Hjälp med träakvarium......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • luppe
    Användare
    • februari 2006
    • 154

    Hjälp med träakvarium......

    Hej jag har byggt en burk i byggplyfa som är limmat med 2 komponents vattenfast trälim samt skruvad har även dragit en siliconsträng i skarvarna. Burken har varit vattenfylld i 4 år men det har nu börjat sipra vatten längs ena långsidan. Behöver nu tips på hur man kan få det tätt. Har varit i kontakt med några butiker där ingen kunnat hjälpa mej. Äre dålig fästförmåga av silicon på byggplyfa? eller ska jag prova silicona om igen?
    Finns det något annat material som man kan använda? Kan man sätta glasfiberremsor vid skarvarna?

    Nån som har en ide.....behöver burken intakt ganska snart.
    Mvh/Bosse
  • nicson
    Användare
    • januari 2010
    • 639

    #2
    Hur tjock är plyfan? Läckan kanske uppkommit på långsidan om plyfan böjt sig. Har du redan tömt karet? Tror för övrigt att mkt lim fäster ganska dåligt på plyfa...

    Finns en bild eller två?

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Det finns ju något lim man kan använda under vatten, eller har du tömt det nu?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Suma
        Användare
        • januari 2011
        • 606

        #4
        Hur har du ytbehandlat plyfan invändigt?
        -------------------
        Mats

        Kommentar

        • luppe
          Användare
          • februari 2006
          • 154

          #5
          Jag har tömt karet....ville inte ha 1000 l på golvet, har inte ytbehandlat plyfan på insidan...gjorde ett försök med akvarielack men det lossnade. Det är 12 mm och jag har satt en 2"2 regel i överkant. Har inte haft mer är 40 cm vattennivå. Burken rymmer ca 1500 l
          /Bosse

          Kommentar

          • luppe
            Användare
            • februari 2006
            • 154

            #6
            Ingen som har kunskap? och dela med sig....
            /Bosse

            Kommentar

            • HåE
              Användare
              • september 2007
              • 1525

              #7
              Har inga egna erfarenheter, men många väljer ju att klä insidan med glasfiber för att få karet tätt. Här har du ett exempel.

              När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

              Kommentar

              • luppe
                Användare
                • februari 2006
                • 154

                #8
                Ursprungligen postat av HåE
                Har inga egna erfarenheter, men många väljer ju att klä insidan med glasfiber för att få karet tätt. Här har du ett exempel.

                http://www.lakemalawi.co.uk/forum3/v...p?f=103&t=9199
                Nackdelen med min burk är att det är byggplyfa vilket innebär att den redan har ett vattentätt ytskick....och därmed finns det material som inte fäster till 100% på detta.

                Kommentar

                • nicson
                  Användare
                  • januari 2010
                  • 639

                  #9
                  Jag lackade trästyckena till mitt 1000 l i 15 mm marinplywood två ggr med polyuretan (båtlack). Sedan limmade jag en 215 cm fog med Araldite 2011 o den andra med 2012. Dessa är tvåkomponents pistollim på epoxybas. Jag tyckte bäst om den med kortare härdtid då fogen inte kollapsade så mkt efter applicering, kommer tyvärr inte ihåg vilken det var. Båda har hållt tätt ett år med 58 cm vattenstapel. För de stående fogarna liksom de bägge korta liggande körde jag med Jem & Fix marinlim (enkomponents, 400 ml) då Aralditen var slut o jag var trött på att jaga lim. Eftersom jag var osäker på giftverkan hos dessa tre applicerade jag fett med akvariesilikon utstrykt med tummen ovanpå fogarna.

                  Jag ratade 12 mm då jag tyckte denna verkade för vek för ett bygge utan utvändig armering, vilket jag inte ville ha.

                  Vidare valde jag att göra alla fogar med 2 mm spalt för fogfyllnad (tändstickor mellan då jag drog skruvar).

                  Hoppas du får tätt på ngt sätt, jag tycker träkar har en egen charm.

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Jag blir mest sugen på att se bilder från massor av träkar!!
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Suma
                      Användare
                      • januari 2011
                      • 606

                      #11
                      Ursprungligen postat av luppe
                      Nackdelen med min burk är att det är byggplyfa vilket innebär att den redan har ett vattentätt ytskick....och därmed finns det material som inte fäster till 100% på detta.
                      Jag skulle nog kolla lite vad det är för beläggning på plyfan....fenolhartsbaserade filmer är vattentäta men inte diffusionstäta...dvs kan släppa igenom fukt i små mängder...
                      Ref: (http://www.setragroup.com/upload/Ski...flik6_0504.pdf)
                      Senast redigerad av Suma; 16 juni 2011, 23:14. Anledning: dubbelord
                      -------------------
                      Mats

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        Användare
                        • april 2002
                        • 2294

                        #12
                        Skulle det inte fungera med o klä karet invändigt med dammduk?
                        Diskussällskapet
                        www.diskusforum.se

                        Kommentar

                        • sleepy
                          Användare
                          • augusti 2004
                          • 294

                          #13
                          de hade nog funkat, problemet blir nog anslutning mellan duk och glas? eller?
                          Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
                          http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

                          Kommentar

                          • tege
                            Användare
                            • februari 2005
                            • 2753

                            #14
                            dammduk eller poolliner, anslut rutan på samma sätt som man ansluter en trappa ner i poolen. Har man plexiruta är det faktiskt bara att bulta fast rutan med hjälp av tätning mot linern.

                            Planerna växer mer o mer på en stor burk
                            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                            Kommentar

                            • luppe
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 154

                              #15
                              Nu har jag ställt skiten utomhus där jag tänkte använda burken till vattensköldpaddor....billigast o lättast blir nog att klä den med dammduk..
                              tanken var att ha rockor o dyl i den men lägger ned de projektet...
                              Tack för tipsen..
                              /Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...