Ej klart vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rochan
    Användare
    • juli 2011
    • 24

    Ej klart vatten

    Hej, tycker att vattnet i mitt 450l alltid varit lite suddigt/dimmigt/grumligt...det är ej i nivå med hur det ser ut vid diffusion men det är liksom massa små små partiklar som gör att vattnet inte är så kristallklart som jag vill ha det
    Jag har inga växter
    Min innepump är på 2000l/h (kanske den drar upp massa bottenslam?)
    Finns det ngt beredningsmedel som gör vattnet klart?
    Borde jag damsuga sanden?

    tacksam för tips
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Det kan vara så att du har infusorier eller svävaralger.

    Vit dimma -> infusorier
    grönaktig dimma -> svävaralger

    Infusorier är små djur som finns i allt vatten även kranvatten (tror jag) och de brukar trivas i ännu ej inkörda akvarier där vatten byts mycket och där det kanske finns något (växter) som ruttnar i vattnet. Känner att jag är på riktigt hal is nu, vet inte mycket om dessa inser jag...

    Du kan bli av med dem (både svävaralger och infusorier) genom att totalt mörklägga och ej mata i 5-7 dagar. Eller sätta in UVC-filter, ellerr vänta ut det hela tills akvariet är i bättre balans.

    Jag hade detta i mitt 936 liters och det försvann av sig själv efter några månader. Sega månader kan jag erkänna, tråkigt med den dimman.

    Classe hade problem nyligen:
    ja min akvarium är problem med vatten dimmigt kommer efter 3 dagar.. så jag har gjort bytt vatten den två per vecka med 50-70 procent.. klart känner fel.. har ganska många fiskar dog.. i mitt 375 liter... jag måste fråga så tror ni den är dålig på pump power head luftfilter är så dålig den??? jag misstaget den.. konstigt


    PatrikMalmö kanske kan detta bättre?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Rochan
      Användare
      • juli 2011
      • 24

      #3
      aha, vad är ett sånt uvc filter, hur mkt kostar det och var an man köpa det

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Finns på de flesta akvariebutiker, men för en lite ide kan du söka på rabattbutikerna exempelvis:


        Bero mycket på vilket flöde du har hur stort akvarium du har osv. Jag är dålig på detta men andra kanske vet bättre vad du borde ha i så fall.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • HåE
          Användare
          • september 2007
          • 1525

          #5
          Ursprungligen postat av Rochan
          aha, vad är ett sånt uvc filter, hur mkt kostar det och var an man köpa det
          Det finns hos dom flesta zoobutiker och nätbutiker till varierande pris. Du kan ju alltid bli medlem så kan du utnyttja ncs rabatten.

          När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Ja det är bra HåE!!

            På ett sån't filter är medlemskapet nästan gratis.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • classe
              NCS Medlem
              • april 2007
              • 1147

              #7
              Tjenixen o go fredag på er alla! Har under tiden som jag varit aktiv på forumet upptäckt att alla har något och bidra med vad det beträffar uppstart av ett nytt kar. Så tanken är att vi TILLSAMMANS ska skapa en riktigt bra introduktion i hur man börjar, då medlemstillströmmningen har varit bra och det hela tiden dyker upp nya


              lika med mig så du kolla där hos mig..
              375 LITER Malawi arter..
              74 Liter Malawi yngel...

              Kommentar

              Arbetssätt...