Förbjuda alla husdjur? Inkl Fiskar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Norrland
    Användare
    • december 2009
    • 557

    #16
    Ursprungligen postat av Kajjjan
    Nu ska vi inte springa läkemedelsindustrins eller psykiatrins ärenden och uppfinna ytterligare idiotiska påhittade sjukdomar, men jag kan sträcka mig till att vissa former av liberalism är symptom på att något inte står rätt till.

    //Kaj
    Rädda alla guld fiskar och i samma veva promota dödandet av små barn? Ja då lider man av moralisk relativitet som Hitler. Här tror jag nog jag inte har uppfunnit något ny mental sjukdom.
    Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #17
      Mjo, ligger nog en del i det att även dubbelmoralen har en fin bostad i staterna. Jag är inte hundra på argumentet om att en dubbelmoral skulle vara dubbelt så bra heller, återkommer när jag klurat ut det.

      Problemet de verkar vilja komma åt liknar ju det med "invasive species", det är jag mer med på.
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8598

        #18
        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        Problemet de verkar vilja komma åt liknar ju det med "invasive species", det är jag mer med på.
        He he. Jag undrar ofta hur det skulle gå om intelligent liv skulle ta en titt på Tellus och dess innevånare. Invasive species, hmm, det kunde ju vara vi, det.
        Senast redigerad av Mikael W; 28 juni 2011, 11:10.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • Norrland
          Användare
          • december 2009
          • 557

          #19
          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Mjo, ligger nog en del i det att även dubbelmoralen har en fin bostad i staterna.

          Problemet de verkar vilja komma åt liknar ju det med "invasive species", det är jag mer med på.
          I USA ligger nog dubbel moralens epicenter. Demokraterna som demonstrerar, skriker, kastar sten och hatar krig och kapitalism säger inte ett knyst nu när krigs-grisen Obama regerar med sin mob. Dom är vidriga!

          Man kan undra vart alla Anti War bumber stickers tog vägen? Helt otroligt.

          Vi har nästan bara invasive species kvar här på Hawaii. Men argumentet är också att Hawaiianerna en gång i tiden var en invasive species. På tal om invasive. Funderat pa att vara lite mer invasive invandrare och krava skattebetalarna på pengar till ett Hedniskt tempel till Oden har på Oahu.
          Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #20
            Vet inte om jag minns fel, men är inte daggeckos på Hawaii ett av få exempel på "invasive species" som inte verkar ställa till något stort problem? Ett hedningtempel på Hawaii? Varför inte. *s* Då blir det mjöd vi dricker där på verandan...

            Mikael,
            sant att vi är en invasive species... vi behöver inte längre köra på det där med "föröken eder", det har vi rott i land. Och förstört massa natur, utrotat andra arter åssevidare under tiden. För tusan, vi greppar ju inte ens kretsloppet - lyfter ut små grejer från flera platser, "resursallokerar" dem till något större och dumpar det sedan i koncentrerad form någonstans där det kan skada. Ta t ex aluminium.

            Och vi löser ett problem och skapar några nya på vägen. Ex p-piller. Östrogen läcker ut i naturen och ger sterila (han)mörtar i Barsebäcks hamn. Verkar som om östrogenet även påverkar vår egen fertilitet - där någonstans ser jag Gud flina brett och klämma till med att "det man sår får man skörda". Vi ville ha sex utan att det blev barn av det, och det kanske faller ut så att vi verkligen får det - fast utan piller... *s*

            Vad fina vi är...
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Norrland
              Användare
              • december 2009
              • 557

              #21
              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Vet inte om jag minns fel, men är inte daggeckos på Hawaii ett av få exempel på "invasive species" som inte verkar ställa till något stort problem? Ett hedningtempel på Hawaii? Varför inte. *s* Då blir det mjöd vi dricker där på verandan...
              ...
              Ja det ar sant. Daggeckon ar en mysig addition till faunan har pa Hawaii. Med det ar grisen med. Den smakar jakligt fint efter att ha atit sig fet pa mountain apple. Mjöden bryggs redan. Riktigt mesig mjöd bryggd pa pineapple, lychee, guava, grapes, sugar cain, men det smakar. Föerfan kom hit så blotar vi med invasive species till Oden o Tor och dricker tropisk mjöd. Skrattar!

              Postar igen. Fångade en pa Fars Dag uppe i Manoa Valley.
              Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #22
                Hade jag haft sådana runt knuten fanns inte en chans att jag satt inne, en enda dag... *s* Just nu inte särdeles flyttbar, men en vacker dag tar jag med lite Gevalia och kikar förbi!!

                Annars får man ju ta seden/sejdeln dit man kommer.
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Norrland
                  Användare
                  • december 2009
                  • 557

                  #23
                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Hade jag haft sådana runt knuten fanns inte en chans att jag satt inne, en enda dag... *s* Just nu inte särdeles flyttbar, men en vacker dag tar jag med lite Gevalia och kikar förbi!!

