Mäta nitrat eller ledningsförmåga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    Mäta nitrat eller ledningsförmåga

    Kopplade in ett Fluval G3 filter idag och satt o kollade lite på displayen, då såg jag att microSiemens värdet låg på 389 vilket jag tycke var konstigt eftersom jag inte tillsatt några salter.

    Men... nitratet höjer ju konduktiviteten vilket jag inte tänkt på förut. Så jag började byta vatten och sakta sakta sjönk ju konduktiviteten... Så detta känns som ett bättre sätt att kolla vattnet på, lite mer exakt.

    Det ska bli kul att se hur detta filter tar sig i övrigt.
    http://www.aquariumstockholm.se/
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Coolt med ett filter med inbyggd mätare för uS.

    ÄR det direkt kopplat till kH? Finns det tabeller?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • nicson
      Användare
      • januari 2010
      • 639

      #3
      Practical Fishkeeping No.8 2010 har en artikel om konduktivitet. Du har just tvingat mig att läsa om den. Förresten kan alla ciklidister med behållning surfa in på practicalfishkeeping.co.uk. Om man bortser från deras viktorianska arv vilket fortfarande förföljer dem "No sex please, we´re British" så finns här mkt intressant.

      Andra enheter som kan vara kul att mäta i är mSievert, rem o rad.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Kul grej med filtret. Har nyligen köpt en ledningstalsmätare och kollat runt i alla burkarna. Rätt stora skillnader, vilket jag kunnat koppla till skötselregim. Jag lärde mig mer om mina burkar på 20 minuter med mätaren än jag gjort på flera år med andra saker... *s*
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Suma
          Användare
          • januari 2011
          • 606

          #5
          Alltid ska man va 2:a...Kollade precis på vad det finns för mätare på Conrad. ..gillar tanken med att mäta, göra diagram och svara med MyS/cm när någon frågar om vattenvärden...Vad köpte du för någon mätare?
          -------------------
          Mats

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Kul grej med filtret. Har nyligen köpt en ledningstalsmätare och kollat runt i alla burkarna. Rätt stora skillnader, vilket jag kunnat koppla till skötselregim. Jag lärde mig mer om mina burkar på 20 minuter med mätaren än jag gjort på flera år med andra saker... *s*
            Jag kände samma sak... grymt skoj faktiskt.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Ursprungligen postat av Suma
              Alltid ska man va 2:a...Kollade precis på vad det finns för mätare på Conrad. ..gillar tanken med att mäta, göra diagram och svara med MyS/cm när någon frågar om vattenvärden...Vad köpte du för någon mätare?
              Fick erbjudande om en Tunze, och det var "an offer I couldn´t refuse". Säljaren var lite fundersam, mätaren hade aldrig använts och legat "still" länge. Kollade därmed kalibreringen mot kranvattnet först. Av någon märklig anledning ska vi ha 370 mikrosiemens i kranvattnet härnere. Mätaren tickade in på 369... och efter ett tag 370. Jag var ful och sa att jag inte kan betala för sådant mög som mäter en hel mikrosiemens fel!! Skitprylar... *s*
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              Arbetssätt...