720-liters bygge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pontus
    Användare
    • oktober 2003
    • 514

    #16
    halloj ! finns det något praktiskt eller något fördelaktigt med att ha skivorna stående på botten glaset?
    Passenger on Planet Earth:
    Pet.macro nsumbu
    Pet.moshi ikola
    Pet.Trewavasae
    Pet.Bulu-Point "Red"
    Pet.orthognathus tricolor mvuna
    Pet.Longola
    Tr.Ilangi
    Tr.Muzi
    Tr.Katonga
    Neo.Leleupi

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #17
      Ursprungligen postat av Perfetto
      ...bara ett genomskinligt rätblock på golvet...
      Du anar inte hehe
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Perfetto
        Användare
        • maj 2011
        • 124

        #18
        Efter lite strul - som så ofta när man minst önskar det - så står där nu ett rätblock på golvet i vardagsrummet.

        Fotografi är en biljett tillbaka till fina minnen….. Lär dig ta bilder för att minnas de fina stunderna! Läs mer Senaste inläggen Vad Är En DSLR-Kamera? Kameror, linser & utrustning Vad är en DSLR-kamera? DSLR är en term som har… Läs mer » Vilka Objektiv Ska Du Välja Till Din Kamera? Kameror, linser & utrustning … Fotografi som minne Läs mer »


        Jag har silikonat en 10 mm frigolitbotten med några centimeters spalt fram till glasen fram och vid sidorna för att sand ska kunna skyla den bättre i ytterkanterna.

        Hittills har jag också fått dit långsidostagen ovanpå som förstärkning och stöd för nätet jag ska täcka tanken med.
        (hoppvänliga Channor får man se upp med)

        Nästa steg före provfyllning är kortsidestagen och två mittstag som limmas dit så snart långsidestagen härdat.

        Sedan dit med en frigolitbakgrundsskiva med pålimmad mattsvart plastfilm.

        Men nu...medan det härdar lite - gymet och benpass! : )

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #19
          Du kan lägga in bilder direkt i forumet se bara till att de inte är för stora.

          Dock vet jag inte hur man påverkar var bilden hamnar i texten, går det eller hamnar de alltid längst ned?
          Senast redigerad av DaRe; 03 juli 2011, 15:25.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Perfetto
            Användare
            • maj 2011
            • 124

            #20
            Uppdatering

            Tanken står på plats fylld till 75% ungefär. Filterbox, sand, grenar, några växter, en stor snäcka, ca 10 Malaysiska Sandsnäckor, 8 Ancistrusbäbisar, samt snart första lilla Channan på plats.

            Bild kommer

            Kommentar

            • Perfetto
              Användare
              • maj 2011
              • 124

              #21
              Vänster halva 720

              Senast redigerad av Perfetto; 17 juli 2011, 20:11.

              Kommentar

              • Perfetto
                Användare
                • maj 2011
                • 124

                #22
                Höger halva 720

                Senast redigerad av Perfetto; 17 juli 2011, 20:12.

                Kommentar

                • Perfetto
                  Användare
                  • maj 2011
                  • 124

                  #23
                  Hela 720

                  Senast redigerad av Perfetto; 17 juli 2011, 20:12.

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #24
                    Asläckert med roten upp över ytan.

                    Du kan lägga in bilderna direkt om du vill i tråden.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Perfetto
                      Användare
                      • maj 2011
                      • 124

                      #25
                      Tackar o niger vackert, DaRe....och jag ska tänka på det där med bilder direkt framöver.

                      720-spec:

                      Glas 10 mm överallt förutom kant- och mittenstag som är 8 mm.

                      "Bänk" av totalt 12 lecablock med två spånskivor mellan varje höjd. Akvariet vilar först på en 10 mm frigolitskiva och under den en vattentålig, svart playwoodskiva.

                      Eheimpump Compact 3000+ som sitter direkt kopplad mot en filterbox konstruerad av två 80 cm svarta blomlådor fyllda med blå filtermassa. Ger cirka 50 liters filtervolym.

                      Bottensubstrat Julas blästersand 100 kg.

                      Inredning av två större ekgrenar och några vita stenar som gömställen för de små liven. Det finns även gott om hålrum i grenarna.

                      Ännu inte så mycket växter, men det kommer fyllas på.

