Malawicikliders värmetålighet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjorn
    Användare
    • oktober 2009
    • 939

    Malawicikliders värmetålighet?

    Vart hittar jag bra vetenskapliga artiklar om Malawiciklider/cikliders värmetålighet, helst som tar upp vattnet förmåga att syresättas etc... och som kan refereras till.
    Newbie December 2009
    Malawi: 450 liter
    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

    Järfälla/Stockholm
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    I princip kan man säga att allt över 30 inte mindre bra, vattnet blir då snabbt syrefattigt. Jag vet inte om man behöver veta mer än så egentligen? Eller ville du haft något graf? Håll dig mellan 22 och 28 så e det kanon
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • RobinH
      Användare
      • augusti 2008
      • 2150

      #3
      Min svärfar har ett malawi kar på ovanvåningen och när det blir varmt ute så hettas det på ordentligt just på ovanvåningen och för ca 2-3 veckor sedan så var där 32 grader varmt och den tempen håll i sig i ungefär en vecka, i detta fallet så har han en grupp Melanochromis interruptus så hyffsat tåliga men som Zaphi sa inget över 30 grader är bra, dom såg lite hängiga ut iaf!
      CA

      Kommentar

      • Bjorn
        Användare
        • oktober 2009
        • 939

        #4
        Tack... jag vet redan detta, men skulle behövt en artikel/skrift som kan refereras till som en tillförlitlig/vetenskaplig källa. :-)
        Senast redigerad av Bjorn; 15 juni 2011, 09:42. Anledning: Typo
        Newbie December 2009
        Malawi: 450 liter
        Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

        Järfälla/Stockholm

        Kommentar

        • nicson
          Användare
          • januari 2010
          • 639

          #5
          Det är många variabler som styr som synes...



          100F är ju 38C o borde vara en tuff temperatur även för Tilapior. Även om man mot förmodan får fisk att överleva/leva i denna temp så är ju frågan hur mkt deras livslängd förkortas då den biologiska klockan tickar snabbare i detta parallella temperaturförhöjda universum...

          Kommentar

          Arbetssätt...