problem med dimmigt i akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carl
    NCS Medlem
    • maj 2002
    • 374

    #16
    Hej.
    Kan bara hålla med DaRe, jag har fått dimmigt vatten ibland under åren, ofte samma burk där det återkommer, i mitt fall svävalger, och om det finns ett litet grönt sken i dimman är det det definitivt.
    Jag har provat ALLT. Endast UV-ljus funkar. Tro mig, jag har mörklagt 14 dagar, slutat mata, stoppat i konkurrerande snabbväxande växter, provat alla vattenberdningar men det är bara UC-ljus som funkar i längden, annars kommer det alltidi tillbaka. Mitt tips är att inte bry dig om nåt annat än att fixa UV-lampa och liten pump som kör vatten igenom. Billigast i längden och bäst för nattsömnen.
    /Carl
    www.stockholmsciklidklubb.com

    Kommentar

    • classe
      NCS Medlem
      • april 2007
      • 1147

      #17
      Ursprungligen postat av Carl
      Hej.
      Kan bara hålla med DaRe, jag har fått dimmigt vatten ibland under åren, ofte samma burk där det återkommer, i mitt fall svävalger, och om det finns ett litet grönt sken i dimman är det det definitivt.
      Jag har provat ALLT. Endast UV-ljus funkar. Tro mig, jag har mörklagt 14 dagar, slutat mata, stoppat i konkurrerande snabbväxande växter, provat alla vattenberdningar men det är bara UC-ljus som funkar i längden, annars kommer det alltidi tillbaka. Mitt tips är att inte bry dig om nåt annat än att fixa UV-lampa och liten pump som kör vatten igenom. Billigast i längden och bäst för nattsömnen.
      /Carl
      ja tack för tippt av dig Carl.. jag har släcka den från den i torsdags till nu så känner mig längtar efter den se fiskar.. men får vänta till nästa den helgen.. jaa den är nattsömnen där.. ser den har blev lekte av den en del där min fiskar har få munruvare...skall testa den och visa den så ni får veta av mig om allt..
      375 LITER Malawi arter..
      74 Liter Malawi yngel...

      Kommentar

      • classe
        NCS Medlem
        • april 2007
        • 1147

        #18
        Ursprungligen postat av DaRe
        Tycker nog det ser mer ut som infusorier och jag hade det en ganska lång period. Jag fick aldrig riktigt bukt på det problemet. Men även här fungerar UV-Ljust väldigt bra och eventuellt mörkläggning.

        Infusorier blir värre av vattenbyten och ett väl inkört akvarium motverkar infusorier.

        Prova att:
        skaffa uv-filter eller mörklägg 3-4 dagar totalt utan mat.
        samt
        byt inte vatten i 3 veckor och mata försiktigt en vecka.

        Kanske kan det hjälpa, men som sagt jag lyckades inte bli av med dem. Dock försvann de av sig själv efter en månad eller så.
        ja hört om den så jag har prata med kent i nol om den så den mörklägg o nattsömna börjar med det ,där nu så får se vad hänt kommer det blir där.. så du har rätt den ser den som han tala det... har gått nu fem dagar den mörklägg o nattsömna där hos mig .. ser den har en del leka sig ...
        375 LITER Malawi arter..
        74 Liter Malawi yngel...

        Kommentar

        • classe
          NCS Medlem
          • april 2007
          • 1147

          #19
          nu jag får väntat på den lys där så nu går i två veckor den och sista jag var bytt vatten den i 30 juni.. nu idag är 14 juli.. skall jag forsätter släcka den nu till efter lördag eller nu?? så känner mig längtar det... eller vänta till lördag???
          375 LITER Malawi arter..
          74 Liter Malawi yngel...

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #20
            Borde ju räcka nu tror jag. När du släcker ska det vara totalt mörker. Helst filt över akvariet så inget ljust slipper in.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • classe
              NCS Medlem
              • april 2007
              • 1147

              #21
              Ursprungligen postat av DaRe
              Borde ju räcka nu tror jag. När du släcker ska det vara totalt mörker. Helst filt över akvariet så inget ljust slipper in.
              ok så¨jag vänta den till lördag tycker mig där .. forsätter där är mörka där hos mig nu i 2 veckor..
              375 LITER Malawi arter..
              74 Liter Malawi yngel...

              Kommentar

              • classe
                NCS Medlem
                • april 2007
                • 1147

                #22
                visa den bild nr 1 har jag gick den släcka mörka i två veckor den från 30 juni till idag så nu ljus den idag med fin vatten där hos mig på bild 2-3-4 den...
                375 LITER Malawi arter..
                74 Liter Malawi yngel...

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #23
                  Ser ju bra ut, det kanske räcker då med andra ord?!
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • classe
                    NCS Medlem
                    • april 2007
                    • 1147

                    #24
                    ja nu släcka jag den så den gick mindre 2 tim ljus.. så mkt försiktigt...
                    375 LITER Malawi arter..
                    74 Liter Malawi yngel...

                    Kommentar

                    • classe
                      NCS Medlem
                      • april 2007
                      • 1147

                      #25
                      tack mkt.. men köra försiktigt nu med ljus andra dagar så mindre tre tim för idag o igår två tim.. så inte vill krångla igen.. ge mat inte idag heller..
                      375 LITER Malawi arter..
                      74 Liter Malawi yngel...

                      Kommentar

                      • classe
                        NCS Medlem
                        • april 2007
                        • 1147

                        #26
                        har ett par dagar den köra samma fyra timmar ljus här min karet...
                        o har ge mata den första dag är lördags den så ser mkt fin vatten o pigga ut där.. så lite höjer nu ljus här för idag högst sex timmar för dag o dom gick fin med här nu mkt färg fiskar...
                        375 LITER Malawi arter..
                        74 Liter Malawi yngel...

                        Kommentar

                        • classe
                          NCS Medlem
                          • april 2007
                          • 1147

                          #27
                          gått fint där med min akvarium nu den o dom mår bra o inte kommer dimmigt så jag lite höjer den med till 6 timmar per dag för ljus o jag matar två ggr så den försiktig lite.. så ev skall byta vatten där idag el imorgon den är fin där nu ingen dimmigt o har nya 13 röda zebror där så dom mår bra o fina tillsammans där...
                          375 LITER Malawi arter..
                          74 Liter Malawi yngel...

                          Kommentar

                          • classe
                            NCS Medlem
                            • april 2007
                            • 1147

                            #28
                            den går över alla den är bra där hos mig.,.
                            har bytt vatten 30-35 procent igår där så den mår bra fiskar och fina vatten där. så jag har fått odlar cirka 35 yngel av ps.sp.acei "white tail".. o kommer oxå en fullerbornihona munrúvare där så den.. alla är fin där i min akvarium ..
                            Senast redigerad av classe; 22 juli 2011, 17:35.
                            375 LITER Malawi arter..
                            74 Liter Malawi yngel...

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #29
                              Härligt att höra. Aldrig kul med dimma. Då vet vi att det kan fungera med mörkläggning i alla fall.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • classe
                                NCS Medlem
                                • april 2007
                                • 1147

                                #30
                                Ursprungligen postat av DaRe
                                Härligt att höra. Aldrig kul med dimma. Då vet vi att det kan fungera med mörkläggning i alla fall.
                                jaa så löser alla över nu.. den mår bra o fint vatten där nu så rätt.. alla får veta om den så vising av mig...
                                375 LITER Malawi arter..
                                74 Liter Malawi yngel...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...