Intressant om elbilar och sopsortering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjorn
    Användare
    • oktober 2009
    • 939

    Intressant om elbilar och sopsortering

    Kan til og med gi mer CO2-utslipp, sier forskerne.

    Newbie December 2009
    Malawi: 450 liter
    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

    Järfälla/Stockholm
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Nu var det en hel massa preferenser för att slutsatserna ska bli giltiga, så jag köper inte det där rakt av serru!! *s*
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Bjorn
      Användare
      • oktober 2009
      • 939

      #3
      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Nu var det en hel massa preferenser för att slutsatserna ska bli giltiga, så jag köper inte det där rakt av serru!! *s*
      Ja det är klart, när det finns en väldigt massa referenser i artikeln så får man skylla på preferenserna. Vad för preferenser är det du känner dig osäker på då?
      Newbie December 2009
      Malawi: 450 liter
      Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

      Järfälla/Stockholm

      Kommentar

      • Donkiwin
        Användare
        • november 2008
        • 95

        #4
        Avfall er ikke et miljøproblem lenger, ettersom så og si hele utslippene fra avfallsbehandlingen blir renset.

        Hur menar man då ? Norge exporterar en hel del sopor till Sverige som bränns. Klart att Norge "slipper" undan tex CO2 utsläppen från sina sopor. Dock är själva förbränningen ganska "snäll" mot miljön.

        Kommentar

        • Bjorn
          Användare
          • oktober 2009
          • 939

          #5
          Ursprungligen postat av Donkiwin
          Avfall er ikke et miljøproblem lenger, ettersom så og si hele utslippene fra avfallsbehandlingen blir renset.

          Hur menar man då ? Norge exporterar en hel del sopor till Sverige som bränns. Klart att Norge "slipper" undan tex CO2 utsläppen från sina sopor. Dock är själva förbränningen ganska "snäll" mot miljön.
          Hur jag menar? Inget annat änn att artikeln talar för sig själv (och självklart inte innefattar endast Norges mijöaspekt bla för att Norge ingår i samma energimarknad som b.l.a Sverige)... Vårat ansvar för miljön och hur vi bäst påverkar den så lite negativt som möjligt bör ha ett utgångspunkt i fakta och inte en religöst okritiskt och verklighetsfrämmande godtagande av påståenden som framförs av personer vi uppfattar som autoriteter. Att bl.a. Merparten av värdens elproduktion består av förbränning av fosilt kol, vilket är ett faktum som vilken sökning på Google bekräftar... samtidigt som den planerade utfasningen av kärnkraft i Europa kommer innebära ett större behov och satsning på förbränning av kol för elproduktion... Gör el till en betydligt smusigare energikälla änn förbränning av olja rafinerar till bensin eller diesel....
          Newbie December 2009
          Malawi: 450 liter
          Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

          Järfälla/Stockholm

          Kommentar

          • Suma
            Användare
            • januari 2011
            • 606

            #6
            Vid bedömning av miljöpåverkan inom transport används ofta LCA (livscykelanalys) som bedömningsunderlag. Dvs från vaggan till graven....de fall jag studerat bidrar både tillverkning och destruktion förvånandsvärt lite vid slutlig summering....det som slår är vikt/ förbrukning.Ska kolla lite vilka faktorer som används map kol vs. annan typ av el...men inte idag...
            -------------------
            Mats

            Kommentar

            • Pelle
              Användare
              • maj 2002
              • 387

              #7
              Självklart är det som står i artikeln om elbilar logiskt och trovärdigt, det finns ingen anledning att betvivla det? (Däremot har jag inte riktigt koll på återvinnings delen av artikeln)

              Verknings graden i en elbil blir naturligtvis sämre än i en modern förbränningsmotor. Och naturligtvis så ökar utsläppen av CO2 om den el energin måste produceras av kolkraft.
              Så enkelt är det!

              Kol brytningen och kol krafts utbyggnaden i världen är helt enorm just nu. Det öppnas nya gruvor och gruvfält kontinuerligt.
              Så helt klart så täcks den ökande efterfrågan på el av kol producerat! Vindkraft och andra alternativa energi källor bidrar ytterst marginellt.

              Det är bara i Europa som kol producerat el har minskat de sista åren, men det beror till största delen på att tung industri produktion flyttas till asien.

              Kol brytningen kommer naturligtvis att öka ytterligare som följd av politiska beslut i regeringar världen över på grund av Fukushima haveriet. Planerade kärnkrafts utbyggnader stoppas och ersätts med kol prod el.

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Ursprungligen postat av Bjorn
                Ja det är klart, när det finns en väldigt massa referenser i artikeln så får man skylla på preferenserna. Vad för preferenser är det du känner dig osäker på då?
                Känner mig inte osäker, men ta det med elbilarna. Om jag nu greppar det rätt är argumenten mot dem:
                - De används oftast som andrabil i rika familjer.
                - De släpper ut mer CO2 än en modern bil, OM (notera om) strömmen är producerad av olja, kol eller gas.
                - De bidrar till utsläpp genom själva produktionen av dem (fast det gör ju andra bilar också).
                - Elbilar "stjäl" resenärer från kollektivtrafiken, plus hindrar kollektivtrafiken iom att de får köra i samma filer som den.

                - Ett resonemang förs om varifrån elen kommer, tycker det är lite märkliga vridningar där: Norge importerar el från kolkraft, men exporterar el från vattenkraft. Sedan nämns att el som produceras av vattenkraft och förbrukas av elbilar i Norge i stället kunde bidra till att minska beroendet av el producerad av kol i Europa. Hur de får ihop det där till argument mot elbil är jag inte helt med på. "Meningslöst att skifta ut bilparken idag, eftersom så mycket el produceras av kol" - men isses, förändringar börjar någonstans. Om elbilen släpper ut mindre CO2 än en normal bil (om elen är miljövänlig) så är det väl inte elbilen det är fel på? Precis som allt annat så blir också elbilarna effektivare om vi fortsätter utveckla dem.

                Well - var är jämförelsen med elbil som enda bil i en familj utanför stan? Jämförelsen med elbil vs modern bil, om elbilen drivs av miljövänlig el (de hintar om att det är bättre, men döljer det snyggt)? Argumenten handlar mer om hur elbilen används, vilket då ibland (men inte alltid) ökar CO2-utsläppen. Anser artikeln rätt så vinklad och förvirrande. Massa länkar till studier ger intryck av seriositet, men de använder slutsatserna rätt märkligt tycker jag. Ungefär så.

                Det enda man kan lita på med media är att de inte går att lita på. Jag brukade göra undantag för serierna (dvs att man iaf kunde lita på dem), men efter att ha sett ett gäng feltryck där tvingades jag släppa det också... *s*

                Hilsen,

                /P
                Senast redigerad av PatrikMalmo; 26 juni 2011, 09:15.
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Kajjjan
                  NCS Medlem
                  • juni 2008
                  • 1882

                  #9
                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Det enda man kan lita på med media är att de inte går att lita på. Jag brukade göra undantag för serierna (dvs att man iaf kunde lita på dem), men efter att ha sett ett gäng feltryck där tvingades jag släppa det också... *s*

                  /P


                  //Kaj

                  Kommentar

                  Arbetssätt...