Börjar hända grejer här också Lek av H Deppi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RobinH
    Användare
    • augusti 2008
    • 2150

    #16
    Ursprungligen postat av jinnarparen
    Jag trodde att dessa två var hanar.
    Men, det ser mer och mer ut som om det är ett par.
    Lekförberedelser är i full gång i karet.
    Jag har ju en nästan helvit hane också, skall nog försöka få ihop honan med honom senare.
    Om hon nu inte bara vill ha stora gossar, denna röda hane är ju rätt massiv redan nu fastän den bara är 12-13 cm.
    Måste bara säga igen att dom fotona du tar e helt otroliga...
    CA

    Kommentar

    • jinnarparen
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 2670

      #17
      Ursprungligen postat av RobinH
      Måste bara säga igen att dom fotona du tar e helt otroliga...
      Tackar!

      Det är lite efterarbete också när jag framkallar dem.
      Men utan en bra ursprungsbild är det svårare. därför så blir det många bilder som kasseras direkt. Att ha en blixt ovanpå karet och en blixt vid sidan om mig ger tillräckligt med ljus.

      Det efterarbete som jag gör är; beskär bilden, minska storleken på den, mörkar ner högdagrarna litet, rensar bilden från "småskräp", brusreducerar den lite samt skärper sen till den lite.
      Det tar väl 5-10 minuter per bild.
      Åter till CA

      Det är där jag hör hemma

      Kommentar

      • jinnarparen
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 2670

        #18
        Plockade upp ca 100 nykläckta yngel idag.
        Blir det fler lekar så får föräldrarna sköta det själva, tror de kommer att klara det rätt bra.

        Det håller på att bli översvämning av små yngel, som man vill spara, i huset.
        I ett annat kar så har mina H Carpinte 'escondido' lekt, ynglena blir frisimmande om någon dag. Dessa skulle jag också vilja spara.
        För lite kar igen ser det ut som...
        Åter till CA

        Det är där jag hör hemma

        Kommentar

        • RobinH
          Användare
          • augusti 2008
          • 2150

          #19
          Ursprungligen postat av jinnarparen
          Plockade upp ca 100 nykläckta yngel idag.
          Blir det fler lekar så får föräldrarna sköta det själva, tror de kommer att klara det rätt bra.

          Det håller på att bli översvämning av små yngel, som man vill spara, i huset.
          I ett annat kar så har mina H Carpinte 'escondido' lekt, ynglena blir frisimmande om någon dag. Dessa skulle jag också vilja spara.
          För lite kar igen ser det ut som...
          Kanon Rickard ta nu väl hand om deppi yngeln finns ju nog rätt många som vill ha dom!

          Har det inte blivit något med salvini eller istlanumen än?
          CA

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #20
            Har du bilder på dina Escondido? Hur stora är de?
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • jinnarparen
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 2670

              #21
              Ursprungligen postat av RobinH
              Kanon Rickard ta nu väl hand om deppi yngeln finns ju nog rätt många som vill ha dom!

              Har det inte blivit något med salvini eller istlanumen än?
              Salvinin lekte på en av rötterna, men det blev inget. Vem vet, det är kanske samma problem som jag hade med deppin. Ägg på rötterna funkar inte.

              Istlanumen är på g. Hanen är ju oskuld än så länge så han fattar inte vad honan vill (eller så ser han inte henne, hon är ju så liten).

              DaRe: Jag har inga bilder på de escondido som jag har nu. Vem vet om det ens är escondido. Köpte i alla fall de i slutet av förra året från Glaser, via Nol. Då namngavs de som escondido.
              I vilket fall som helst så påminner de väldigt mycket om de escondido som jag vid 2 tillfällen plockade in från TUIC för ett antal år sedan
              Åter till CA

              Det är där jag hör hemma

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #22
                Jag köpte nämligen min ungefär samtidigt från Glaser via Lagret och var lite nyfiken hur dina såg ut. Tyvärr verkar jag fått tag på 4 hannar. Du har ingen hona till övers.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • jinnarparen
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 2670

                  #23
                  Ursprungligen postat av DaRe
                  Jag köpte nämligen min ungefär samtidigt från Glaser via Lagret och var lite nyfiken hur dina såg ut. Tyvärr verkar jag fått tag på 4 hannar. Du har ingen hona till övers.
                  Jag har 2 par, det andra kommer dock inte till riktigt i det kar de går. Sen går det någon liten fisk till som skulle kunna vara en hona.
                  Paren är dock inte så stora och det är faktiskt lite tråkigt att det ena paret redan har lekt.
                  Jag tror detta kommer att påverka tillväxten negativt framför allt på honan.
                  Hanarna är väl ca 10-11 cm och honorna ca 6-7 cm, så de är små.
                  Att det blev lek nu beror med all sannolikhet på att de fick chansen när de kom ned som enda fiskar i ett nytt kar.
                  Åter till CA

                  Det är där jag hör hemma

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #24
                    Hur ser jag bäst skillnad på könen? genitalpapillen, eller vad det nu heter
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • jinnarparen
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 2670

                      #25
                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Hur ser jag bäst skillnad på könen? genitalpapillen, eller vad det nu heter
                      Honorna har en, ganska tydlig, svart fläck i ryggfenan.
                      Denna fäck kan även synas hos hanarna. Men den är då inte lika tydlig, lite mer grå med diffusa kanter.
                      Sen blir hanarna, som regel, kraftigare och växer fortare.
                      Åter till CA

                      Det är där jag hör hemma

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #26
                        Måste kolla, visste inte att även dessas honor har svart fläck på ryggfenan.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • jinnarparen
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 2670

                          #27
                          Ursprungligen postat av DaRe
                          Måste kolla, visste inte att även dessas honor har svart fläck på ryggfenan.
                          Den svarta fläcken på ryggfenan bland honor är vanligare an vad man tror.
                          H carpinte, cyanoguttatum, deppi har den
                          T Ellioti, Helleri , V Argentea har den också
                          C Salvini har ju också en variant på svart fläck i ryggfenan
                          Nu har jag namngivit de arter som jag har/haft och som jag kommer på.
                          Det finns säkert fler
                          Åter till CA

                          Det är där jag hör hemma

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #28
                            Tack jinnarparen! Bra lista.

                            Det framgår inte här:


                            Uppdatering kanske.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • jinnarparen
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 2670

                              #29
                              Efter att de kvarvarande 5 stora hanarna fick flytta till Sandby ciklidhobby igår så kunde de små deppina äntligen få ett kar att växa till sig i.
                              Jag har väldigt försiktig med uppskattningen på hur många deppiyngel jag har.
                              140 st var det som fick flytta in i 600 l karet (och då har jag redan sålt 50 st). 2 cm är de nu, framåt årsskiftet borde det vara dags att gör sig av med de flesta.

                              De stora hanarna börjar verkligen bli massiva nu, 22-23 cm är de största. Men när det stod mellan 5 stora av samma kön och 140 av förhoppningsvis olika kön så var valet ganska enkelt.

                              Sen får jag passa på att informera om att de deppibilder som jag la in i denna tråd nog ger en betydligt bättre bild av hur vacker denna art är, så byt ut en del bilder i artregistret.
                              Åter till CA

                              Det är där jag hör hemma

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                #30
                                Will do. När jag får tid. Ove kanske kan byta ut en del?

                                Vore ju super om vi kunde få in bilder på hane hona där man ser könsskillnader.
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...