Thorichthys meekii

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kiwii
    Användare
    • juni 2011
    • 20

    Thorichthys meekii

    Välldigt vacker fisk har dock aldrig haft några sånna.
    Skulle gärna höra lite av era erfarenheter av den.
    Beteende, gentemot andra fiskar och egen art, hur stor grupp och dyl.

    /Jerry
  • Gäst

    #2
    Ursprungligen postat av Kiwii
    Välldigt vacker fisk har dock aldrig haft några sånna.
    Skulle gärna höra lite av era erfarenheter av den.
    Beteende, gentemot andra fiskar och egen art, hur stor grupp och dyl.

    /Jerry
    Hej och välkommen till forumet!
    Visst är de vackra... Nu var det iofs ganska många år sedan jag hade dem men jag vill minnas att de jag hade var relativt "snälla" ciklider... De kunde spänna upp sig och verka kaxiga men de skadade sällan mindre fiskar allvarligt samt backade i regel för större och starkare fiskar... Sen kan ju sånt dock vara individuellt. Det jag noterade mest var att de växte långsamt samt att ingen av de exemplar jag haft genom åren ens varit i närheten av att nå de maxstorlekar som ofta anges för arten.

    Mvh/Andreas

    Kommentar

    • Cronan
      Användare
      • juli 2008
      • 907

      #3
      Helt klart en favorit som jag kommer att skaffa igen. En av få CA-ciklider man inte behöver ett enormt kar till. Min största hane var väldigt tuff mot andra eldbukar men gick helt ok med andra arter om jag inte minns helt fel. En stornackdel är dock att det är ganska svårt att få tag på djur som ser bra ut som vuxna. Om det är för att dom är hårt inavlade vet jag inte men skulle gissa på det iaf.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Välkommen hit,
        bli medlem i NCS för ynka 295 så kan du läsa massor och just denna och dess släktingar i första numret av Ciklidbladet 2011! Dessutom får du 3 ytterligare nummer och extra behörigheter på forumet osv...

        Jag skulle väl tipp att det är kul att ha 4st i alla fall. Vad jag förstått så är det svårt att se skillnad på hanar och honor, så än fler kan ju vara trevligt. Får du 2 par så får du lite extra skådespel när de håller sina revir, med fler honor än hanar kan du få se hanne som leker med mer än en hona. (tror jag)
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #5
          Ursprungligen postat av Kiwii
          Välldigt vacker fisk har dock aldrig haft några sånna.
          Skulle gärna höra lite av era erfarenheter av den.
          Beteende, gentemot andra fiskar och egen art, hur stor grupp och dyl.

          /Jerry
          Om du har ett kar som är strax över metern kan du köpa 5-6 ungfiskar och låta dem para ut. Var noga med som Cronan antyder att åka runt till lite olika affärer och försöka hitta fina djur. Sedan är det viktigt att ge dem bra foder som förstärker röda färger. Det finns flera trådar här på forumet om hur man gör sin egen räkmix. Annars är det inte fel med köpta frysfoder såsom cyclops (när de är små i alla fall) och artemia. Ett bra torrfoder som förstärker färger är även det ett bra komplement. Det trevliga med Thorichthys-arter är även att de fungerar bra med många s.k. sällskapsfiskar. För små tetror kommer dock att bli uppätna på sikt. En trevlig kombination som även stämmer in bra biotopmässigt är att skaffa någon levandefödare. Fördelen med det är även att cikliderna får ett gratis kosttillskott i form av yngel. Jag har hållt Thorichthysarter med både limias och svärdbärare och det har fungerat bra.

          Välkommen hit och lycka till!

          /Jocke

          Kommentar

          • Kiwii
            Användare
            • juni 2011
            • 20

            #6
            Tack för dom snabba svaren Tål verkligen att tänka på har spanat in en skit fin grupp i en lokal butik. Men är också helt frälst på jordätare sedan tidigare.
            Akvariet är på 720L så plats finns ju. Alltid svårt val när man för en gångs skull står med tomt kar och kan välja fritt.

            Kommentar

            • nicson
              Användare
              • januari 2010
              • 639

              #7
              Jordätare (åtminstone G.surinamensis) o T meeki bör vara kompatibla. De är bägge två av de snällaste ciklider jag haft, om än inte tillsammans. Meeki älskar daggmask anpassad efter storleken.

              Kommentar

              Arbetssätt...