att kläckas utan föräldrarnas omsorg?)
    /Stefan Lindgren
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Kul med all den leken. Rena orgierna du har där !

    Vad händer med äggen? Blir de vita och äts upp eller lämnar föräldrarna dem? Försvinner de över natten?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Steff777
      Användare
      • mars 2011
      • 27

      #3
      Äggen äts upp vart efter, och efter två dygn brukar alla ägg vara borta. Bägge föräldrarna vaktar äggen och låter inga andra fiskar komma i närheten.
      /Stefan Lindgren

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Äggen brukar kläckas på två dygn och larverna som inte kan simma men har en hygglig gulesäck flyttas av föräldrarna, har du sett om det sprattlat något kring äggen eller därikring? Därefter tar det ytterligare ~7 dagar innan de är frisimmande.

        Om äggen äts upp på natten kan det vara envetna malar och då hjälper det med nattbelysning till de kläcks och blir larver.

        Om de vitnar och äts upp av föräldrar så betyder de att de möglar och föräldrarna äter upp dem för att det inte ska spridas till fler ägg. Det finns något medel man kan pytsa i som minskar möglingen, men det borde räcka med bra cirkulation och fräscht vatten

        Om de äts upp av föräldrarna trots att de inte vitnar så kanske de är stressade eller nåt. Vet ej

        Vilket passar bäst in?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • RobinH
          Användare
          • augusti 2008
          • 2150

          #5
          Ursprungligen postat av DaRe
          Äggen brukar kläckas på två dygn och larverna som inte kan simma men har en hygglig gulesäck flyttas av föräldrarna, har du sett om det sprattlat något kring äggen eller därikring? Därefter tar det ytterligare ~7 dagar innan de är frisimmande.

          Om äggen äts upp på natten kan det vara envetna malar och då hjälper det med nattbelysning till de kläcks och blir larver.

          Om de vitnar och äts upp av föräldrar så betyder de att de möglar och föräldrarna äter upp dem för att det inte ska spridas till fler ägg. Det finns något medel man kan pytsa i som minskar möglingen, men det borde räcka med bra cirkulation och fräscht vatten

          Om de äts upp av föräldrarna trots att de inte vitnar så kanske de är stressade eller nåt. Vet ej

          Vilket passar bäst in?

          Oftast när äggen möglar så är dom obefruktade!
          CA

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av RobinH
            Oftast när äggen möglar så är dom obefruktade!
            Jag tror men vet inte att det är fel. Jag tror att de är befruktade men har dött troligen pga. genetiska defekter (inavel t. ex.). Orsaken till detta är att de vita äggen dyker upp rätt kvickt medan obefruktade ägg ofta inte vitnar alls (två honor som leker, eller ensam hona som leker) eller tar många dagar på sig. Jag har ingen "data" på detta. Det skulle vara kul om någon räknar dagarna det tar för garanterat obefruktade ägg att vitna så kan vi jämföra med vanliga lekar sedan.

            Ur en rent evolutionär utgångspunkt bör hanen inte snåla på spermierna hos dessa arter utan befrukta alla äggen - han behöver inte spara spermier till fler lekar samma dag. Hos fiskar som leker mycket ofta varje dag ser ekvationen lite annorlunda ut.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av Steff777
              Jag har 6 st Aequidens metae (2 par) som lägger ägg ungefär varannan vecka. Trots 12 -14 försök har det aldrig blivit mer än ägg.

              Nu till frågan:
              Är det överhuvudtaget meningsfullt att flytta äggen till ett yngelakvarium eller är det dömt att misslyckas? (Själva flytten är inget problem, men kommer de att kläckas utan föräldrarnas omsorg?)
              Hej

              Då ser du åtminstone om de är befruktade och utvecklas som de ska. Det kan ta förvånansvärt lång tid innan acara är synkade. Kanske är inte hanarna könsmogna ännu och kanske är det två honor som leker.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Steff777
                Användare
                • mars 2011
                • 27

                #8
                Ursprungligen postat av DaRe
                Äggen brukar kläckas på två dygn och larverna som inte kan simma men har en hygglig gulesäck flyttas av föräldrarna, har du sett om det sprattlat något kring äggen eller därikring? Därefter tar det ytterligare ~7 dagar innan de är frisimmande.

                Om äggen äts upp på natten kan det vara envetna malar och då hjälper det med nattbelysning till de kläcks och blir larver.

                Om de vitnar och äts upp av föräldrar så betyder de att de möglar och föräldrarna äter upp dem för att det inte ska spridas till fler ägg. Det finns något medel man kan pytsa i som minskar möglingen, men det borde räcka med bra cirkulation och fräscht vatten

                Om de äts upp av föräldrarna trots att de inte vitnar så kanske de är stressade eller nåt. Vet ej

                Vilket passar bäst in?
                Inget sprattel vad jag har sett, har inte heller sett dem flytta några larver. De har däremot förberett flytten med att gräva en gropp i gruset i närheten av där äggen finns. Jag har inte sett några vita ägg, utan de har snarare en gulaktig färg.

