En gammal filter annons

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    En gammal filter annons

    I Akvariet No 6 1975 finns en kul annons om ett filter som enligt denna är preparerad med rotiferer som käkar upp allt skit o samtidigt blir lite extra foder ibland. Känns som en tidig föregångare till hyaella preppade blå filtermattor. Vet någon hur det gick med dessa Jungle filter för 36 år sen.
    Vad hände .....?.
    Senast redigerad av HåkanM; 13 juni 2011, 15:40.
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Aldrig hört talas om, därmed inte heller en susning om vad som hände med dem. Spontant låter det vettigt, men jag misstänker att ett filter i hyfsad size redan innehåller en del rotifiers. De brukar mest nämnas i relation till saltvatten, men det finns säkert sötvattenslevande också - om det nu inte var något annat djur de ympade in i filtermaterialet. Kul grej i vilket fall.
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Jag hade ett sådant filter för ~~35 år sedan. På den tiden var jag inte så hemma på hur filter fungerar och varför.
      Det försvann nog i flytten till vår nuvarande bostad, och det grämer mig nu, då jag samlar på gamla akvarieprylar! Någonstans har jag originalbroschyren, gäller bara att hitta den bland allt pappersbråte!
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #4
        Junglefilter var jäkligt bra filter som jag hade i många av mina småakvarier. Just denna modell med "rotiferer" fick aldrig något genomslag på marknaden (vare sig i Sverige eller vad jag vet i andra länder) utan försvann mycket snabbt. Minns inte om jag testade det - men man kan nog anta att eftersom just dessa blev en flopp så var det nog inte så lyckat

        Kommentar

        • Norrland
          Användare
          • december 2009
          • 557

          #5
          Jätte populara här på Hawaii. Dom är kanon bra. Andvander dom till spottade troffe bebisar. Samma princip, annat märke dock.
          Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #6
            Ursprungligen postat av Norrland
            Jätte populara här på Hawaii. Dom är kanon bra. Andvander dom till spottade troffe bebisar. Samma princip, annat märke dock.
            Är det dom med rotiferers du menar? Vilket fabrikat är det i så fall?

            Vanliga "Junglefilters" av andra fabrikat (som inte är lika bra som de äkta Junglefiltren var) finns det gott om och de säljs fortfarande - jag krängde säkert 100.000 såna på den tiden jag var grossist.

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Också nyfiken på märket!!
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              Arbetssätt...