                      Belysningen är hemmabyggd av 6 st PowerLED-spottar på totalt 54W som kan justeras var och en för sig beroende på hur skarp ljuskälla man vill ha på olika ställen i tanken.

                      Just nu kör jag tanken fylld till ca 75% därför att jag inte har några täcklock ännu. Vill inte Gachua-ynglen inte ska få för sig att hoppa ut. Jag har bittra erfarenheter från tidigare relationer med Channor.

                      Invånare i detta frikostiga lebensraum:

                      6 st Tropiska Ch Gachua (Limbata), ännu bara 3-5 cm stora.

                      2 st Äppelsnäckor

                      Ca 8 Ancistrusbebisar på någon dryg centimeter.
                      (jag sålde mitt superavlande Ancistruspar, men de här bebisarna ramlade ur en rot när jag plockade ur tanken.)

                      10-talet Malaysisk Sandsnäcka....som jag antar är typ en miljard i övermorgon.

                      Så snart jag fått i fler växter ska CO2-dunkarna börja puttra, och för bästa upptag i vattnet så har jag en diffusor
                      "Ferplast CO2-mixer" som ska krossa bubblorna mikroskopiska.

                      Jag körde igång karet i fredags med bara pumpen igång och grenarna i. För att öka bakterietillväxten något, hällde jag i lite fiskfoder och några maltabletter. Tillsatte framåt kvällen en rejäl dos "Easystart" och planterade i samband med det de växter jag har i nu. Sedan fick det gå till morgonen därpå, då jag koppade in dels snäckorna och dels de små malbebisarna en efter en, där jag noggrant iakttog deras beteende i nya miljön innan jag släppte i nästa.

                      När alla isläppta invånare dagen efter (igår, söndag) såg pigga och glada ut, påbörjade jag ikoppning av de sex Gachuanerna. Det tog tid eftersom jag lät varje ikoppad individ gå en stund i karet först för att jag skulle kunna se eventuellt chockbeteende eller annat som kunde tyda på problem. Hursomhaver så fanns de alla i karet igår kväll och jag tillsatte en frusen tärning med mygglarver.

                      Idag måndag har jag ännu inte tänt upp tanken, så jag har inte inspekterat.

                      Kommentar

                      • irwin_fletch
                        Användare
                        • april 2010
                        • 306

                        #26
                        Vackert kar. Hur mycket har karet gått på när du limmat själv? Ska själv skaffa ett helglas 720 framöver. Vart fick du tag på 10 mm frigolitskiva och vart köpte du din vattentåliga träskiva?

                        Kommentar

                        • Perfetto
                          Användare
                          • maj 2011
                          • 124

                          #27
                          Ursprungligen postat av irwin_fletch
                          Vackert kar. Hur mycket har karet gått på när du limmat själv? Ska själv skaffa ett helglas 720 framöver. Vart fick du tag på 10 mm frigolitskiva och vart köpte du din vattentåliga träskiva?
                          - Glas + silikon + aceton har kostat mig ca 3000 SEK totalt.

                          Frigolitskivor i alla tjocklekar finns på Bauhaus, och även den vattentåliga plywooden. Frigolit är i princip gratis där, och just den vattentåliga skivan gick nog till runt 150 SEK gissar jag.

                          Kommentar

                          • irwin_fletch
                            Användare
                            • april 2010
                            • 306

                            #28
                            Vart har du köpt glaset? Har fått ett pris på 5000 i butik, men kanske lika bra att limma själv.

                            Kommentar

                            • Perfetto
                              Användare
                              • maj 2011
                              • 124

                              #29
                              Ursprungligen postat av irwin_fletch
                              Vart har du köpt glaset? Har fått ett pris på 5000 i butik, men kanske lika bra att limma själv.
                              - Glaset är förhandlat med en lokal kille här i Kalmartrakten, och ditt pris på 5000 SEK är ganska normalt för färdigt 720 tror jag.

                              Kommentar

                              • Perfetto
                                Användare
                                • maj 2011
                                • 124

                                #30
                                Köpte idag lite fler växter och även 5 kolsvarta Mollys för att liva upp akvariet lite.
                                Det blir lite ödsligt med 720 liter och 6 st. sandfärgade Channor på bara några centimeter. Behövs lite fladdrande fenor och glada Mollys : )

                                Kommentar

                                Arbetssätt...