Insektspray och akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Insektspray och akvarier

    Ja nu i myggtider så vill man ju ibland använda insektspray typ "Radar" för att kunna sova efter att haft öppna dörrar o fönster under dagen. Då passar ju en hel del mygg på att komma in. Jag vill minnas att jag ibland läst att inseltsprayer ej bör användas i rum med akvarier. Så min undran är är detta rätt, dör fiskar av en kort spayning av ett rum. Det behövs väldigt lite för att ta död på myggen i vart fall.
  • Norrland
    Användare
    • december 2009
    • 557

    #2
    Ursprungligen postat av HåkanM
    Ja nu i myggtider så vill man ju ibland använda insektspray typ "Radar" för att kunna sova efter att haft öppna dörrar o fönster under dagen. Då passar ju en hel del mygg på att komma in. Jag vill minnas att jag ibland läst att inseltsprayer ej bör användas i rum med akvarier. Så min undran är är detta rätt, dör fiskar av en kort spayning av ett rum. Det behövs väldigt lite för att ta död på myggen i vart fall.
    Me va..? Du måste skaffa Norrlädska mygg fönster. Fönster ram utan glas med nät. Du kom sova som en björn.
    Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Jepp, har för mig att insektsspray är verkligt no-no i rum med akvarium. Giftet går tydligen mycket hårt åt fisk. Jag hade aldrig riskerat det. En grej jag skulle vilja testa mot mygg är en CO2-fälla. Jag vet inte om teorin stämmer, men mygg hittar tydligen oss människor med någon slags CO2-spårning. En liten mäskflaska kopplad till en lite större mjärde borde funka, om teorin stämmer. Annars enig med Norrland, bäst om myggen inte kommer in alls...
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Jag har en granne som har problem med myggor de bor nära ett träsk här i området och de har till och med sprutat området mot mygg. För att överhuvudtaget kunna vara ute har de skaffat en rätt seriös myggfälla som bygger på CO2 och de tar ut c:a 500g komprimerade myggo rur fällan varje vecka. Dock kan man ändå knappt vara där utan att få ett hundratal bett så nu blir det väl inglasning. vi som bor högre upp och en kilometer bort från träsket har nästan inga myggor alls att tala om.

        Med det så tror jag verkligen på att CO2 fällor fungerar. särskilt om du har ett stängt utrymme.
        Senast redigerad av DaRe; 12 juni 2011, 09:23.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • AquaZoo
          Företag
          • oktober 2007
          • 66

          #5
          För någon sommar sedan tog sig ett gäng flygmyror in i mitt akvarierum. Myrorna svärmade o hittade ett öppet fönster, de gillade antagligen den fuktiga o varma miljön. Det var heller inget litet gäng utan det var 1000 tals och de var överallt.
          Kämpade ett bra tag med våtdammsugaren men insåg snart att de var på ställen där jag inte kom åt. Så en stor tub radar införskaffades och användes.
          Jag märkte ingen effekt på fisken.

          Kommentar

          • shcolsson
            NCS Medlem
            • januari 2005
            • 256

            #6
            Kolla stycke 3 och stycke 12. Bannlyst hos oss

            Experience is something you get right after you need it.

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • april 2002
              • 5028

              #7
              Ibland får man skalbaggar av pellets
              och har använt radar ...... inga problem
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              • doohan
                NCS Medlem
                • augusti 2004
                • 1607

                #8
                Jag

                byggde fönsterramar och dörr ram som jag köpte myggnät till på Jysk till. Bara o häfta fast nätet och montera dessa myggfönster och myggdörr så kan man ha öppet trots myggen. Man får dock se till att dom är riktigt täta så att ingen mygg kommer igenom.

                Kommentar

                Arbetssätt...