Snyggt akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim E
    Användare
    • februari 2010
    • 128

    Snyggt akvarie

    Hej på er..

    Måste fråga er vad ett snyggt akvarie är för er. det har ju många ggr varit så att det ska va 'stylat' på ett eller annat vis, men tittar man i naturen så finns ju knapt det, det e dyig botten o växter som växer år alla håll. vart jag vill komma är att, jag skiter numera i hur allt växer o så, jag håller borta alger på rutan och jag ser till att alla mår bra.

    Hur ser ni på saken ???

    Jocke
    Jocke Eriksson
    SA/CA 250liter, 720liter & yngelkar 64lit
  • Gäst

    #2
    Jag blev nyss utloggad utan förvarning (!) när jag var i full färd med att skriva ett långt inlägg så jag skall fatta mig kortare och summera mina tankar kring frågeställningen... (Så gott jag kan, hehe... )

    Jag ser det som så att skönhet ligger i betraktarens ögon vilket naturligtvis innebär att olika människor kan ha olika uppfattningar om vad som är ett snyggt akvarium eller inte och så tycker jag ochså att det skall vara (Känns viktigt att betona det)... Objektivt tycks det dock finnas ett antal kriterier att uppfylla för att en majoritet skall anse att ett akvarium är attraktivt men dessa kriterier förefaller vara estetiskt allmängiltiga och inte specifika kring just akvaristiken. Subjektivt anser jag att ett snyggt akvarium är ett akvarium vars utseende motsvarar de personliga förväntningar och planer jag/någon haft för det på förhand... Allra helst om förväntningarna ligger utanför det vedertagna. Här spelar de individuella kunskaperna in... Dvs, det krävs erfarenheter för att kunna frambringa en visualiserad ide (Som ochså fungerar i praktiken) men även för att kunna göra en rättvis planering/bedömning utifrån ett svårighetsperspektiv.
    Omvänt... De värsta resultaten frambringas troligen när man försöker sig på att skapa något som ligger utanför den personliga kunskapsnivån.

    Mvh/Andreas.

    Kommentar

    • nicson
      Användare
      • januari 2010
      • 639

      #3
      Ursprungligen postat av Joakim E
      Hej på er..

      Måste fråga er vad ett snyggt akvarie är för er. det har ju många ggr varit så att det ska va 'stylat' på ett eller annat vis, men tittar man i naturen så finns ju knapt det, det e dyig botten o växter som växer år alla håll. vart jag vill komma är att, jag skiter numera i hur allt växer o så, jag håller borta alger på rutan och jag ser till att alla mår bra.

      Hur ser ni på saken ???

      Jocke
      Jomän - naturen varierar inte så mkt över 1 kvadratmeter eller så. Det skulle bli ganska enahanda att lyfta in en bit rakt av. Tycker nog det intressantaste akvariet ofta är att axplock av företeelser/arter som förekommer i en sjö/flod/bäck även om det är osannolikt att hitta allt detta på en yta stor som ett kar.

      Snyggt är en annan femma. Alger är ju inte precis vackra men jag vill ha dem för att det känns bra att se fiskarna utöva ett naturligt beteende genom att beta dem. För utomstående är det bara fult.

      Kommentar

      • Norrland
        Användare
        • december 2009
        • 557

        #4
        Samma fråga kan ställas om valet av Hustru. Skrattar!
        Det är nog bäst att låta var och en fundera ut vad som bemöter en med belåtenhet utan att sammanfatta kvalificationer om vad som utgor fint eller fult.

        Men, det ar onekligen en intressant fråga.
        Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

        Kommentar

        • Joakim E
          Användare
          • februari 2010
          • 128

          #5
          Tack för alla fina svar. Håller med om att allt ligger i betraktarens ögon, jag har sett många supersnygga o stylade kar, kanske inte så naturliga men ändå vackra.

          Ha det kanonbra
          Jocke Eriksson
          SA/CA 250liter, 720liter & yngelkar 64lit

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Jag väljer ut områden i tänkta sjöar där lekar förekommer och min inspiration är gamla insjöar i Sverige där jag dök som ung och längs stränder och grund samlas gärna lite bråte och där brukar lek förekomma eftersom yngel kan gömma sig där.

            Därav snåriga kar med onödigt mycket rötter. I snitt ser ju en sjö väldigt annorlunda ut, men där händer ju inte så mycket...
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Engelholm Audio
              Användare
              • augusti 2009
              • 366

              #7
              Ursprungligen postat av Joakim E
              Hej på er..

              Måste fråga er vad ett snyggt akvarie är för er. det har ju många ggr varit så att det ska va 'stylat' på ett eller annat vis, men tittar man i naturen så finns ju knapt det, det e dyig botten o växter som växer år alla håll. vart jag vill komma är att, jag skiter numera i hur allt växer o så, jag håller borta alger på rutan och jag ser till att alla mår bra.

              Hur ser ni på saken ???

              Jocke
              Jag kan uppskatta lyckade bidrag från dom olika genrerna! Dom 100% biotops-trogna, 100% lowtech-karen har en enorm respekt hos mig. Likaväl uppskattar jag dom 100% hightech karen med en grönska och växtkraft som sällan eller aldrig ses ute i naturen!

              Amazon below water visar riktiga bilder som faktiskt ändå kan påminna om resultatet i hightech-kar!
              Vänliga hälsningar, Pär!
              CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
              Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

              Kommentar

              Arbetssätt...