Algblomning eller maskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niro
    Användare
    • december 2002
    • 12

    Algblomning eller maskar?

    Hej

    Jag har ett 45 liters akvarium med 3 st N. Multifasciatus. På grund av att de blev aggresiva när de fick yngel har jag inte kunnat ha i någon algätare på länge. Det har fått till följd att jag haft rätt mycket alger på stenar och snäckor men har inte tyckt att det gjort så mycket. För några dagar sedan så upptäckte jag en mängd små vita "streck" som svävar omkring i vattnet ca 1-3 mm långa. Jag slutade mata och mörklade akvariet i två dagar men när jag nu tittade på det hade det blivit mycket värre och det ser nu nästan grumligt ut av alla streck som flyter omkring. Jag börjar bli rädd för att det snart ska bli syrebrist i akvariet och känner att jag måste göra något. Vet någon vad jag råkat ut för och vad man gör för att råda bot på problemet? Tacksam för snabba svar.

    /Niklas

    PS. Har matat sparsamt (cyklops och räkmix) och varit noga med vattenbyten så jag tror inte att det är orsaken till problemet.

  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Du verkar som om du fått en infusorieblomning i vattnet. Vilken sort vågar jag inte ge mig in på. Toffeldjur är vanligast men dina verkar lite stora. Det kan vara lite knepigt att bli av med. Totalrengöring är det enklaste. Annars kan du odla indiangoby, humlakilli, stänktetra el dyl. När man försöker få igång infusoriekulturen så går det inte men när man inte vill ha den så är det mycket lättare. Fiskyngel äter dem så speciellt farligt är det inte. Om du skulle samla upp alla så väger de faktiskt inte så mycket, men sköt vattenbytena ordentligt samt genomlufta för säkerhets skull.

    Ett annat alternativ är blågröna alger. Dessa kan också finnas som små maskar och de rör sig lite som sådana också. Dessa brukar flyta upp till ytan om du stänger av filtret och vattnet ser grönt ut om du lyser från sidan. Dessa är tyvärr svårare att bli av med.

    En lösning att bli av med frilevande organismer är UV-filter men i ditt fall är det lite "over-kill".

    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    Arbetssätt...