                Jag misstänkte också malarna, men jag har hela tiden kört med nattlampa.

                Jag tror inte att de beror på stress, cikliderna är kungarna i akvariet. Jag har förutom cikliderna: 4 ancistrus i varierande storlekar, 2 små L142, 25 diamanttetror och 10 Corydoras Black

                Akvariet är på 840 liter
                2 ytterfilter 2080 och 2075
                Bra, stabila vattenvärden
                /Stefan Lindgren

                Kommentar

                • Steff777
                  Användare
                  • mars 2011
                  • 27

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Hej

                  Då ser du åtminstone om de är befruktade och utvecklas som de ska. Det kan ta förvånansvärt lång tid innan acara är synkade. Kanske är inte hanarna könsmogna ännu och kanske är det två honor som leker.
                  Efter det att honan har lagt äggen ser det ut som om hannen (betydligt större än honan) stryker sig över äggen för att befrukta dem.
                  /Stefan Lindgren

                  Kommentar

                  • RobinH
                    Användare
                    • augusti 2008
                    • 2150

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Jag tror men vet inte att det är fel. Jag tror att de är befruktade men har dött troligen pga. genetiska defekter (inavel t. ex.). Orsaken till detta är att de vita äggen dyker upp rätt kvickt medan obefruktade ägg ofta inte vitnar alls (två honor som leker, eller ensam hona som leker) eller tar många dagar på sig. Jag har ingen "data" på detta. Det skulle vara kul om någon räknar dagarna det tar för garanterat obefruktade ägg att vitna så kan vi jämföra med vanliga lekar sedan.

                    Ur en rent evolutionär utgångspunkt bör hanen inte snåla på spermierna hos dessa arter utan befrukta alla äggen - han behöver inte spara spermier till fler lekar samma dag. Hos fiskar som leker mycket ofta varje dag ser ekvationen lite annorlunda ut.
                    Jag hade tidigare 2 st Vieja fenestrata honor som lekte med varandra och äggen möglade efter ungefär 2dagar vid samtliga lekar!
                    CA

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Tråkigt låte det i alla fall.

                      Har du inga direkt vita är det i alla fall inte mögel.

                      Är de gulaktiva är de friska, men kanske är de ofruktsamma? Vet inte hur vanligt det är, men jag tycke rändå att om de gula äggen försvinner över natten låter det som malarna. Jag kämpade länge för att bli av med en ancistrus som stökade till det för mig. Även med nattlampa käkade han upp ett av Geophagus parens ägg.

                      Kraftigare mer riktad lampa?
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Steff777
                        Användare
                        • mars 2011
                        • 27

                        #12
                        Ursprungligen postat av DaRe
                        Tråkigt låte det i alla fall.

                        Har du inga direkt vita är det i alla fall inte mögel.

                        Är de gulaktiva är de friska, men kanske är de ofruktsamma? Vet inte hur vanligt det är, men jag tycke rändå att om de gula äggen försvinner över natten låter det som malarna. Jag kämpade länge för att bli av med en ancistrus som stökade till det för mig. Även med nattlampa käkade han upp ett av Geophagus parens ägg.

                        Kraftigare mer riktad lampa?
                        Jag har en flyttbar nattlampa, jag placerar den rakt över äggläggningsplatsen.

                        Men av era svar att döma antar jag att man inte ska försöka sig på att flytta en del av äggen till ett yngelakvarium?
                        /Stefan Lindgren

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Ursprungligen postat av Steff777
                          Jag har en flyttbar nattlampa, jag placerar den rakt över äggläggningsplatsen.

                          Men av era svar att döma antar jag att man inte ska försöka sig på att flytta en del av äggen till ett yngelakvarium?
                          Det tycker som sagt jag att du mycket väl kan göra. Om äggen kläcks så kan du utesluta att det är hanen som inte avger spermier och du ska gå på malarna alternativt göra det mer lugnt för föräldrarna (t ex. minska antalet metae). Kolla även att det verkligen är olika kön könspappilen ("äggläggningsröret") ser annorlunda ut på hanen och honan.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Ursprungligen postat av RobinH
                            Jag hade tidigare 2 st Vieja fenestrata honor som lekte med varandra och äggen möglade efter ungefär 2dagar vid samtliga lekar!
                            Jag har haft ensamma honor (gul ciklid och H. nematopus som jag kommer ihåg) som lekt och som gått med äggen en vecka utan att ett enda vitnat. Däremot har äggen försvunnit rätt fort om två honor lekt.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • RobinH
                              Användare
                              • augusti 2008
                              • 2150

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Jag har haft ensamma honor (gul ciklid och H. nematopus som jag kommer ihåg) som lekt och som gått med äggen en vecka utan att ett enda vitnat. Däremot har äggen försvunnit rätt fort om två honor lekt.
                              Kanske har betydelse på vatten värden oxå?
                              Jag har faktiskt aldrig haft en ensam hona som lekt, så jag vet inget om det!
                              CA

                              Kommentar

                              Arbetssätt...