Behöver jag ett filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aejohansson
    Användare
    • maj 2011
    • 432

    Behöver jag ett filter

    Jag sitter och knåpar ihop ett eget litet "nano"-kar och sitter och funderar på om jag behöver ha ett filter. Det blir ett växtakvarium med mycket växter, PMDD och mäsk-anläggning. Kommer att ha någon form av rasbora, dvärg-gurami och ev. snäckor. Klarar jag mig utan filter? Försöker få det så cleant som möjligt..
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Borde kunna klara dig utan filter syret som tillförs från kontakten med luften utan ytrörelse borde duga, men jag kan inte lova. Vet nog aningen för lite om detta, men jag var på södermalms akvariebutik och där var det inte många burkar med cirkulation och det fungerade utmärkt.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • aejohansson
      Användare
      • maj 2011
      • 432

      #3
      Eller bara köra med något som ger någon cirkulation, det är ett 43-liters kar. Kommer köra bränd lera som bottensubstrat om det hjälper för nitrifikationsbakterierna, det är det jag oroar mig för. Vattenbyte kommer vara ungefär 1 gång i veckan.

      Mest för att jag inte hittat en lösning på filter som jag gillar..

      Försöker även hitta någon lösning på belysning också. Alltid spännande att göra saker själv

      Kommentar

      • Tulle89
        Användare
        • augusti 2006
        • 239

        #4
        Nu svarar ju inte detta så mycket på om du behöver ha eller inte men vill bara ge ett alternativ på filter; eden 501

        Litet smidigt ytterfilter som inte tar mycket plats i akvariet
        Med Vänliga Hälsningar Tulle

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

        Kommentar

        • William
          Användare
          • december 2006
          • 93

          #5
          Jag tror att det är nödvändigt med filter/cirkulation av något slag. Försökte själv köra ett nanokar med räkor, med en luftpump som enda cirkulationen. Man kan säga att det fungerade riktigt dåligt. Om jag skulle göra något liknande igen skulle jag välja att använda någon form av bottenfilter. Tar inte mycket plats, och går lätt att gömma, både själva filtret och "utblåset".

          Kommentar

          • irwin_fletch
            Användare
            • april 2010
            • 306

            #6
            Tar mig firiheten och lägger in en bild på mitt nano. Tycker inte mitt filter stör särskilt mycket. Men det beror ju lite på hur du tänkt inreda. Jag skulle inte köra ett kar utan något filter.

            Kommentar

            • aejohansson
              Användare
              • maj 2011
              • 432

              #7
              Har tittat lite på hang-on filter men har aldrig sett ett i verkligheten så jag är lite tveksam, nu kommer det nog inte synas så mycket men jag vill vara säker.

              Kommentar

              • aejohansson
                Användare
                • maj 2011
                • 432

                #8
                Ursprungligen postat av Tulle89
                Nu svarar ju inte detta så mycket på om du behöver ha eller inte men vill bara ge ett alternativ på filter; eden 501

                Litet smidigt ytterfilter som inte tar mycket plats i akvariet
                Hittar inget ställe som säljer det, däremot så hittar jag ett http://cgi.ebay.com/RESUN-Cyclone-Mi...#ht_4498wt_905 under 200 kr till dörren

                Kommentar

                • irwin_fletch
                  Användare
                  • april 2010
                  • 306

                  #9
                  Jag är nöjd med mitt hang-on. Även om man inte lyckas dölja det tycker jag inte det förstör så mycket. Mitt låter lite, men ingen av mina gäster har tänkt på det (karet står i gästrummet). Annars återstår väl ytterfilter med lilypipes.

                  Kommentar

                  • irwin_fletch
                    Användare
                    • april 2010
                    • 306

                    #10
                    Skicka PM här, vet inte om det finns några kvar:

                    Kommentar

                    • aejohansson
                      Användare
                      • maj 2011
                      • 432

                      #11
                      Men törs man testa kina-filtret eller är risken att det bara är skräp.

                      Det är lite budget-projekt över det så jag försöker hålla nere kostnaderna också. Tittar lite på Eheim liberty 75 också som hang-on filter även om cocoon har ett som ser smidigare ut men är lite svårare att få tag på.

                      Kommentar

                      • aejohansson
                        Användare
                        • maj 2011
                        • 432

                        #12
                        Har googlat och kollat och det pratas väldigt gott om det, hm, ska sova på det så kanske jag beställer imorgon.

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Ursprungligen postat av irwin_fletch
                          Tar mig firiheten och lägger in en bild på mitt nano. Tycker inte mitt filter stör särskilt mycket. Men det beror ju lite på hur du tänkt inreda. Jag skulle inte köra ett kar utan något filter.
                          Vilket snyggt nanokar du har!!
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • aejohansson
                            Användare
                            • maj 2011
                            • 432

                            #14
                            Jag beställde och testar kina-filtret. Läste mycket gott om det när jag googlade.

                            Kommentar

                            • Tulle89
                              Användare
                              • augusti 2006
                              • 239

                              #15
                              Det blir säkert bra

                              Gör gärna en uppföljning så kanske detta filter blir ett fint alternativ till eden 501 som är betydligt dyrare.
                              Med Vänliga Hälsningar Tulle

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

                              Kommentar

                              Arbetssätt...