                  Annars får man ju ta seden/sejdeln dit man kommer.
                  Ta med håven så fångar vi lite. Var har i förrgår med min dotter. Det finns en liten pleco mal samt gobies som ar snygga i denna ström. Föresten kommer Guld Geckon in i huset sa man kan sitta inne. Dom rackarna kan springa upp och ner i taket.
                  Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #24
                    Ursprungligen postat av Norrland
                    Ta med håven så fångar vi lite. Var har i förrgår med min dotter. Det finns en liten pleco mal samt gobies som ar snygga i denna ström. Föresten kommer Guld Geckon in i huset sa man kan sitta inne. Dom rackarna kan springa upp och ner i taket.
                    Vet du vilken goby det är?
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Norrland
                      Användare
                      • december 2009
                      • 557

                      #25
                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Vet du vilken goby det är?
                      Stenogobius hawaiiensis

                      Vet inte om det ar en sann goby men jag tror det.

                      Denna finns säkert har med men endast intill vattenfallet högst uppe i berget. Alla strömmar börjar med vattenfall här. http://hawaii.gov/dlnr/dar/images/lentipes.jpg Hajkar alltid ned ströms vid denna. Ska ta mig en tur uppströms nästa gång och titta.
                      Senast redigerad av Norrland; 30 juni 2011, 10:17.
                      Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #26
                        Ursprungligen postat av Norrland
                        Stenogobius hawaiiensis

                        Vet inte om det ar en sann goby men jag tror det.

                        Denna finns säkert har med men endast intill vattenfallet högst uppe i berget. Alla strömmar börjar med vattenfall här. http://hawaii.gov/dlnr/dar/images/lentipes.jpg Hajkar alltid ned ströms vid denna. Ska ta mig en tur uppströms nästa gång och titta.
                        Jovisst är det en smörbult. Den verkar vara en marin art som klättrar upp i sötvatten, men inte når så långt http://www.fishbase.org/Summary/spec...s&lang=English

                        Den andra är också en smörbult (= goby) men klättrar bättre. http://www.fishbase.org/Summary/spec...r&lang=English

                        Båda verkar tyvärr vara marina gissningsvis leker de i havet och har pelagiska larver = rejält svåra att odla (eller snarare att föda upp ynglen). Jag satsar just nu på att föda upp yngel från en svensk smörbult med pelagiska yngel (sandstubb)
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Norrland
                          Användare
                          • december 2009
                          • 557

                          #27
                          Ursprungligen postat av Ola Svensson
                          Jovisst är det en smörbult. Den verkar vara en marin art som klättrar upp i sötvatten, men inte når så långt http://www.fishbase.org/Summary/spec...s&lang=English

                          Den andra är också en smörbult (= goby) men klättrar bättre. http://www.fishbase.org/Summary/spec...r&lang=English

                          Båda verkar tyvärr vara marina gissningsvis leker de i havet och har pelagiska larver = rejält svåra att odla (eller snarare att föda upp ynglen). Jag satsar just nu på att föda upp yngel från en svensk smörbult med pelagiska yngel (sandstubb)
                          Wow. Va kul. Hadde Stenogobius i akvarium. Dessa var svåra att få att trivas. Dom har enorm mun med åt endast små particklar. Hadde vad jag tror tre honor och en hane. Den andra hanen blev ratad av den starkare hanen. Den svarta med orange band är förbjuden att fånga.
                          Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #28
                            Nu blev jag ju inte lite sugen... najs bilder på najs ställen!! Klättrande gobys är annars så häftigt!! Spana in detta klipp, någonstans runt 10.00:
                            Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

                            Ska vara filmat på Hawaii. Kan inte identifiera gobyn iaf, men verkligt kul grej. Och för somliga är det runt knuten... *s*

                            Ola, hoppas det går fint med odlingen. Mycket nyfiken på det, finns en del Stiphodon som vore kul att prova odla. De har lagt rom i sötvatten, men larverna är otroligt små (grymt stora kullar också, antyder att de växer upp i havet).

                            Hilsen,

                            /P
                            Senast redigerad av PatrikMalmo; 01 juli 2011, 09:28.
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • Bjorn
                              Användare
                              • oktober 2009
                              • 939

                              #29
                              Ursprungligen postat av Norrland
                              /../Föerfan kom hit så blotar vi med invasive species till Oden o Tor och dricker tropisk mjöd. Skrattar! /../.
                              Ett riktigt blot kräver också minst en slaktad häst att frotsa på.

                              (Vilket "kristendommen" förbjöd då det traditionellt gjordes när de gamla asagudarna hedrades, vilket är anledningen till att vi äter så lite häst här i norden idag)
                              Newbie December 2009
                              Malawi: 450 liter
                              Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                              Järfälla/Stockholm

                              Kommentar

                              • Norrland
                                Användare
                                • december 2009
                                • 557

                                #30
                                Ursprungligen postat av Bjorn
                                (... vilket är anledningen till att vi äter så lite häst här i norden idag)
                                Det ätes med gusto fortfarande i Norrland. Men sa ar vi nog i grund hedningar fortfarande.
                                Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...